Vijf redenen om elke dag een half uur te wandelen

Feit: wandelen is gezond. Niet alleen fysiek, ook mentaal knappen we op van een dagelijkse ronde. Geen tijd? Geen zin? Dat is geen excuus! Lopen kan immers overal en een half uurtje is al voldoende. Vijf redenen om vandaag nog te beginnen.

Uit onderzoek blijkt telkens weer: wandelen is een effectief medicijn tegen tal van gezondheidsklachten. Zelfs een dagelijkse wandeling van een half uur kan al grote positieve gevolgen hebben voor je lichaam en geest. De tijd die je normaal gesproken gebruikt om door je Facebook-feed te scrollen, drie kattenfilmpjes te bekijken en de juiste filters te kiezen voor je Instagram-post, kún je dus op een veel betere manier besteden. Maar waarom wandelen? Wel, hierom:

1. Lekker in je vel

Wandelen heeft onder meer een positief effect op de gezondheid van je hart, botten en spieren én op je geheugen. Daarbij hebben wandelaars een betere longfunctie en voelen ze zich fitter en opgewekter. Met een half uur lopen verbrand je bovendien zo’n 150 calorieën.

2. Rust in je hoofd

Wandelen is dé manier om je gedachten te verzetten. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig wandelen stress en depressieve gevoelens vermindert en zorgt voor rust in je hoofd, en dát heeft weer een positief effect op je nachtrust. Komen we bij #3:

3. Beter slapen

Een half uurtje wandelen in de vroege avond kan wonderen doen voor je nachtrust. Het helpt je te ontspannen, de dagelijkse stress te vergeten en het maakt je lichaam moe waardoor je sneller in slaapt valt en dieper slaapt.

4. Goed voor de spijsvertering

Heb je flink getafeld? Met een wandeling na het eten, zorg je ervoor dat je spijsvertering goed op gang komt en je bloedsuikerspiegel stabieler blijft. Daarmee voorkom je energiedipjes en snaaigedrag.

5. Creatieve geest

Writersblock of studiedip? Een half uurtje wandelen kan je creatieve brein een flinke boost geven en is een feest voor je geest. Tijdens en na een korte wandeling is je creativiteit een stuk hoger dan wanneer je stil blijft zitten, zo blijkt uit onderzoek.

 De deur uit  

Oké, wandelen is dus gezond. Maar hoe zorg je er nu voor dat je ook daadwerkelijk aan dat half uurtje per dag toekomt? Simpel: probeer gedurende de dag je tijd te pakken. Maak in je werkpauze een wandeling en reis je met het openbaar vervoer, stap dan eens een paar haltes eerder uit. Bedenk ook: de moeilijkste stappen zijn de stappen naar de voordeur. Het is dus voorál een kwestie van beginnen…

Onderzoek van de Stanford Universiteit wijst uit dat wandelen een flinke stimulans geeft aan het creatieve proces.

Reacties

Goed advies

Bedankt voor het compliment :). Lukt het jou om veel te wandelen? Groet, Denis

Elke dag, 7 x per week, wandel ik 3.5 km. ‘Mijn bos’ ligt op 100m afstand. Nu ik 65 ben doe ik het ’s ochtends, voorheen na mijn werk. Kwinkelerende vogels, ruisende regen, ontluikend groen in de lente of zware takken met sneeuw. Bewust de seizoenen meemaken.
Ik loop alléén om echt rust te hebben, want met iemand anders erbij komen al snel de zorgen en problemen benoemd en als je het bos uit bent, heb je geen boom gezien, geen vogel gehoord. Nu en dan een kort praatje is dan wel weer ontspannend.

Hoi Sonja, leuk dat je zoveel wandelt! Kun jij je vinden in de redenen die genoemd worden om te gaan wandelen? Groet, Denis

Keep up the Good work, Son!

Dank voor deze goede tip!

Graag gedaan Ton! Ben je van plan om op korte termijn te gaan wandelen? Of wandel je al?
Groet, Denis

Inderdaad veel mensen horen het niet en zien niets om zich heen.
Mocht je niet goed kunnen lopen door bepaalde klachten een alternatief van fietsen is ook heerlijk en vooral met een ebike gaat het nog gemakkelijker en fietsen mijn man en ik(ook als de zon niet schijnt en koud is maar droog) snel zo’n 60km weg met het volgen van een route aan de hand van de knooppunten en zie je zoals gisteren in de buurt van Oirschot een hert in het bos met je meespringen of een eekhoorntje wat het pad oversteekt.

Dat is een goed alternatief Ria! Leuk hé dat je dan de natuur ziet opbloeien en wilde dieren ziet lopen! Ga je vaker fietsen dan wandelen? Groet, Denis

Dat is een slecht advies Dennis! Een e-bike ia alleen goed voor mensen die bijna niet meer kunnen fietsen en zich anders niet op die wijze kunnen verplaatsen. Fysiologisch is het echter heel slecht. Elke fysiotherapeut kan je dat vertellen. Wat jammer dat jij namens ONVZ geen beter advies geeft.

Goh wat een bijzondere wijze van handelen ONVZ.
Als de reactie u niet past verwijdert u die gelijk weer?
Of zijn alle reacties hier fake, bedenkt u ze zelf?

Verbeeld ik me het of zorgt een man alleen in het bos, anders dan bij een vrouw alleen, soms voor wat ongeruste blikken van voorbijgangers? En doet zich dat niet voor wanneer je in gezelschap bent van partner, hond of kinderen? Maar wat als je het liefst alleen in het bos wandelt? Merken andere mannen dat ook en (hoe) lossen zij dat op?

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.