Column: Drink je fit?

Date:16 juni 2017
Annemieke Jansen Cardioloog

Wanneer ik televisie kijk, de krant lees, op internet zit of aan het winkelen ben, valt het me op hoeveel goede sporters door producenten van energiedrankjes worden gesponsord. Alleen al in Nederland zijn dat bijvoorbeeld Dafne Schippers, Epke Zonderland, Marit Bouwmeester, Kjeld Nuis, Max Verstappen. Dit terwijl sport- en energiedrank veel suiker bevat, een paar klontjes per blikje of flesje. Zoals inmiddels wel bekend is, is suiker niet goed voor je lichaam; je kunt er overgewicht en diabetes 2 van krijgen, en suiker is niet goed voor je hart. Ook vertraagt een te grote concentratie van suikers in je maag de opname van vocht door je darmen, waardoor je vooral als sporter van de regen in de drup belandt.

Hoe dan ook leveren Red Bull, Gatorade, Isostar, AA Drink en vergelijkbare producten relatief veel energie, of ze wekken althans die indruk. Dat komt door natuurlijk door het basisbestanddeel water, de aanwezige suikers én mineralen, zoals natrium (de basis van zout). Een drankje als Red Bull bevat dan ook nog eens cafeïne en taurine (een aminozuur).

Ik sport zelf vrij regelmatig, ik fiets zo veel mogelijk naar mijn werk en loop af en toe hard. Daarbij verbrand ik niet zo veel energie dat ik continu of na afloop energydrink tot me moet nemen. Bij serieuzere inspanningen, zoals een halve of hele marathon of wielerwedstrijd kan dat weleens prettig of zelfs nodig zijn. Inmiddels weet ik dat je tijdens zo’n inspanning het beste ‘hypotone’ of ‘isotone’ sportdrank kunt drinken. Hypotone drankjes bevatten tot 6 gram koolhydraten (suikers) per 100 milliliter, isotone 6 tot 8 gram. Het gaat mis bij de ‘hypertone’ varianten. Die bevatten zo veel suiker – 8 tot 15 gram, ongeveer evenveel als, of zelfs meer dan frisdrank of vruchtensap – dat je er eerder last van krijgt dan profijt van hebt. Je krijgt er een klotsende maag of zelfs darmkrampen van en ze onttrekken vocht aan je lichaam. Terwijl je juist zo optimaal mogelijk water en andere brandstoffen wilde bijtanken! Kortom: laat hypertone drank links liggen, of nuttig die eventueel alleen na afloop van een grote inspanning.

De moraal van dit verhaal: het lijkt me redelijk logisch dat topsporters worden gesponsord door een merk als AA Drink, dat drankjes levert die speciaal voor sporters zijn ontwikkeld. Doe je niet aan topsport, drink dan vooral gewoon water als je dorst krijgt. Dat is goedkoper en gezonder en werkt net zo goed. Een product als Red Bull is nuttiger als pepmiddel, want neigt naar hypertoon (zie het overzicht hieronder). Ben je moe tijdens het autorijden, ik noem maar een voorbeeld, dan kan zo’n portie vocht met cafeïne, taurine en andere stoffen tijdelijk voor meer ausdauer zorgen. Let op: de suikers erin kunnen na enige tijd juist weer voor een dip zorgen. Een kop sterke koffie is wat dat betreft waarschijnlijk beter, maar nog beter is het natuurlijk om niet met je vermoeide lijf en/of geest achter het stuur te kruipen.

Annemieke JansenAnnemieke Jansen

Annemieke Jansen

Deze column is van Annemieke Jansen. Ze is cardioloog en is zich steeds meer bewust geworden hoe belangrijk preventieve geneeskunde is. Hoe voorkomen we dat we serieuze aandoeningen krijgen, zoals hartfalen, suikerziekte enzovoort? Ook omdat haar patiënten in het ziekenhuis regelmatig vragen: ‘Dokter, hoe moet ik nu verder? Hoe kan ik mijn leef- en eetpatroon verbeteren?’. Deze inzichten, verhalen en tips deelt ze graag.

Mede hierdoor kwam ze samen met haar zus Janine op het idee om een kookboek te maken. Een kookboek waarin dit onderwerp aan bod komt, via lekkere en eenvoudig te maken gerechten: Hartstikke lekker! Ook deze recepten vind je terug op Gids in Gezondheid.

 

Bekijk meer posts van Annemieke

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.