Lekker veel groente

Date:20 december 2017
Annemieke en Janine Cardioloog en kok

Ingrediënten

  • Halve liter water
  • Half visbouillonblokje
  • 2,5 ons kabeljauw
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 eidooier
  • Scheutje citroen
  • 1tl mosterd
  • 1dl olijfolie
  • Veel groenten: venkel, komkommer, witlof, radijs, little gem,bietjes, pastinaak, koolrabi en ga zo maar door

De mediterrane keuken – waar wij een voorstander van zijn – kent een uitgebreid scala aan groentedips, anders dan bij ons niet voor bij de borrel maar als maaltijd op zich. Zo kennen de Italianen bagna cauda, een ansjovisemulsie met knoflook en olijfolie. Zalig! De ansjovis pept elke groente op. Of pinzimonio, een dip met olijfolie. Wij zijn grote fans van deze dips, niet in de laatste plaats vanwege de hoeveelheid (rauwe) groente die je zo makkelijk en heerlijk naar binnen werkt.

Laatst stuitten we op een boeiende variant: de grand aïoli. Alleen die naam al, hè? Aioli (in het Nederlands zonder trema op de eerste i) vinden we niet te versmaden, en zeker zelfgemaakte niet. Deze vorm van aioli blijkt als hoofdbestanddeel bakkeljauw te hebben: gezouten en gedroogde kabeljauw. Alleen kost het bij bakkeljauw tijd om het zout eruit te weken; iets wat wij om gezondheidsredenen bijna automatisch zouden doen. Dus probeerden wij het met gewone kabeljauw. En dat pakte verdraaid lekker uit!”

Bereiding

  • Kook een halve liter water en los het halve bouillonblokje erin op. Nog mooier is het natuurlijk als je zelf visbouillon maakt, maar met een blokje kan het ook.
  • Leg de kabeljauw in het kokende water en laat ‘m gaar worden. Afhankelijk van de dikte van de vis duurt dit tussen de 5 en de 15 minuten.
  • Haal de kabeljauw uit de bouillon en laat hem enigszins afkoelen. Je kunt de overgebleven bouillon gebruiken om hardere groentes zoals koolrabi even te koken.
  • Maal de teentjes knoflook in een vijzel fijn en doe ze met de eidooier, de mosterd en een scheutje citroensap in een kom.
  • Meng met de staafmixer.
  • Doe er vervolgens beetje bij beetje de olijfolie bij, totdat je een pracht van een aioli hebt.
  • Meng de vis er in snippers doorheen.
  • De meeste groenten kun je er rauw bij eten, maar de bietjes hebben we in de oven geroosterd, ingepakt in aluminiumfolie een uurtje op 150 graden. De pastinaak en de little gem kun je vooraf even aanbakken.

Gezond en lekker

Bevat per eenpersoonsportie:

278 Kcal – 8gr Proteïne – 165mg Natrium – 4gr Verzadigd Vet – 20gr Enkelvoudig Onverzadigd Vet – 3gr Meervoudig Onverzadigd Vet – 1gr Suiker – 462mg Kalium – 1gr Vezels – 87mg Cholesterol

Annemieke en JanineAnnemieke en Janine

Annemieke en Janine

Dit artikel is samengesteld door de zussen Jansen. Annemieke is cardioloog en Janine grafisch ontwerper, foodfotograaf en kok. Op Gids in Gezondheid delen zij verschillende eenvoudige, gezonde en vooral lekkere recepten die een laag zout- en suikergehalte hebben. Ook geven ze tips welke ongezonde ingrediënten in gerechten gemakkelijk te vervangen zijn voor een gezonde variant. Ze stellen zich graag even voor. Deze recepten en tips hebben zijn ook gebundeld in hun kookboek ‘Hartstikke lekker’. Benieuwd? Kijk ook eens op hun website.

Bekijk meer posts van Annemieke

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.