12 tips tegen stress

Veel van de tips tegen stress kennen we als tips voor een gezond leven. Toch zijn er nog een paar extra adviezen:

#1 – Slaap

Met stip op één als herstelmiddel bij stress. Slaap genoeg, op tijd én goed.

#2 – Beweeg

Minimaal 20 tot 30 minuten per dag.

#3 – Ga naar buiten

Japanse onderzoekers ontdekten de effecten van een Shinrin-yoku, Japans voor ‘baden in een bos’. Het verlaagt stresshormonen in je lijf en verbetert je geluksgevoel, geheugen én immuunsysteem.1

#4 – Eet gezond

Kies groente, fruit, vezels en wees zuinig met suiker en alcohol.

#5 – Ontdek nieuwe dingen

Dat heet actief herstellen. Ga dus liever niet bankhangen en stilzitten maar volg een cursus, wandel, luister naar muziek, lees een boek.

#6 – Doe ontspanningsoefeningen

Die zijn net zo belangrijk als gezond eten en bewegen.

#7 – Stop met multitasking

Te veel dingen tegelijk (willen) doen bevordert stress.

#8 – Wees samen

Contacten en gesprekken met vrienden en familie werken relativerend en verlagen stress.

#9 – Durf ook alleen te zijn

Steeds meer wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat het goed is voor lichaam, geest, focus en creativiteit om regelmatig even exclusief in je eigen gezelschap te verkeren.

#10 – Wees realistisch in je gedachten over geluk en succes

“Niet te hoge doelen stellen, anders raak je daar ook weer gestrest van”, aldus arbeidspsycholoog Michelle van Laethem.

#11 – Maak doe-lijstjes

Creëer ruimte in je hoofd door zaken op te schrijven.

#12 – Mediteer

En dat klinkt ingewikkelder dan het is. Er zijn heel handige apps voor en het werkt fantastisch tegen stress.

1 Washington Post: ‘Forest bathing’ is latest fitness trend to hit U.S. — ‘Where yoga was 30 years ago’, 17 mei 2016

Reacties

dat zijn goede tips! bedankt.

Hi jfm de graaff, graag gedaan! Uit welke tips haal jij het meest en heb je misschien zelf nog tips tegen stress?

Groet, Thomas

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.