Deze films móet je zien deze zomer

Date:17 juli 2017
Robbert Blokland Filmjournalist

Vriendlief, moeder of vriendin aan de ene kant, popcorn aan de andere, telefoon op stil en genieten maar… Een filmpje pakken is dé manier om even helemaal weg te zijn. Bij welke films gaat dat zeker lukken deze zomer?

Animatiefilm: Cars 3 | Nu in de bioscopen.

Cars was in 2006 een heel persoonlijk project van regisseur John Lasseter (Toy Story), die zijn liefde voor auto’s wist om te zetten in een prachtig melancholiek verhaal over vergankelijkheid en liefde voor platteland. Het werd een gigantisch succes en hoofdrolspeler Lightning McQueen (stem van Owen Wilson) werd een icoon voor alle jongetjes op aarde. Na het duffe tweede deel maakt de serie een geslaagde rentree met de afsluiter van de hit-trilogie, waarin Lightning zijn zelfvertrouwen moet terugvinden na een ongeluk op de racebaan. Een lach en een traan voor het hele gezin, zoals we gewend zijn van Pixar. Opvallend: ook oldtimer Doc Hudson keert terug in deel 3. Ondanks het overlijden van Paul Newman in 2008 wisten de makers uit de tientallen uren ongebruikt materiaal toch nog een aantal ‘dialogen’ te destilleren zodat ze Doc een prominente bijrol in Cars 3 konden geven.

Avonturenfilm: Okja | Nu te zien op Netflix

Okja van de Koreaanse regisseur Bong Joon-Ho is een bizarre, maar lieve en hoogst originele vertelling over de vriendschap tussen een Koreaans meisje en haar genetisch gemanipuleerde reuzenvarken. Het dier is door het vleesbedrijf van Tilda Swinton uitgevonden als oplossing voor het voedselprobleem. Maar het meisje Mija besluit haar enorme huiszwijn niet af te willen staan voor consumptie en bedenkt samen met het dierenbevrijdingsfront van Paul Dano een reddingsplan voor Okja.  De grootste held van deze geniale, fantasievolle parabel over de manier waarop we met de aarde omgaan is overigens de Nederlandse animation artist Erik-Jan de Boer, die eerder al een Oscar verdiende voor de tijger in Life of Pi. Hij maakt van het bizarre varken een dier van vlees en bloed waar we zowaar een traantje voor weg moeten pinken. Producent Netflix veroorzaakte op het festival van Cannes, waar de film in competitie draaide, een rel met de mededeling dat Okja niet in de bioscopen uitkomt maar alleen op Netflix zelf te zien is.

Coming of age / actie: Spider-Man Homecoming | Nu te zien in de bioscopen.

Alwéér een Spider-Man-film?! Het lijkt een zeer terechte vraag, nadat Hollywood de spinnenman de afgelopen vijftien jaar al tweemaal voor een nieuwe reeks uit de mottenballen haalde – eerst met Tobey Maguire, toen met Andrew Garfield. Nu neemt de piepjonge Britse ster Tom Holland het stokje over; de klemtoon ligt niet meer op de ‘origin story’ (hij wordt gebeten door de spin, zijn oom Henry overlijdt), maar meer op de periode daarná. Hoe houdt Peter Parker zich op school staande  terwijl hij leert om te gaan met zijn krachten? En wat wordt zijn rol binnen de Avengers, iets waar zijn mentor-tegen-wil-en-dank Iron Man (Robert Downey jr) nog zijn vraagtekens bij zet. De schurk van dienst is Michael Keaton, die als duistere vogelman met zichtbaar plezier knipoogt naar zijn met prijzen overladen rol in Birdman.

Thriller / sciencefiction: 2 22 | Nu in de bioscopen.

Hollywood lijkt niet meer om Michiel Huisman heen te kunnen; deze zomer zijn we getuige van de eerste bioscoopfilm waarin hij ‘first credit’ heeft, oftewel de échte hoofdrol. De Nederlandse held speelt Dylan, de meest sexy luchtverkeersleider ooit die er achter komt dat hij een gebeurtenis uit het verleden recht moet zetten om zijn grote liefde te redden. Het gaat te ver om 2:22 (de titel verwijst naar een tijdstip dat van cruciaal belang is voor alle gebeurtenissen) een goede film te noemen, daarvoor betreedt het sf-thriller-drama teveel gebaande paden en kent het plot te veel gaten. Maar onderhoudend is het allemaal wel, en het is geen straf om anderhalf uur te kijken naar onze held Michiel die zich prima staande houdt (en die voor alle vrouwelijke fans ook nog een paar shots zijn shirt uittrekt).

Actie: Robocop | Nu te zien op Netflix.

Het is alweer dertig jaar geleden dat onze Paul Verhoeven in Hollywood doorbrak met zijn iconische actiefilm Robocop. Peter Weller vertolkte in het origineel en de eerste sequel de rol van Murphy, een jonge agent die als hij na een hinderlaag op stervend ligt wordt omgebouwd tot mechanische misdaadbestrijder. Verhoeven kreeg van Hollywood carte blanche om (toentertijd revolutionaire) actiescènes met de robot-agent te combineren met keiharde oneliners en een gitzwarte toekomstvisie. Vooral het cynische beeld dat Verhoeven geeft van de mensheid en de moderne wereld komt in het tijdperk-Trump nog even hard binnen als in 1987.

Historisch drama: The Beguiled | Vanaf eind augustus te zien in de bioscopen.

Regisseur Sofia Coppola (Lost in Translation) waagde zich aan een remake van een jaren zeventig-epos met Clint Eastwood als soldaat die in de Burgeroorlog onderdak krijgt binnen de muren van een meisjesschool. De aanwezigheid van de verleidelijke man zet de verhoudingen tussen de dames op scherp. Coppola vertelt het prachtig vormgegeven verhaal vanuit het perspectief van de vrouwen (onder wie Nicole Kidman en Kirsten Dunst). De zinderende, seksueel geladen sfeer die de aanwezigheid van in dit geval Colin Farrell (die doorlopend als louter lustobject in beeld wordt gebracht) met zich mee brengt is tastbaar. Langzaam maar zeker zoeken de onderdrukte emoties van de vrouwen in de villa een uitweg – met alle fatale gevolgen van dien.

Robbert BloklandRobbert Blokland

Robbert Blokland

Is freelance (film-)journalist en werkt al twintig jaar voor de meest uiteenlopende media. Ook deelt hij regelmatig zijn expertise over films in radio- en televisieprogramma’s. Was bovendien het onderwerp van de bekroonde documentaire Being Robbert Blokland van regisseur Janine Abbring.

Bekijk meer posts van Robbert

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.