The Power of Now: 8 manieren om meer te genieten van het nu

Het klinkt een stuk gemakkelijker dan het is: ‘in het nu leven’. Maar hoe vaak geniet jij écht van het moment, zonder met gisteren of morgen bezig te zijn? Met deze simpele tips lukt het je om meer innerlijke rust te vinden, door vaker te genieten van het nu.

Spiritueel bestsellerauteur Eckhart Tolle wist met zijn boek ‘The Power of Now’ miljoenen mensen over de hele wereld te raken en de video’s op zijn internet-televisiekanaal zijn honderdduizenden keren bekeken. Zijn boodschap: gelukkiger worden door meer ‘in het nu’ te leven. We piekeren ons suf over de toekomst of over het verleden en het komt maar heel weinig voor dat we met onze gedachten in het hier en nu zijn, terwijl het leven zich juist daar afspeelt. Ook behoefte aan meer mindfulness in je leven? We geven je acht tips.

#1 Ruim op

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Met meer orde en minder chaos in huis, raak je minder snel afgeleid en is het gemakkelijker je te focussen op wat je op dat moment aan het doen bent.

#2 Doe één ding tegelijk

Multitasken is bewezen niet-effectief en het zorgt ervoor dat we met onze gedachten overal en nergens zijn, behalve bij het hier en nu. Doe één ding tegelijk en doe dat met je volle aandacht.

#3 Mediteer

Eén van dé manieren om in het nu te zijn: mediteren. Hoewel meditatie voor veel mensen nog steeds moeilijk klinkt, is elke dag vijf minuten zitten, je ogen sluiten en focussen op je ademhaling al voldoende om tot rust te komen. Hulp nodig?

#4 Maak van dagelijkse taken een oefening

Bij veel dagelijkse bezigheden kun je jezelf trainen mindfull te zijn. Kijk eens níet op je mobiel in de rij voor de kassa, zet de tv eens uit tijdens het strijken of poets je tanden eens met volle aandacht, zonder na te denken over het eten die avond.

#5 Eet mindfull

Over eten gesproken; één van de meest populaire mindfulness oefeningen is eten met aandacht. Jij kunt wel thuis aan tafel zitten, je gedachten zijn vaak nog op kantoor. Door bewuster te eten, geniet je meer en proef je beter.

#6 Draag een reminder

Een armbandje om je pols, een kruisje op je hand; bedenk een reminder die jou er gedurende je dag aan herinnert bewust te zijn van je gedachten. Vraag jezelf telkens af: waar zat ik met mijn gedachten en was dat zinvol?

#7 Luister je favoriete muziek

Muziek is misschien wel één van de gemakkelijkste manieren om je te helpen alles om je heen even helemaal los te laten. Gebruik muziek niet als ‘behang’, maar ga er bewust voor zitten. Of nog beter: liggen.

#8 Ga naar buiten!

En dan bij voorkeur de natuur in. Alhoewel een terrasje met vrienden ook heel ontspannen kan zijn, is de stilte van de natuur een goede manier om helemaal ‘in het nu’ te komen. Geen mensen, geen auto’s, geen laptop. En laat je telefoon dan ook eens thuis liggen…

Reacties

Belangrijk levenselixer: gevoel voor humor en gezond relativeringsvermogen.

Ik vind dit positieve berichtgeving, een heerlijk recept, van bewegen word ik blij.
Voorjaar, naar buiten, plannen maken, vrijheid.
Als we allemaal bewuster worden en goed omgaan met onze gezondheid kan er veel veranderen!

Over the power of now. Het laatste punt nr. 8 is goed, maar laat je telefoon niet thuis liggen. Zeker als je in een gebied gaat lopen waar weinig mensen zijn. Als er iets onderweg gebeurt dan kan je altijd nog proberen te bellen. Ik ben zelf een keer gevallen in het bos en was erg blij dat ik iemand kon bellen om me te helpen. Anders had ik er zeker tot ’s avonds laat gelegen (of nog langer) en in een bos is dat niet zo fijn.

In de krant las ik onlangs dat zowel ziekenhuizen als artsen als apotheken soms foutieve nota’s sturen. Waarom krijgt de patiënt die niet eerst ter controle voordat de verzekeraar ze betaalt? Dat maakt de patiënt enerzijds bewust van de kosten en anderzijds is hij de beste controleur van zijn eigen behandelingen

Helemaal eens met dit standpunt. Mijn ervaring is dat de specialist zelf nauwelijks weet welke DBC’s in rekening worden gebracht door de adm. van het ziekenhuis.
ONVZ doet daar ‘ogenschijnlijk’ ook niets aan.

helemaal mee eens…..

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.