Verwen je lichaam en geest met een saunabezoek

Heb je gedurende de koude en natte dagen last van stramme botten en gewrichten, en krijg je de kou maar niet uit je vingers? Misschien kan een saunabezoek je helpen! Een bezoekje aan de sauna is namelijk een heerlijke vorm van ontspanning die zowel in de zomer als winter goed kan zijn voor je lichaam en gemoedstoestand. Wat zijn nu precies de voordelen van een saunabezoek?

De sauna verbetert de algehele doorbloeding van het lichaam

Bij een bezoek aan de sauna zetten de bloedvaten in de huid uit, waardoor de toevoer van bloed naar de huid stijgt en warm bloed wordt afgevoerd en vervangen door kouder bloed. Hierdoor stijgt de temperatuur van het lichaam. Als je tussen de 10 à 20 minuten in de sauna doorbrengt, dan merk je al snel dat je hartslag stijgt. Je hoort je hart sneller kloppen, ook omdat het vaak muisstil in de sauna is. Je hartslag stijgt gedurende een saunasessie met 50-75%. Dit zorgt ervoor dat een sessie in de sauna hetzelfde positieve lichamelijke effect heeft als een stevige wandeling (UKK Institute for Health Promotion Research).

Afscheiding van afvalstoffen

Een bezoek aan de sauna zorgt ervoor dat het bloed gaat stromen en dat aderen zich openen. Dit activeert de ontgiftingsorganen in het lichaam; de lever en de nieren. Deze zullen harder werken om de afvalstoffen in het lichaam af te voeren. Verder opent de hitte van de sauna de poriën in de huid. Hierdoor verlaten afvalstoffen het lichaam (transpiratie). Vroeger stroomden de afvalstoffen via de huid vrijer, maar door de inactieve levensstijl van een groot deel van de werkende bevolking blijven veel afvalstoffen in het lichaam.

De sauna ontspant en vermindert stress

Veel mensen raken volkomen ontspannen tijdens, en vooral na een bezoekje aan de sauna. De stilte en hitte van een sauna creëert kalmte in de geest en geeft rust en ruimte om over verschillende zaken na te denken. Het is vooral de combinatie met het koude bad na een hete sauna, die de overtollige warmte afvoert en het lichaam geheel doet ontspannen. De ontspannende geuren en muziek in een sauna zorgen bovendien voor een relaxte geest. Het kan mensen inspireren om de vele gedachten los te laten.

Reacties

deze dame is ongeveer 24 jaar.
en dan al stramme botten. dat bestaat ook niet eens,
stramme spieren wel. magnesium innemen dat komen we tekort!

Goedemorgen, Pachiderma. Bedankt voor je reactie. Deze dame is inderdaad nog wat jong voor stramme botten. Dit artikel gaat dan ook natuurlijk niet alleen over haar, maar is bedoelt voor iedereen die weleens last heeft van stramme botten en/of gewrichten. Heb je zelf goede ervaringen met het innemen van Magnesium tegen stramme botten of gewrichten? Groet, Amber

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.