Gezocht: een aardige arts met een heldere boodschap

Sommige verzekeraars bieden bij een behandeling veel keuzevrijheid: in welk ziekenhuis wil je liggen, of welke arts moet de operatie uitvoeren? Maar wat zijn de criteria die belangrijk zijn bij het bepalen wat de keuze wordt. Moet er een klik zijn, moet de arts helder uitleggen, of wil je de beste expert op zijn of haar vakgebied? Drie zorgverleners helpen met kiezen.

Orthopedisch chirurg Roel Custers van het UMC Utrecht geeft voor eenvoudige ingrepen de voorkeur aan een gewoon ziekenhuis. “Daar zijn zulke behandelingen routine. Maar voor ernstige ingrepen zou ik naar een expertisecentrum gaan. Dan is dáár de meeste ervaring.” Onlangs beviel zijn vrouw. “De keuze viel op een ziekenhuis dicht bij ons in de buurt, waar we een goed gevoel bij hadden. Als je nog niet weet hoe ernstig je klachten zijn, dan kan de huisarts je helpen bij de keuze voor een gewoon of academisch ziekenhuis.”

In zijn eigen poli orthopedie komen patiënten dankzij de ‘mobility clinic’ zo snel mogelijk op de beste plek. “Alle mensen komen daar binnen, waarna ze naar de juiste specialist worden doorverwezen”, vertelt Custers. “Doordat het polipersoneel in een voorgesprek screent welk onderzoek nodig is, kan alles op één dag gepland worden.”

Inlevingsvermogen


Arts-assistent Sabine Prevaes van het Wilhelmina Kinderziekenhuis vindt het belangrijk dat een behandelend arts enig inlevingsvermogen heeft. “Tijdens een bezoek aan de uroloog vroeg een kennis aan hem wat hij zou adviseren bij de keuze voor een behandeling. Zijn antwoord: een rode of een gele auto, wat maakt het uit? Deze arts had duidelijk een gebrek aan inlevingsvermogen.” En dat terwijl de meeste patiënten behoefte hebben aan een eerlijke en heldere boodschap. “Zelf vind ik het ook prettig als mijn zorgverlener duidelijk is tegen mij. Toch zou ik als ik moet kiezen tussen een technisch goede arts en goede communicatie, voor een goede arts gaan.”

Bij twijfel kan een patiënt altijd wat meer informatie inwinnen over de dokter in kwestie. “Hoeveel operaties hij heeft gedaan en hoe succesvol waren die? Daarnaast vind ik bij mijn keuze voor een zorgverlener bereikbaarheid en beschikbaarheid belangrijk. Eveneens moet een praktijk schoon, netjes en – bij voorkeur – niet gedateerd zijn.”

Bereikbaarheid


Linda van Laake, assistent professor cardiologie aan het UMC Utrecht, let vooral op de bereikbaarheid en openingstijden van een zorgverlener. “Als ik naar de tandarts moet of, nu ik zwanger ben, naar de verloskundige wil ik vlakbij mijn werk terecht kunnen”, legt ze uit. “Bij voorkeur word ik zo dicht mogelijk bij huis behandeld, bij een zorgverlener met de kortste wachtlijst.” Dit geldt overigens alleen voor kleinere ingrepen. “Mocht ik iets ernstigs onder de leden hebben, dan neem ik een langere wachtlijst voor lief als ik bij een medisch centrum met veel ervaring behandeld kan worden.”

Doordat Van Laake en haar collega’s weten hoe vervelend het is om lang te wachten, hebben zij zich hard gemaakt voor een beter afsprakensysteem op de cardiologie-poli in Utrecht. “Hierdoor hebben we de wachttijd terug kunnen brengen tot twee weken. Het is geen oplossing waarmee we meer levens redden; patiënten van wie het leven in gevaar is, werden en worden nog steeds als eerste geholpen. Maar het heeft wel veel impact, omdat mensen nu sneller weten waar ze aan toe zijn.”

 

 

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.