Kan veroudering van het lichaam worden afgeremd?

Met de jaren veroudert het menselijk lichaam. Velen stellen dit graag uit en doen dit op verschillende manieren. Maar is de menselijke veroudering werkelijk af te remmen? In deze blog gaan wij hier dieper op in.

Waarom worden we ouder?

Een aantal ingewikkelde biologische processen is de oorzaak van de veroudering van ons lichaam. Celdeling speelt hierbij een belangrijke rol. Dit vindt plaats bij groei en bij het herstellen van beschadigde cellen. Deze beschadiging wordt onder andere veroorzaakt door vrije radicalen. Die ontstaan bij normale stofwisseling, maar ook door te veel zonnen en roken. Verder krijgen we ze binnen via onze voeding. Celbeschadiging, en dus celdeling, heeft invloed op de veroudering van ons lichaam. Als je kunt voorkomen dat cellen beschadigen, wordt veroudering afgeremd. Er zijn meerdere factoren die dit proces negatief of positief kunnen beïnvloeden.

#1 Goede voeding met antioxidanten en weinig suiker
Vrije radicalen beschadigen, zoals hierboven uitgelegd, je cellen, met veroudering tot gevolg. Dit kan worden tegengegaan met antioxidanten die vrije radicalen bestrijden. Je moet genoeg antioxidanten binnenkrijgen om oxidatieve stress (een teveel aan vrije radicalen) te voorkomen. Het lichaam maakt zelf antioxidanten aan, maar krijgt ze ook binnen via gezonde voeding. Antioxidanten zitten onder andere in rauwe groenten, peulvruchten, noten en zaden. Verder kan een teveel aan suikers
zorgen voor een toename van vrije radicalen.

#2 Voldoende lichaamsbeweging, maar niet te veel
Door lichaamsbeweging wordt de aanmaak van het groeihormoon gestimuleerd. Dit helpt cellen te beschermen tegen vrije radicalen en te herstellen. Tevens reguleert het de stofwisseling, de vetverbranding en de opbouw van spieren. Om fit te blijven is het dus belangrijk om regelmatig te bewegen, zodat het groeihormoon wordt aangemaakt. Te veel bewegen werkt echter averechts. Door te veel beweging ontstaat oxidatie, waardoor vrije radicalen vrijkomen. Dit beschadigt de cellen en heeft dus veroudering tot gevolg.

#3 Vermijd stress en slaaptekort
Stress en slaaptekort hebben veel invloed op veroudering. Bij aanhoudende stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit kan cellen beschadigen en bovendien ontstekingsreacties veroorzaken. Bij deze ontstekingsreacties ontstaan ook weer vrije radicalen. Stress heeft dus een grote invloed op veroudering en moet dus zoveel mogelijk worden vermeden om je langer fit te voelen.

#4 Een mooie huid
Je huid zelf heeft natuurlijk geen invloed op het verouderingsproces, maar een frisse en soepele huid kan er wel voor zorgen dat je er jonger uitziet. Roken en alcoholgebruik zijn onder andere boosdoeners van een oud uitziende huid. Roken breekt vitamine C sneller af. Deze vitamine houdt de huid soepel en zacht. Alcohol onttrekt vocht uit het lichaam, waardoor er rimpels ontstaan. Verder is het ook niet goed voor je huid om te lang in de zon te zitten. Dit bevordert namelijk de celdeling en daarmee veroudering. Guur weer is ook niet goed, omdat het de huid uitdroogt en je cellen beschadigt. Verder is het belangrijk dat je genoeg water drinkt. Zo kunnen huid-verouderende afvalstoffen makkelijker worden afgevoerd en wordt je huid als het ware gezuiverd!

Veroudering kan dus niet worden tegengegaan, maar door een gezonde levensstijl kan het wel worden afgeremd. Met een fit lichaam voel je je langer jong en gezond. Want uiteindelijk ben je zo jong als je je voelt, toch?

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.