Bewegen

Summerbody Summerbody
Interview
Interview
Leestijd 2 min.

Zo blijf je fit op vakantie

We trainen ons het hele jaar suf voor een bikinibody, om na drie weken nietsdoen steevast met extra vakantiekilo’s terug te keren. Hoe houd je je summerbody intact? Personal trainer Radmilo Soda geeft tips.

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 4 min.

Yoga: zo gezond is het voor je

Op 21 juni vieren we de Internationale Dag van de Yoga. Wist je dat ruim 1,6 miljoen Nederlanders regelmatig op de yogamat staan? Voor soepele spieren, om sterker te worden of om die innerlijke rust te vinden. Niet gek dus, dat de wetenschap ook steeds meer onderzoek doet naar yoga. Hier lees je hoe goed yoga écht is voor je gezondheid - fysiek én mentaal.

Lees meer
Tips
Tips
Leestijd 3 min.

Waarom je de dag moet beginnen met een overwinning

Het is nu vaak nog noodzakelijk, maar ook als we straks weer naar kantoor kunnen, zal er veel meer worden thuisgewerkt. En hoe blijf je daarbij vitaal? In de serie de Vitaalste Thuiswerkplek gaan ONVZ en De Ondernemer op zoek naar het antwoord op die vraag. Afgelopen jaren werkten ONVZ en De Ondernemer ook samen in de zoektocht naar het Vitaalste Bedrijf van Nederland.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Bewegen voor je mentale gezondheid

Volgens psychiater en hoogleraar Wiepke Cahn is lichaamsbeweging heel goed voor de psychische gezondheid. “Sporten kan net zo effectief zijn als antidepressiva.”

Lees meer
Leestijd 4 min.

Blijf in beweging, juist nu: tips van Arie Boomsma

We zijn al zo'n anderhalve maand in quarantaine. Wat doet thuiswerken met je lichaam? Juist nu is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Van yoga achter je bureau tot sporten in je woonkamer: Arie Boomsma geeft tips.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 15 van Jochem Uytdehaage

We werken inmiddels al een paar weken vanuit huis. Dit zorgt ervoor dat je waarschijnlijk minder contact hebt met je collega’s en je minder beweegt.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 14 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 13 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 12 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 11 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 10 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
jochem uytdehaage jochem uytdehaage
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 9 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 8 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 7 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 6 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 2 min.

Beweegtip 5 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
jochem uytdehaage jochem uytdehaage
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 2 min.

Beweegtip 4 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Het effect van bewegen op je brein

‘Op het moment dat mijn benen in beweging komen, komen mijn gedachten op gang’. De 19e-eeuwse filosoof David Henry Thoreau wist het al: bewegen bevordert de creativiteit. Maar hoe werkt dat precies? Wat voor effect heeft sporten op ons brein?

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 2 min.

Rennen met Rens: even voorstellen

Rens Dekkers is een voormalig topmarathonloper en geeft tegenwoordig hardlooptrainingen. Voor Gids in Gezondheid gaat hij columns schrijven en video’s maken over hardlopen. Wie is Rens? Wat is er zo fijn aan hardlopen? En hoe kan hardlopen je helpen bij je leef-werkbalans?

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

De 5 beste skigebieden dichtbij Nederland

Wintersport, dat betekent een 16-urige busreis of 1200+ kilometer in de auto, toch? Kan, maar het hoeft niet! Verbaas je over deze ski-oorden die dichterbij zijn dan je denkt. Ideaal als je eens een weekend op de latten wilt staan, en je alle skihallen van Nederland al hebt gezien. Of als je gewoon liever in de skilift zit dan in de auto. Iedereen heeft z’n eigen eisen op wintersport, dus we zetten er 5 op een rij.

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 5 min.

‘Ik ben een levend proefkonijn’

Sinds Men’s Health-redacteur Martyn de Jong (30) vorig jaar meedeed aan een 12-weken challenge om de fitste versie van zichzelf te worden, doet hij niet anders meer. Hij traint doelgericht en stelt zijn lichaam beschikbaar aan de meest extreme sportchallenges, om vervolgens zijn ervaringen te delen in artikelen en podcasts. ‘Ik heb perfectie gezien, maar niet gevoeld.’

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 4 min.

‘We zijn met Serious Request opnieuw aan het pionieren’

Sander Hoogendoorn is één van de 3FM-dj’s die dit jaar vanwege Serious Request honderden kilometers door Nederland gaat lopen. Met de actie, die 18 december van start gaat, wordt geld ingezameld om mensenhandel te bestrijden. “De luisteraars waarderen dat we hele pure radio maken.”

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 5 min.

Sporten met een beperking: deze drie doen het

Alledrie zijn ze functies in de benen verloren, maar dat houdt ze niet tegen om fanatiek het veld op te gaan en te sporten. Paul, Renske en Ilse krijgen wat ons betreft een lintje vandaag, tijdens Wereldgehandicaptendag. Dé droom? Parijs 2024.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Zo houd je je hersenen in vorm

Niet alleen je lichaam, ook je hersenen hebben baat bij een regelmatige workout. Met deze oefeningen houd je je brein fit en je geest scherp.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 5 min.

11x actieve buiteninspiratie voor in de herfst(vakantie)

De herfst is een seizoen om veel zin in te hebben. Niet in het minst, omdat de Nederlandse herfst de laatste jaren de term ‘nazomer’ enorm veel eer aandoet. Maar ook een koudere, gure herfstdag leent zich geweldig voor een buitenactiviteit. Check onderstaande ideeën voor een actieve herfstvakantie vol plezier - ook als het regent.

Lees meer
zwanger en sporten zwanger en sporten
Interview
Interview
Leestijd 3 min.

Trainen voor twee: zo blijf je fit tijdens de zwangerschap

Zelfs met een dikke buik kun je gewoon nog sportief blijven. Graag zelfs! Het is namelijk heel gezond om met een fit lichaam de bevalling in te gaan. ‘Op de uitgerekende datum, stond ik nog in het park.’

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Hoe Miriam van een falende sporter iemand werd die daadwerkelijk beweegt

Columnist Miriam (49) probeerde alle sporten uit, maar na een paar maanden was het steeds weer klaar. Tot ze bij de fysio belandde met een bijna-schouderontsteking. Sporten heeft ze tot nader order afgeschaft, maar bewegen doet ze nu des te meer.

Lees meer
Leestijd 5 min.

Zo tref je voorzorgsmaatregelen tegen teken

Hoe beter het weer is, hoe meer mensen weer naar buiten gaan. Een heerlijke boswandeling maken, picknicken in het park, gaan struinen door de duinen of over de hei. Maar helaas zijn dit ook de plekken waar je kans loopt gebeten te worden door een teek.

Lees meer
Beginnen met hardlopen doe je zo Beginnen met hardlopen doe je zo
Interview
Interview

Beginnen met hardlopen? Zo doe je dat.

Hardlopen is gezond. Niet alleen fysiek, ook mentaal knappen we op van een rondje rennen. Maar waar moet je beginnen? Afvallen, je conditie opbouwen, lekkerder in je vel zitten; er zijn tal van redenen om regelmatig de hardloopschoenen aan te trekken. Maar voor wie nooit hardloopt, klinkt een paar kilometer rennen als een gigantische ver-van-zijn-bed-show. Want hoe begin je? En hoe blijf je gemotiveerd? Voormalig topatleet Marko Koers deelt zijn beste tips.

Lees meer
Interview
Interview

Trailrunnen: hardlopen in de natuur

Als een kind zo blij hardlopen in het bos: trailrunnen. Casper Helling heeft na marathonschaatsen en wielrennen enkele jaren geleden het trailrunnen omarmd. Hij rent vol overgave door bossen en natuurgebieden. Het liefst met de nodige heuvels zodat er ook goed geklommen en gedaald kan worden.

Lees meer