Bewegen

Leestijd 3 - 4 minuten

Zijn gluten gezond of ongezond?

Hoe gezond of ongezond zijn gluten? Sommige voedselgoeroes vinden dat je beter geen gluten kunt eten. Het zou schadelijk zijn voor het lichaam. Klopt dat?

Lees meer
Leestijd 3 - 4 minuten

Microben: waarom zijn ze belangrijk voor onze gezondheid?

Microben zijn niet alleen onmisbaar voor onze gezondheid. Ze zijn ook essentieel voor de toekomst van de planeet. Microbioloog Remco Kort legt uit waarom. 

Lees meer

Vakantiestress voorkomen? We geven je 6 gouden tips

Eindelijk: de zomervakantie is begonnen. Of je dat nu in binnen- of buitenland viert, we zijn er meer aan toe dan ooit. We zien onszelf al zitten aan het strand, met een cocktail in de ene en boek in de andere hand. Ver weg van alle stress. Toch? Helaas nemen sommigen hun stress gewoon mee op vakantie. Hoe kom je zo snel mogelijk in vakantiemodus? Wij geven zes handige tips.

Lees meer
Summerbody Summerbody
Interview
Interview
Leestijd 2 min.

Zo blijf je fit op vakantie

We trainen ons het hele jaar suf voor een bikinibody, om na drie weken nietsdoen steevast met extra vakantiekilo’s terug te keren. Hoe houd je je summerbody intact? Personal trainer Radmilo Soda geeft tips.

Lees meer
Huidhonger Huidhonger
Leestijd 2-3 minuten

Huidhonger: waarom is aanraking zo belangrijk voor ons?

Het afgelopen jaar was een jaar van huidhonger: het verlangen naar fysiek contact. Niet gek, want aanrakingen zijn van levensbelang. Een simpele knuffel of streling van de huid geeft een ontspannen, vertrouwd en veilig gevoel. Ook heeft lichamelijk contact positieve effecten op je gezondheid. Maar wat gebeurt er met je als die aanraking opeens wegvalt?

Lees meer
Leestijd 1 min.

Wat betekent kracht?

Voor veel mensen was afgelopen jaar geen gemakkelijke tijd. Hoe vind je kracht als je plotseling om moet gaan met veranderingen?

Lees meer
half uur lopen half uur lopen
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Vijf redenen om elke dag een half uur te wandelen

Feit: wandelen is gezond. Niet alleen fysiek, ook mentaal knappen we op van een dagelijkse ronde. Het fijne aan lopen is dat het overal kan, en een half uurtje is al voldoende. Vijf redenen om vandaag nog te beginnen.

Lees meer
Leestijd 4 min.

Beginnen met yoga: welke vorm past bij jou?

Yoga is hot en happening. Toch is er een groep die de oosterse leer nog te zweverig vindt, bang is dat de oefeningen te moeilijk zijn of gewoonweg niet weet waar te beginnen. Behoor jij tot die laatste groep? Wij vertellen je hoe je start met yoga.

Lees meer
Interview Interview
Interview Interview
Leestijd 4 min.

“Beachbiken is veel meer dan stom rechtdoor fietsen”

Je moet het strand kunnen lezen, tegen een beetje wind kunnen en vooral lekker kunnen doortrappen. Kay Pronk heeft een passie voor beachbiken.

Lees meer
Leestijd 4 min.

Een middagdutje doen: is dat verstandig?

Een schoonheidsslaapje doen om jezelf op te laden. Werkt dat? De een zegt van wel en de ander van niet. Wat is waar en wat gebeurt er tijdens een middagdutje eigenlijk in je hersenen? Koko Beers, neurobioloog en woordvoerder van de Hersenstichting, haalt de feiten en fabels van het powernappen voor ons uit elkaar.

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 3 min.

Bestaat het ultieme dieet?

Montignac, Sonja Bakker, detoxen, sapkuren: de afgelopen decennia zijn heel wat ‘wonderdiëten’ de revue gepasseerd. Slechts weinig mensen vielen er blijvend door af. Hoe komt dat?

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 4 min.

Yoga: zo gezond is het voor je

Op 21 juni vieren we de Internationale Dag van de Yoga. Wist je dat ruim 1,6 miljoen Nederlanders regelmatig op de yogamat staan? Voor soepele spieren, om sterker te worden of om die innerlijke rust te vinden. Niet gek dus, dat de wetenschap ook steeds meer onderzoek doet naar yoga. Hier lees je hoe goed yoga écht is voor je gezondheid - fysiek én mentaal.

Lees meer
Tips
Tips
Leestijd 3 min.

Waarom je de dag moet beginnen met een overwinning

Het is nu vaak nog noodzakelijk, maar ook als we straks weer naar kantoor kunnen, zal er veel meer worden thuisgewerkt. En hoe blijf je daarbij vitaal? In de serie de Vitaalste Thuiswerkplek gaan ONVZ en De Ondernemer op zoek naar het antwoord op die vraag. Afgelopen jaren werkten ONVZ en De Ondernemer ook samen in de zoektocht naar het Vitaalste Bedrijf van Nederland.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Bewegen voor je mentale gezondheid

Volgens psychiater en hoogleraar Wiepke Cahn is lichaamsbeweging heel goed voor de psychische gezondheid. “Sporten kan net zo effectief zijn als antidepressiva.”

Lees meer
Leestijd 4 min.

Blijf in beweging, juist nu: tips van Arie Boomsma

We zijn al zo'n anderhalve maand in quarantaine. Wat doet thuiswerken met je lichaam? Juist nu is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Van yoga achter je bureau tot sporten in je woonkamer: Arie Boomsma geeft tips.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 15 van Jochem Uytdehaage

We werken inmiddels al een paar weken vanuit huis. Dit zorgt ervoor dat je waarschijnlijk minder contact hebt met je collega’s en je minder beweegt.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 14 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 13 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 12 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 11 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 10 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
jochem uytdehaage jochem uytdehaage
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 9 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 8 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 7 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Beweegtip 6 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 2 min.

Beweegtip 5 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
jochem uytdehaage jochem uytdehaage
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 2 min.

Beweegtip 4 van Jochem Uytdehaage

Veel mensen werken nu vanuit huis. Dat is best even wennen he? Je hebt waarschijnlijk minder contact met je collega’s en je beweegt minder.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Het effect van bewegen op je brein

‘Op het moment dat mijn benen in beweging komen, komen mijn gedachten op gang’. De 19e-eeuwse filosoof David Henry Thoreau wist het al: bewegen bevordert de creativiteit. Maar hoe werkt dat precies? Wat voor effect heeft sporten op ons brein?

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 2 min.

Rennen met Rens: even voorstellen

Rens Dekkers is een voormalig topmarathonloper en geeft tegenwoordig hardlooptrainingen. Voor Gids in Gezondheid gaat hij columns schrijven en video’s maken over hardlopen. Wie is Rens? Wat is er zo fijn aan hardlopen? En hoe kan hardlopen je helpen bij je leef-werkbalans?

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

De 5 beste skigebieden dichtbij Nederland

Wintersport, dat betekent een 16-urige busreis of 1200+ kilometer in de auto, toch? Kan, maar het hoeft niet! Verbaas je over deze ski-oorden die dichterbij zijn dan je denkt. Ideaal als je eens een weekend op de latten wilt staan, en je alle skihallen van Nederland al hebt gezien. Of als je gewoon liever in de skilift zit dan in de auto. Iedereen heeft z’n eigen eisen op wintersport, dus we zetten er 5 op een rij.

Lees meer