Bewegen
Leestijd

Vakantiestress voorkomen? We geven je 6 gouden tips

Eindelijk: de zomervakantie is begonnen. Of je dat nu in binnen- of buitenland viert, we zijn er meer aan toe dan ooit. We zien onszelf al zitten aan het strand, met een cocktail in de ene en boek in de andere hand. Ver weg van alle stress. Toch? Helaas nemen sommigen hun stress gewoon mee op vakantie. Hoe kom je zo snel mogelijk in vakantiemodus? Wij geven zes handige tips.

1. Werk langzamer voordat je vakantie begint

Het is belangrijk dat je de werkweek afbouwt naar je vakantie toe. Als je tot het laatste moment keihard werkt om alles af te krijgen, treedt er tijdens je vakantie een lichamelijke reactie op om weer te herstellen. Vakantie hoort een fijne onderbreking te zijn om op te laden, niet om bij te komen van al het harde werk. Ga dus niet harder maar langzamer werken in aanloop naar je vakantie. Maak geruime tijd van tevoren werkafspraken en begin op tijd met de overdracht. Zo geniet je vanaf dag één.

2. Neem vrij om je rustig voor te bereiden

Goede voorbereiding is het halve werk. Neem daarom een dag of twee vrij voordat je vertrekt. Zo heb je tijd om te detoxen van werk en je rustig klaar te maken. Dit levert je later een hoop ontspanning op. Maak van tevoren meerdere checklists: voor spullen die je nog moet aanschaffen, voor zaken die je vóór vertrek moet regelen en eventueel een taakverdeling. Zo voorkom je dat er misverstanden ontstaan en kun je ontspannen de lijstjes afwerken.

3. Geef jezelf tijd om te wennen

Een nieuwe omgeving, een vreemde taal en een ander bed: het zijn allemaal omstandigheden waaraan je moet wennen. Gun jezelf de tijd voor die omschakeling. Plan niet je hele agenda vol op de eerste dag, maar doe het rustig aan. Neem de tijd voor een ontspannen gevoel en onderneem pas leuke dingen als jij eraan toe bent. Leg jezelf geen verplichtingen op, maar doe waar jij zin in hebt.

Wat helpt is om items mee te nemen die je die thuis laten voelen. Denk aan je eigen kussen, een boek of een geurkaars. Iets vertrouwds, zodat je je comfortabeler voelt. Je kunt ook altijd meditatie en ademhalingsoefeningen doen voor ontspanning.

4. Verwacht geen perfecte vakantie

Ook op vakantie krijg je te maken met tegenslagen. Stel je verwachtingen daarom bij om teleurstellingen te voorkomen. Sta je uren in de file? Valt het hotel tegen? Of is het strand iets verder lopen dan gedacht? Probeer de situatie dan te accepteren. Hoe jij  met de situatie omgaat, bepaalt hoeveel stress je ervaart. Er gaan wellicht dingen fout waardoor je niet ieder moment kunt genieten: laat het los. Een vakantie is niet perfect en dat hoeft het ook niet te zijn.

5. Blijf gezond leven

Je zult merken dat je een stuk energieker en relaxter bent als je goed voor jezelf zorgt. Suiker slurpt energie, dus let er goed op dat je niet te veel ijsjes, snacks en frisdrank binnenkrijgt. Drink daarnaast voldoende water, want je verliest veel meer vocht dan normaal. En blijf bewegen: minimaal dertig minuten per dag. Dat is niet alleen goed voor je lichaam, het werkt ook ontspannend en je wordt er gelukkiger van. 

Wees alleen niet te streng voor jezelf. Vakantie is bedoeld om te ontstressen, dus je mag jezelf zeker verwennen met een heerlijk etentje of luierdagje.

6. Maak bij terugkomst een zachte landing en geniet na

Plan nadat je terugkomt van vakantie nog enkele dagen vrij. Ga niet de volgende dag meteen weer aan het werk, zo kun je rustig overschakelen naar het normale leven. Ook is het belangrijk om na te genieten. Bedenk wat je het fijnst vond aan je vakantie. Had je weer tijd om te lezen? Genoot je van het wandelen? Probeer daar iets van mee te nemen in je dagelijks leven. Je zult het vakantiegevoel veel langer vasthouden en ook thuis een relaxter leven leiden!

 

Bronnen: Psyned.nl, Psychologiemagazine.nl, Nederlandwereldwijd.nl en Rijksoverheid.nl

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?