Bewegen
17
Leestijd
4 min.

Blijf in beweging, juist nu: tips van Arie Boomsma

We zijn al zo’n anderhalve maand in quarantaine. Wat doet thuiswerken met je lichaam? Juist nu is het belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Van yoga achter je bureau tot sporten in je woonkamer: Arie Boomsma geeft tips.

Hij heeft drie sportscholen op zijn naam staan, staat regelmatig op de cover van Men’s Health, schreef in 2016 het boek Beweeg! voor een gezonder en gelukkiger leven en voegde daar twee jaar later ook FIT: In kleine stappen naar een gezonder leven aan toe. Dat Arie Boomsma (46) enige kennis heeft over hoe we fit, gelukkig en gezond worden én blijven, is wel duidelijk. En in quarantainetijden is zijn advies waardevoller dan ooit. Want wat doet thuiswerken eigenlijk met het lichaam, als we onze ergonomische stoel van kantoor niet hebben? Hoe combineren we werken met kinderen thuis en komen we ook nog aan beweging toe? En tot slot: hoe blijven we onszelf uitdagen als het op beweging in een beperkte omgeving aankomt? ONVZ ging (virtueel) in gesprek met deze fitnessgoeroe.

Net als alle sportscholen in Nederland, is ook de Vondelgym dicht. Hoe inspireren jullie leden om toch te blijven bewegen? 

‘Zodra we de deuren sloten, hebben we vol ingezet op onze socialmediakanalen. Zo geven we elke dag live lessen crossfit, yoga en kracht, oefeningen en schema’s die onze sporters thuis kunnen volgen. Daarnaast blijven we inspireren met boekentips, podcasts, tips voor documentaires en geven we antwoord op vragen in Q&A’s.’

Zelf zit je natuurlijk ook thuis. Hoe bevalt dat tot nu toe?

‘Het is wel even zoeken, hoor. Maar ik blijf elke dag bewegen, net als anders. Ik vind het vooral een leuke uitdaging om te trainen met dingen of voorwerpen die iedereen in huis heeft. Zoals een pan, die ik gebruik als kettlebell. Of twee theedoeken, waarmee je een lunge kunt doen terwijl je over de vloer schuift. Of je buikspieren trainen door wc-rollen te gebruiken. Nu het wat lekkerder weer is, ga ik ook veel naar buiten. Lekker met de kinderen buitenspelen in het gras.’

Hoe blijf je positief?

‘Er gebeurt op de achtergrond van het sombere nieuws en de Coronacrisis ook veel moois. Hartverwarmende initiatieven, ongekende creativiteit op social media. Om daar oog voor te hebben, zonder de realiteit te negeren, stemt optimistisch. Mijn kinderen geven me daarnaast ook heel veel. Dat ik nu nog meer tijd met ze door breng dan anders, maakt me elke dag weer blij en dankbaar.’

Zitten er eigenlijk gezondheidsrisico’s aan te veel thuis zijn of thuiswerken? 

‘Ja. Je moet je voorstellen dat veel elementen die ons normaal gesproken veerkrachtig en gezond houden, zoals fietsen naar je werk, interactie met anderen, fysiek contact, een vast trainingsritme en voldoende frisse lucht nu allemaal wegvallen. Wat het daarnaast moeilijk maakt, is dat er (nog) geen duidelijk eindpunt is. Een mens heeft een stipje nodig op de horizon. Als je weet dat zo’n quarantaine duurt tot bijvoorbeeld 5 mei, dan weet je: dat is te overzien. Dit houden we vol. Maar nu is het onzeker. Dit alles bij elkaar vormt een riskante voedingsbasis voor je gezondheid, zowel fysiek als mentaal.’

Wat zijn volgens jou de beste tijdstippen op de dag om aan je beweging te komen?

‘Dat maakt niet zoveel uit. Maar kies er wél een vast moment voor. Dat helpt namelijk dat beweegmoment te koppelen aan iets dat je elke dag doet. Voor of na de maaltijd, direct na het tandenpoetsen of op het tijdstip dat je een middagdip voelt, bijvoorbeeld.’

Mochten we toch die lockdown krijgen: heb je dan tips over hoe je thuis, tijdens een werkdag, zoveel mogelijk in beweging kan blijven?

‘Het opmerkelijke is dat je thuis echt hetzelfde kunt doen als in de sportschool, alleen moet je wel creatief zijn. Los van de trainingen met attributen (deadlifts op een krukje, steps op een pan of lifts met een bezem) is het vooral leuk om te kijken naar de bewegingen die je toch al maakt. Wie zittend werkt, staat ook vaak op. Opstaan, zitten en opstaan is een squat. Een map van een hoge plank pakken is hetzelfde als een shoulder press, iets van de grond rapen kan een deadlift zijn. Dus: zet je printer in een andere ruimte, zorg dat je nooit langer dan een uur zit en doe je belafspraken lopend. Dan kom je al een heel eind.’

Naast fysieke fitheid is het ook belangrijk om mentaal sterk te blijven. Heb je daar nog tips voor?

‘Begin je dag met een overwinning. Koud douchen bijvoorbeeld. En probeer elke dag iets nieuws te leren. Neem jezelf voor elke dag van de quarantaine minimaal één bladzijde van een boek te lezen of een puzzelstukje te leggen. Lees het katern van de krant dat je anders altijd overslaat. Poets je tanden met je andere hand. Mediteer. Doe ademhalingsoefeningen. Luister podcasts. Er is zoveel dat deze tijd je kan brengen, dus doe er je voordeel mee. Ga uit van de mogelijkheden, in plaats van de beperkingen.’

Reacties (17)

Koud douchen klinkt vervelend, is het ook, maar het went gelukkig 🙂

Squat, deadlifts, shoulder press, lifts, steps… Kan iemand deze ‘tips’ in begrijpelijk Nederlands uitleggen?

Dat was het laatste waar ik op zat te wachten; de Tips van “good old EO Boy Boomsma” Zakelijke informatie graag!

Brrr……adviezen van Arie Boomsma kan ik in deze tijden missen als kiespijn. Met de andere hand tandenpoetsen? Kom nou…….

moet ik premie betalen voor het gelul van ene boomsma
de premie kun je beter anders gebruiken

Gadver sportscholen, zweten tijdens de reuk van andere zwetende lichamen. Ga lekker naar buiten om te wandelen, weer of geen weer!!

Probeer Arie Boomsma, evenals Peter R de Vries ver weg van mij te houden. Ik ben allergisch voor beide personen. Mocht dit niet lukken, verwijder me dan uit uw maillijst.

Ijst

Aan uitleg in begrijpelijke taal van de termen die Pieter aanhaalt waag ik me niet, omdat trainers daaraan onderling verschillende betekenissen toekennen. Zoiets als abracadabra dus.

Goedemorgen Axl, uit je bericht kan ik opmaken dat je ervaring hebt met koud douchen. Hoelang heeft het geduurd voordat je hier aan was gewend?

Goedemorgen Ron, bedankt voor je reactie. We zijn dit magazine gestart om je te inspireren en informeren op het gebied van vitaliteit, gezondheid en zorg. Hierdoor wordt er op dit platform niet alleen zakelijke informatie geplaatst.

Ha Pieter, leuk dat je reageert! Dit zijn benamingen voor oefeningen binnen fitness. Een squat is bijvoorbeeld een beweging om de beenspieren te trainen. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de filmpjes met daarin Jochem Uytdehaage, kunnen deze oefeningen aan bod komen.
Ook zou je bijvoorbeeld via Google of YouTube kunnen opzoeken hoe je deze oefeningen moet uitvoeren.
De oefeningen kunnen veelal worden gedaan met iemand zijn of haar eigen lichaamsgewicht. Om het moeilijker te maken, kunnen er ook attributen bij worden gebruikt, zoals Arie Boomsma in dit artikel uitlegt!
Groetjes, Jordy

Ieder zo zijn eigen ding Merel! Heb jij toevallig tips voor fysieke of mentale fitheid? Groetjes, Jordy

Ik begrijp je opmerking. Wij zijn een vereniging voor mentale en fysieke gezondheid en voelen ons verantwoordelijk om een wezenlijke bijdrage te leveren. Op deze manier willen wij mensen die thuis zitten helpen om gezond en fit te blijven. Heb jij tips over hoe je fit blijft? Ik hoor het graag! Groetjes, Jordy

Hi Hans, wat lekker zeg, buiten sporten! Heb jij naast wandelen nog meer tips om fit te blijven deze dagen? Groetjes, Jordy

Hi Evert, jammer om dit te lezen. Zou je kunnen aangeven waardoor jij wel geïnspireerd raakt? Heb jij hiernaast nog tips om zowel fysiek als mentaal fit te blijven? Groet, Jordy

Jammer al die negatieve reacties. Er is al genoeg negativiteit..
Ik vind het een mooi initiatief!
Dank!

ik vind het hartstikke leuk om die tips van Arie te lezen. Vooral voor in huis.

Reageer op Pieter Reactie annuleren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?