Don’t break a leg! Vijf tips voor een blessurevrije wintersport

Ben jij één van de gelukkigen met een vakantie naar de sneeuw in het vooruitzicht? Zorg voor een goede voorbereiding om niet alleen stijlvol, maar vooral ook blessurevrij naar beneden te komen.

Elk winterseizoen reizen zo’n 1 miljoen Nederlanders naar de sneeuw om er te genieten van sport, schnitzels en schnapps. Als alles goed gaat tenminste; jaarlijks lopen namelijk ook zo’n 59.000 wintersporters een blessure op, waardoor ze hun vakantie vervroegd moeten staken. Optimaal genieten van je wintersportvakantie? Met deze vijf tips ga je goed voorbereid omhoog én naar beneden.

#1. Begin thuis
Eenmaal op de latten gebruik je andere spieren dan je gewend bent. Een blessurevrije vakantie begint daarom al in Nederland. Start zes weken voor vertrek met lichte oefeningen om je lichaam klaar te stomen voor de start. Versterk je beenspieren met squats, maak je lijf flexibeler met rek- en strekoefeningen en werk aan je balans om een eventuele val beter op te kunnen vangen.

#2. Doe een warming-up
Aangekomen op de plaats van bestemming en een ontbijtje achter de kiezen? Maak je lichaam met een goede warming-up klaar voor de afdaling. Schop je benen los op weg naar de piste, zwaai je armen rond om je spieren warm te maken en doe een looppas op de plaats. Vergeet niet om deze warming-up te herhalen na de lunch!

#3. En een cooling down
Met een cooling down voorkom je spierpijn en verklein je de kans op blessures. Kleed je dus warm aan en doe wat rek- en strekoefeningen voor je de bar induikt. Ook een warme douche kan wonderen doen.

#4. Houd je aan de regels
Zoals op de weg of het water, gelden er ook op de piste verschillende regels (de zogenaamde FIS-regels) die ongelukken kunnen voorkomen. In het kort:

  1. Houd rekening met anderen
  2. Beheers je snelheid en skistijl
  3. Kies een veilige lijn en het juiste spoor
  4. Haal in op verantwoorde afstand
  5. Ga na een stop bedachtzaam de piste weer op
  6. Houd smalle plaatsen vrij
  7. Klim en daal te voet altijd langs de kant van de piste
  8. Let op tekens en borden
  9. Bij een ongeval ben je verplicht hulp te verlenen
  10. Legitimatie is verplicht

#5. Take a break
Uit onderzoek blijkt dat op dag drie de meeste ongelukken gebeuren. De vermoeidheid slaat toe, je reactiesnelheid wordt minder en je spieren wat stijver. Plan een rustdag in, ga lekker wandelen of naar de sauna! Toch naar boven? Beperk je pisteplezier dan tot een aantal uurtjes.

Bronnen: o.a. ANWB.nl en fis-ski.com

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.