Achtergrond
mindful-eten

Herken je honger en eet mindful

Hoe vaak eet je wel niet ‘voor de gezelligheid’, uit beleefdheid, omdat het er lekker uitziet of omdat het nu eenmaal etenstijd is. Met als gevolg: overeten. Mindful eten kan je daarbij helpen: het maakt je bewust van wat je eet en hoe je eet, zodat je voortaan bewuste keuzes maakt.

Eten zonder te weten

We eten dus vaak op de automatische piloot. Zonder écht te proeven, te genieten en te luisteren naar ons lichaam. Hierdoor eten we meer dan nodig, omdat we de signalen van verzadiging niet goed voelen. Maar te weinig eten kan ook als je niet goed naar je lichaam luistert. Bijvoorbeeld tijdens een drukke werkdag.

Aandacht voor je eten

Mindful eten hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Al met een paar kleine aanpassingen leer je om met aandacht te eten. Eet bijvoorbeeld niet voor de televisie of met een open laptop op tafel, maar concentreer je op het eten. Kijk ernaar, ruik eraan en proef écht wat je eet. Je zult zien dat dan alles veel intenser is: de geur, de structuur, de smaak … Goed kauwen en tussentijds je bestek even neerleggen helpt ook bij mindful eten. Door pauzes in te lassen voel je eerder wanneer je verzadigd bent.

7x honger

Bij mindful eten is het vooral belangrijk om te beseffen wáárom je eet. Zo zijn er zeven soorten honger te onderscheiden die we allemaal wel kennen:

  1. Ooghonger – Je ziet een lekker stuk taart en denkt maar 1 ding: ‘Kom maar bij mij’.
  2. Neushonger – Je fietst langs de bakker en krijgt spontaan zin in een croissant.
  3. Mondhonger – Het eten smaakt zo goed dat je nog een tweede, derde of vierde keer opschept.
  4. Geesthonger – Elke ochtend ontbijt je met havermout. Niet omdat je honger hebt, maar omdat je verstand zegt dat ontbijten goed voor je is.
  5. Harthonger – Een baaldag is een perfect excuus voor een groot stuk chocola, toch?
  6. Cellenhonger – Na een flinke work-out heb je trek in iets zouts. Even je zoutpijl aanvullen na al dat gezweet!
  7. Maaghonger – Als je maag knort, dan weet je: het is ‘dinner time’!

Weet waarom je eet
Een leuke oefening is om eens bij jezelf na te gaan in welke mate je bijvoorbeeld de ‘ooghonger’ en ‘maaghonger’ ervaart. Je zult zien dat je ogen bijna altijd groter zijn dan je maag. Daarnaast luisteren veel mensen naar hun hart en geest als het om eten gaat. Ze eten uit zelfmedelijden of omdat ze geleerd hebben om op vaste tijden te eten. Wil je met meer aandacht eten, luister dan vaker naar je maag- en cellenhonger. Want als je goed naar je lichaam luistert, dan eet je precies genoeg, eet je ontspannen en geniet je nog meer.

Dit artikel is (o.a.) gebaseerd op informatie uit de cursus Mindful Eten van Retreat Yourself. Meer weten over mindful eten? Kijk op: www.retreatyourself.nu

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?