Achtergrond
Leestijd
3 min.

Hoe Miriam van een falende sporter iemand werd die daadwerkelijk beweegt

Columnist Miriam (49) probeerde alle sporten uit, maar na een paar maanden was het steeds weer klaar. Tot ze bij de fysio belandde met een bijna-schouderontsteking. Sporten heeft ze tot nader order afgeschaft, maar bewegen doet ze nu des te meer.

“Sporten begint bij volhouden en laat dat nou zijn wat ik echt niet kan. Alles, echt alles, heb ik geprobeerd, van Olivia Newton-John aerobics in de jaren ’80 naar Zumba in de jaren ’90, naar Bikram Yoga nu, maar niks dat beklijfde. Vorig jaar nog was ik helemaal verrukt met mijn ontdekking van KinetiCode pilates. Ik vertelde aan iedereen hoe heerlijk het was, eindelijk had ik mijn sport gevonden. Maar na een paar weken was ik meer bezig met erover te praten dan daadwerkelijk te gaan – en dat is hoe het altijd eindigt. Vanaf daar is het afwachten tot de volgende bevlieging langskomt, wat zomaar een jaar kan duren.”

12 uur zitten

Maar toen gebeurde er iets. “Ik kreeg pijn aan mijn schouders en ging naar de fysio. “Zit je 9 uur per dag achter je laptop?” vroeg hij kritisch. “Eh… Wat dacht je van 12 uur?” Ja, het is waar: op slechte dagen zit ik 9 uur per dag te tikken, dan ga ik naar huis, maak ik eten en rond acht uur ‘s avonds ga ik lekker een serie kijken. Soms wel 3 afleveringen achter elkaar. “Als jij niet heel snel je levensstijl aanpakt, krijg je last van een schouderontsteking,” zei de fysio. “En dat wil je echt niet.”” Het was precies het duwtje dat Miriam nodig had. “Samen met hem ben ik een plan gaan maken om een noodzakelijke hoeveelheid beweging aan mijn leven toe te voegen, zonder dat het nou heel veel moeite of tijd kost.”

Stop met focussen op falen

“Voor mij was het heel belangrijk om het gevoel van falen (‘nu maakt het toch allemaal niet meer uit’) weg te krijgen. Ik denk nu: wat je wél doet is mooi meegenomen, wat je niet doet, besteden we geen aandacht aan. Dus als ik ‘s morgens zin voel om ietsje eerder op te staan, doe ik een paar oefeningen (ik heb een fijne YouTube coach gevonden die in 10 minuten allerlei basisoefeningen doet). Zo niet, dan niet. Er ligt nog een hele dag voor me waarin ik wél dingen kan doen. De dag is niet meteen verloren.”

Doe als Arie Boomsma

“Er is denk ik niemand die zo ver van mij afstaat als Arie Boomsma. Maar wat ik van hem leerde is dat hij als hij even niks te doen heeft, oefeningen doet. Ik vond dat hysterisch en overdreven, maar probeer het maar eens. Druk je 10 keer op tegen de rand van het aanrecht als je nadenkt over wat je ook alweer ging koken. Doe een paar squats terwijl de douche warm aan het worden is. Sta op één been als je je tanden poetst. Haal koffie in het tentje beneden in het atrium en neem daarbij de trap. Het helpt allemaal (en ik heb soms zelfs spierpijn).”

Gebruik een stand-up app

“Ik heb een app die me waarschuwt als ik 45 minuten zit. Hij is gebonden aan een locatie, namelijk mijn werk. Ben ik daar en zit ik te lang, dan piept hij. Het klinkt misschien kinderachtig, maar als ik die piep hoor, sta ik even op, stretch mijn armen, doe een kleine oefening en ga weer aan het werk.”

Word verslaafd aan je stappenteller

“Ik had ‘m altijd uitstaan, uit vage privacy redenen, maar nu staat-ie dus weer aan. Op slechte dagen bleef-ie hangen op 1500! Dat laat ik dus niet meer gebeuren. Dan ga ik tijdens de lunch even lopen, of ren even wat trappen op, want die teller moet zo vaak mogelijk richting de 10.000.”

Zie alles als een kans om te bewegen

“Bij alles waarvan ik normaal denk: geen zin in, probeer ik nu te denken: is het een kans om te bewegen? Belt mijn zoon onderweg naar school dat hij zijn leerboek wiskunde is vergeten, dan kan ik gaan opvoeden, maar ik kan het ook zien als een kans om 20 minuten heen en 20 minuten terug te fietsen. Geen melk voor morgen in huis? Ik loop na het eten nog wel even naar de avondwinkel. Belt een vriendin? Oortjes in en ik maak kletsend even een avondwandeling. Tandpasta op? Leen ik die middag even een fiets van een collega en ga de stad in waar ik werk (en waar ik eigenlijk nooit kom).”

“Het werkt voor mij geweldig. Die ontsteking in mijn schouder is nooit gekomen, maar belangrijker is: ik beweeg. Dat sporten komt wel weer, of niet, maar 12 uur per dag zitten doe ik niet meer.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?