Bewegen
Leestijd
5 min.

‘Ik ben een levend proefkonijn’

Sinds Men’s Health-redacteur Martyn de Jong (30) vorig jaar meedeed aan een 12-weken challenge om de fitste versie van zichzelf te worden, doet hij niet anders meer. Hij traint doelgericht en stelt zijn lichaam beschikbaar aan de meest extreme sportchallenges, om vervolgens zijn ervaringen te delen in artikelen en podcasts. ‘Ik heb perfectie gezien, maar niet gevoeld.’

In 2018 ging je de uitdaging aan om jezelf in 12 weken zo droog mogelijk te trainen. Hoe is dat begonnen?

‘Ik ben online manager bij Men’s Health en dat heeft zo zijn voordelen, kan ik je vertellen. Samen met mijn collega Bart besloten wij ons als proefkonijnen aan te bieden om te kijken hoe droog wij onszelf konden trainen in 12 weken tijd. Om daar vervolgens verslag van te doen en aan onze lezers te vertellen wat ze wel, maar misschien vooral niét moeten doen. Binnen een uur hadden we een coach geregeld en kregen onze ideeën een datum.’ 

Wat was vòòr die challenge jouw relatie met sport?

‘Vijf jaar geleden leefde ik erg ongezond. Ik was te zwaar, woog ruim 115 kilo. Uiteindelijk besloot ik te gaan trainen in de sportschool en dat langzaam op te bouwen. Ik ben nooit meer gestopt. Vòòr de 12-weken challenge trainde ik zo’n vijf dagen per week in de sportschool, dus ik was al gezond en fit. Maar omdat we wel een representatief beeld voor onze lezers wilden schetsen, moesten we in de vier maanden ervoor heel veel eten om aan te komen. Daarna begon het afvalavontuur.’ 

Wat was het doel? 

Een summer body. Het perfecte plaatje. We begonnen in mei en 7 augustus was de einddatum. Onze coach zocht een cover uit van Men’s Health die wij moesten verslaan. Toen Bart en ik zagen hoe strak en drooggetraind die mannen eruit zagen, dachten we: het zal wel. Ik geloofde dat het kon, maar mentaal moest ik het plaatje nog een beetje aanpassen.’

Hoe zagen die 12 weken eruit?

‘We kregen een strikt sport- en voedingsschema waar we niet vanaf mochten wijken. In het begin kregen we nog een cheat day, later niet meer. Ons dieet was erg saai: elke dag hetzelfde. Fruit, kalkoen, tonijn, rijst, havermout en héél veel eieren. Tien per dag. Drie met dooier, de rest zonder. Wat sport betreft moesten we minderen: ‘slechts’ vier keer per week. Maar met weinig energie was dat best prima. Onze sessies waren kort en gericht op enkel krachttraining.’

Dat lijkt me ontzettend zwaar.

‘Dat was het ook. Het is het zwaarste dat ik ooit in mijn leven heb gedaan. Zwaarder dan welke sport dan ook en halve marathon die ik heb gerend. Elke dag wordt je moeër en moeër, doordat je steeds minder eet. Op een gegeven moment zag ik er fysiek fantastisch uit, maar voelde ik me waardeloos.’ 

Wat vond je het moeilijkst aan de challenge?

‘Om jezelf te blijven. Om je niet emotioneel te laten beïnvloeden, dag in dag uit. Ik ben nooit emotioneel instabiel geweest, tot ik hieraan begon. Sindsdien heb ik een groter emotioneel palet, in negatieve zin. Ik ben sneller sikkeneurig, bijvoorbeeld. Mijn libido was in die tijd compleet verdwenen en is zich nog steeds aan het herstellen. Het heeft echt impact gehad, vooral op mijn energie. Gedurende de challenge had ik niet eens energie om ergens naartoe te wandelen. Ik kende alle buslijnen uit mijn hoofd, 500 meter lopen was me al te veel.’ 

Wat ging je juist wel goed af?

‘Het afvallen. Ik ben in twaalf weken tijd 15 kilo afgevallen. Je eet zo weinig, dus dat gaat eigenlijk vanzelf. Voordat de laatste week was intens: we moesten eerst heel veel drinken om zoveel mogelijk vocht in ons lichaam te krijgen, vervolgens heel veel koolhydraten eten om dat vocht te onttrekken. Dat vocht vulden we vervolgens niet meer aan, waardoor je spieren optisch heel vol lijken terwijl je huid heel droog is. Alles voor dé foto.’ 

Wat was de conclusie? 

‘Hoe gezond we onze 12-weken challenge hebben proberen te doen, het feit blijft dat zo’n extreme challenge niet gezond voor je is. Ik zou het dan ook niemand aanraden. Het vet rondom je organen neemt drastisch toe in de tijd na zo’n periode en dat is een van de ongezondste dingen die je je lichaam aan kunt doen. En dan heb ik het nog niet eens over de ‘naweeën’ met betrekking tot energie, libido en humeur.’ 

En jullie lezers dan? 

‘We hebben zowel online als in het blad over onze journey geschreven, maar niet exact vertelt wat we deden. Zo vertelden we wel wát we aten, maar niet hoeveel. We hebben het experiment vanuit Men’s Health gedaan, maar willen onze lezers niet aansporen om hetzelfde te doen. We hebben daarom juist gefocust op de dingen die we ze wél willen meegeven, zoal het belang van slaap. Niks wat je doet heeft effect als je niet goed slaapt.’

Hoe gaat het sporten nu?

Na de challenge was ik erg zwak, dus besloot ik mee te doen aan een powerlift-wedstrijd om weer kracht op te bouwen. Daarna ging ik een nieuwe uitdaging aan: zo licht mogelijk worden zodat ik een berg op kon fietsen. Toen heb ik ruim 10 kilo aan spiermassa moeten inleveren. Die challenges vind ik leuk; tegenwoordig ben ik een soort levend proefkonijn. Zo heb ik de afgelopen weken elke ochtend in een meer gezwommen, bij 0 graden. Het komende halfjaar ga ik trainen om op mijn handen te kunnen staan en lopen. Een mooie manier om je hele leven in evenwicht te krijgen.’ 

Ben je nu kritischer op je lichaam dan voorheen?

‘Gek genoeg een stuk minder. Hiervoor was ik erg gefixeerd op het gezonde en perfecte plaatje. Ik heb perfectie gezien, maar niet gevoeld. Mijn focus is nu resultaat en mijn lichaam is de tool. Sinds ik dat weet, is het leven een stuk makkelijker geworden.’ 

Hoe zit het met je mentale gezondheid?

‘Goed. Ik heb ontdekt dat ik gewoon niet te veel met voeding moet gaan klooien. Dat is het fundament van geluk, maar ook van verdriet. Want als je te weinig eet, word je écht heel ongelukkig. Je kunt dan beter iets zwaarder zijn, maar wel goed in je vel zitten. Ik geniet nu meer van de deugden. Eerst dronk ik niet eens cola, nu eet ik elke dag wel iets ongezonds.’ 

Wat staat er voor je op de planning? 

‘Donderdag heb ik de uitreiking van de MERCURS-awards, dé vakprijzen voor de magazine mediabranche. Ik ben genomineerd voor de BeLOFte van het Jaar, onwijs spannend. Verder ben ik vorig jaar met een podcast begonnen op SLAM! FM, genaamd Gezond Verstand, waarin ik je vertel hoe je op een gezonde manier fit kunt worden. Een sixpack zoals op de cover van Men’s Health is dan niet het doel, maar dat je in fysiek in staat bent om de dingen te doen die je graag zou willen doen.’ 

Over de 12-weken challenge van Martyn is een korte documentaire gemaakt. 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?