Achtergrond
Leestijd
5 min.

Ik ga naar mijn werk … op mijn SpikeBoard!

Fietsend, lopend, met de auto of de trein: we hebben allerlei mogelijkheden om ons van A naar B te verplaatsen. En dat kan straks misschien ook SpikeBoardend. Deze sportieve trend uit Amerika zou zomaar eens kunnen overwaaien naar Nederland. We vertellen alles over deze nieuwe sport.

Spike-wat?

SpikeBoarding lijkt op langlaufen, maar beoefen je op een skateboard in plaats van op de lange latten. Je combineert een skateboard met een skistok, waardoor je ook je bovenlichaam gebruikt bij de voortstuwing van het skateboard. Deze sport kent vooral in New York veel beoefenaars. Door jezelf op je board voort te bewegen, train je je balans, wordt je conditie geoptimaliseerd en zorg je ervoor dat je hele lichaam in beweging komt en blijft. Het steppen en de stok zorgen samen voor veel snelheid. Ook fijn: je kunt deze sport overal beoefenen.

Een nieuwe vorm van trainen

SpikeBoarding, bedacht door ex-triatleet Enrique Cubillo, is tot stand gekomen in Central Park (New York). Volgens hem is deze ‘transport-sport’ noodzakelijk om de maatschappij nu en in de toekomst fit te houden. Het is volgens Cubillo een nieuwe vorm van lichaamstraining, wat daarnaast ook een hulpmiddel kan zijn voor allerlei andere sporten. Denk aan hockey, voetbal of zwemmen, waarbij SpikeBoarden een bijdrage levert aan rompstabiliteit en uithoudingsvermogen. Daarnaast is de sport laagdrempelig: je hebt alleen een skateboard, een stok, sportschoenen en sportieve kleding nodig.

Verschillende varianten

Er zijn twee varianten van SpikeBoarding: stand-up-spike (SUS) en cubi-x-cross (CXC). In stand-up-spike houd je beide benen op het board en beweeg je jezelf voort door met twee handen de stok naar achteren af te zetten. Bij cubi-x-cross zet je jezelf ook af met de stok, maar gebruik je tegelijkertijd je been aan de andere kant van het board om jezelf met de voet af te zetten. Dit is vergelijkbaar met skateboarden of steppen.

Spikeboarden in eigen land

SpikeBoarden werkt het beste op glad asfalt of op een vlak geaccidenteerd terrein. Moet jij een lang stuk over het fietspad afleggen, zonder al te veel heuvels en hellingen? Dan is SpikeBoarding misschien iets om uit te proberen. Voor de veiligheid is aan te raden om niet harder dan 45 km/u te gaan op het board. In Europa, wordt de sport in Frankrijk al beoefend. Ook in Noorwegen groeit de interesse in SpikeBoarding. Nu Nederland nog. Wat denk jij: ga jij straks SpikeBoardend naar je werk?

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?