Bewegen
4
Leestijd
3 min.

Sterker én slimmer met Krav Maga

Het is de perfecte body workout en het beste zelfverdedigingssysteem ter wereld: de Israëlische sport Krav Maga. Hoe werkt het? En waarom zou iedereen dit moeten leren? Krav Maga maakt je fysiek én mentaal sterker.”

Wat doe je als je wordt beroofd of lastig gevallen? Hoe bescherm je jezelf in een vechtpartij? Het zijn slechts een paar situaties die aan bod komen in een cursus Krav Maga. De sport die werd ontwikkeld als geheime zelfverdedigingsmethode voor het Israëlische leger en overal ter wereld een vast onderdeel is van politieopleidingen, is tegenwoordig ook voor de ‘gewone burger’ in opkomst. Robert Stoter, fulltime Krav Maga hoofdinstructeur bij Self Defense Academy, vertelt meer over deze bijzondere zelfverdedigings-workout.

Wat is Krav Maga precies?

“Krav Maga is een zelfverdedigingssysteem gebaseerd op de natuurlijke reflexen van de mens. Het doel is iedereen, man of vrouw en ongeacht leeftijd of lichamelijke conditie, te leren zichzelf én naasten zo effectief mogelijk te verdedigen.”

Is het moeilijk?

“De technieken van Krav Maga zijn vrij eenvoudig; ze zijn grotendeels al als reflexen aanwezig in ons systeem. Maar naast de standaardtechnieken werken we ook aan andere principes; hoe gebruik je voorwerpen in de buurt om jezelf te beschermen? Hoe verplaats je jezelf tactisch in een ruimte of bij meerdere aanvallers? We trainen meestal binnen in de gym, maar soms ook buiten; in de auto, op het strand, in het bos of in leegstaande panden. En in het daglicht of in het donker.”

Er is geen wedstrijdelement?  

“Nee. Krav Maga is een zelfverdedigingssysteem, geen vechtsport. Er zijn geen regels en dus ook geen wedstrijden. De basis leer je in ongeveer vijf tot acht maanden, maar je bent eigenlijk nooit uitgeleerd. Je kunt het fysiek zo zwaar maken als je zelf wilt.”

Wat doet Krav Maga voor je lichaam? 

“Veel! Een reguliere training duurt 75 minuten en bestaat onder andere uit conditietraining en stoot- en traptechnieken met bokszaktraining. Daarnaast ligt de focus ook op kracht, explosiviteit en doorzettingsvermogen.”

En voor je geest?

“Het belangrijkste is dat je met Krav Maga wordt voorbereidt op alle mogelijke scenario’s tijdens een bedreiging of aanval. We trainen realistische gebeurtenissen, waardoor je automatisch meer zelfvertrouwen krijgt in het dagelijks leven. Je leert de juiste mindset, de vechtmentaliteit, om niet als slachtoffer te eindigen.”

Krav Maga wordt steeds populairder in Nederland. Hoe komt dat, denk je?

“In jezelf investeren door te sporten is de afgelopen jaren sowieso steeds populairder geworden. Maar Krav Maga voorziet ook in de behoefte aan meer persoonlijke veiligheid. Met Krav Maga besteed je je tijd nuttig door fysiek én mentaal bezig te zijn. Het maakt je fysiek en mentaal sterker. Het is realistisch, afwisselend, perfect om je gedachten te verzetten én het versterkt je eigenwaarde.”

Reacties (4)

Ik beoefen Krav Maga inmiddels met veel plezier en onderschrijf de in het artikel genoemde positieve effecten op lichaam en geest. Ik ben wel van mening dat mensen vanaf 50 en boven de 50 dienen te beschikken over een redelijke tot goede basisconditie en voorafgaand aan de Krav Maga trainingen een sportkeuring zouden moeten doen. De Krav Maga trainingen zijn namelijk best zwaar, de technieken zijn niet altijd eenvoudig maar dat maakt dat Krav Maga een uitdaging voor je blijft. Verder dien je zeker te beschikken over doorzettingsvermogen want als je nooit iets met vechten, verdedigen, agressie etc. te maken hebt gehad, dan kunnen de trainingen waarin je oefent met het nabootsen van realistische gebeurtenissen confronterend zijn.

Hoi Dick, wat leuk om te horen dat je zoveel kennis hebt over Krav Maga! Uit je reactie begrijp ik dat je nog steeds voldoening haalt uit Krav Maga mede door de gebruikte technieken. Ik begrijp dat de sport doorzettingsvermogen kan vergen. Er worden tenslotte realistische scenario’s worden nagebootst. Zoals je het omschrijft is de sport ook voor jou zowel fysiek en mentaal uitdagend. Zijn er naast Krav Maga nog andere sporten die je beoefent? Groetjes Sophie

Hoi Sophie,naast de Krav Maga trainingen 2 x per week 1.5 uur, zwem ik 5 keer per week en (toer)fiets ik. Het is de combinatie van duursport (zwemmen en toerfietsen) en het explosieve karakter van de Krav Maga trainingen waar ik veel aan ontleen en waardoor mijn conditie veel beter is geworden, fysiek en mentaal voel ik me door Krav Maga een stuk sterker. Mijn Krav Maga trainer ervaar ik als een topper, hij weet heel precies hoe hij je uit je comfortzone kan halen, je uitdaagt om grenzen te verkennen en te verleggen zodat je verder komt en waardoor je het beste uit jezelf weet te halen. Groet van Dick

Hoi Dick, dat is sportief! Leuk om te lezen dat je zowel fysiek als mentaal vooruit bent gegaan. Ik kan me voorstellen dat een trainer erg bepalend is tijdens het sporten. Een goede trainer is dan ook een must. Fijn om te lezen dat jouw trainer je uitdaagt en je zo je grenzen kan verkennen in een sportieve omgeving. Groetjes Sophie

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?