Bewegen
Sport jezelf gelukkig

Stimuleer je gelukshormonen: sport jezelf gelukkig

Hardlopen, chocolade eten, de liefde bedrijven; het zijn zomaar wat activiteiten die je voor even heel gelukkig kunnen maken. De veroorzakers? Endorfinen. Maar wat zijn dat nu eigenlijk? En: wat heb je eraan?

Van zingen word je vrolijk, lachen is gezond en een goede vrijpartij kan hoofdpijn verminderen. Het ‘gelukshormoon’ endorfine is daar één van de oorzaken van. En ook sporten speelt bij de aanmaak van endorfine een cruciale rol. Zo blijkt dat dagelijks intensief bewegen erg effectief is bij een lichte tot matige depressie. Maakt sporten dan écht gelukkig? Sportpsycholoog Jonas Vogten legt uit hoe het zit.

High van het hardlopen

“Endorfinen zijn door het lichaam zelf aangemaakte stofjes die vrijkomen in de hersenen en een pijnstillende en plezieropwekkende werking hebben”, vertelt hij. “Ze worden door middel van een behoorlijk complexe chemische reactie aangemaakt, die vooral in de hersenen plaatsvindt.” Ook sporten, zoals hardlopen, zorgt voor een aanmaak van endorfinen. Een bekend fenomeen is dan ook de zogenaamde ‘Runners high’; het gelukzalige gevoel dat je kunt krijgen tijdens het rennen. “Hoewel de term suggereert dat uitsluitend hardlopers dit gevoel ervaren, is aangetoond dat dit fenomeen in veel meer sporten voorkomt”, licht Vogten toe. “Wanneer de sport ‘aeroob’ (langere duur, lagere intensiteit) en ritmisch van aard is en op middelmatige intensiteit wordt beoefend, wordt de uitscheiding van endorfine sterker gestimuleerd dan bij andere vormen van sportbeoefening.”

Langetermijn geluk

Ja, sporten kan dus gelukkig maken. Maar toch is daar meer voor nodig dan sporten alleen. “Uit onderzoek blijkt dat sportbeoefening op middelmatige intensiteit en op een frequentie van drie á vier keer per week, doorgaans tot het grootste effect leidt”, stelt Jonas. “Te intensief of te vaak sporten, kan volgens ander onderzoek juist een averechts effect hebben. De uitscheiding van endorfine leidt bovendien alleen maar tot een kortdurend effect. Voor langduriger geluk zijn natuurlijk nog heel andere zaken nodig, zoals intimiteit, zingeving, een positief zelfbeeld en gezondheid.”

Chocoladeverslaving

Geen sportliefhebber? Gelukkig zijn er nog tal van andere manieren om endorfinen aan te maken en dus ‘gelukkig te worden’. Van onder andere lachen, vrijen, verliefd zijn, muziek luisteren en het eten van bepaald voedsel is aangetoond dat ze voor een toename in de uitscheiding van endorfinen zorgen. “Sommige onderzoeken lijken aan te tonen dat de effecten bij vrouwen iets sterker zijn dan bij mannen”, besluit Vogten. Dat zou dan ook meteen de chocoladeverslaving van sommige vrouwen kunnen verklaren. Echt mannen, ze kunnen er niets aan doen…

Jonas Vogten geeft mentale training aan sporters en werkt samen met individuele sporters, teams, trainers, coaches en ouders. Zie www.jonasvogten.com.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?