Bewegen
Leestijd
3 min.
zwanger en sporten

Trainen voor twee: zo blijf je fit tijdens de zwangerschap

Zelfs met een dikke buik kun je gewoon nog sportief blijven. Graag zelfs! Het is namelijk heel gezond om met een fit lichaam de bevalling in te gaan. ‘Op de uitgerekende datum, stond ik nog in het park.’

Sporten tijdens de zwangerschap is goed voor jou én je baby. Het kan lichamelijke klachten verminderen en zorgen voor (ja, echt!) een gemakkelijkere bevalling. Sporten komt bovendien ook het herstel ná je bevalling ten goede, waardoor je nog beter kunt genieten van je mini-me. Ine, Myriam en Josine vertellen hoe zij trainden voor twee.

‘Mijn baby heeft haar eerste medaille al binnen’

Ine sportte altijd al fanatiek. Ze hockeyde op topniveau en trainde daarvoor vier keer per week. Totdat ze zwanger werd. ‘Met hockey ben ik meteen gestopt omdat dat te gevaarlijk werd’, vertelt ze. ‘Ik ben gaan hardlopen om mijn conditie op peil te houden. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om niets te doen; zwanger zijn is een goed ‘excuus’. Maar het is alleen maar goed voor je. Ik heb na een paar maanden zelfs nog meegedaan aan mijn eerste hardloopwedstrijd van 10 kilometer. Mijn baby heeft haar eerste medaille dus al binnen!’

‘Op de uitgerekende datum stond ik nog in het park’

Myriam liep juist vóór haar zwangerschap fanatiek hard. Toen ze zwanger werd, besloot ze daarmee te stoppen. ‘Het voelde voor mij niet goed om mijn buik zo te laten shaken’, lacht ze. ‘Een tijd lang sportte ik niet, maar bij de 20 weken vond ik dat er iets moest gebeuren.’ Myriam meldde zich aan bij Mom in Balance: outdoor workouts voor zwangere vrouwen. ‘Dat was top!’, vertelt ze. ‘Twee dagen voor mijn bevalling stond ik nog in het park. Ik heb het idee dat ik daardoor ook fit aan de bevalling ben begonnen. Die duurde 21 uur, dus die conditie kon ik goed gebruiken. Bij de tweede ga ik dan ook zeker het park weer in.”

‘Juist als je je rot voelt, moet je gaan’

Josine geeft bij The Bootcamp Club dergelijke groepslessen voor zwangere vrouwen en moeders en traint daarnaast zelf waar mogelijk. ‘Sporten is voor mij een gewoonte’, zegt ze. ‘Ook tijdens mijn zwangerschap ben ik actief gebleven. Het is enorm goed voor moeder én kind en geen beter voorbeeld dan een zwangere trainer, toch?’ Tijdens haar laatste zwangerschap had Josine last van zwangerschapsmigraine. Toch bleef ze fanatiek sporten. Josine: ‘Dat was pittig, maar beweging deed me ook iedere keer heel goed. Ik hees mezelf van de bank en kwam iedere keer weer blij thuis. Juíst als je je rot voelt moet je gaan. Echt!’

Wil jij ook lekker blijven sporten?

Zwemmen, joggen, wandelen, fietsen, golfen, yoga en aerobics zijn goed voor je. Wees voorzichtig met contactsporten als basketbal, voetbal en hockey en met sporten met een hoog valrisico, zoals paardrijden en skiën. Ook roeien en squashen kunnen te belastend zijn voor je spieren. Duiken of parachutespringen is absoluut niet toegestaan, in verband met de verhoogde zuurstofdruk.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?