Achtergrond
rennen-wintermaanden

Vier tips voor hardlopen in de winter

Geef het maar gewoon toe: iedereen vindt hardlopen in de winter nét iets minder leuk dan in de zomer. Dus zochten wij naar de beste manieren om onszelf te motiveren. Dat is gelukt.

Tip 1: Doe de warming-up binnen
Kou voelt minder koud als je het warm hebt. Doe de warming-up daarom binnen: loop de trap een paar keer op en af of ga bijvoorbeeld tien minuten op de hometrainer zitten. Maak het niet te gek: het is de bedoeling dat je nét niet gaat zweten.

Tip 2: Kleed je alsof het 20 graden warmer is en blijf onder de zweetgrens
‘Kleden op kou’ betekent niet ‘warm aankleden’. Dan krijg je het namelijk al warm voor je de straat uit bent. En weinig kleding dragen omdat je het van rennen toch wel warm krijgt, betekent dat zweet halverwege de run door je kleding komt, afkoelt tot de buitentemperatuur en vervolgens koud tegen je rug plakt. De vuistregel: kleed je aan alsof het 20 graden warmer is. Als het goed is, voelt het bij het begin van je run nét wat frisjes. Draag laagjes kleding, bij voorkeur met gaas of ritsen onder de armen en nek zodat warmte weg kan. Zo blijf je het langst koel, maar gaat je kleding niet koud plakken zodra je begint te zweten.

Tip 3: Start je route met de wind tegen, eindig met de wind mee
Over koude zweetkleding gesproken: dat is een stuk minder onaangenaam als je de wind in je rug hebt. Loop het eerste deel van de route daarom tegen de wind in, en het laatste deel met de wind mee. Loop ook zoveel mogelijk in de beschutting van de bebouwde kom of bos. Voorkom open plekken.

Tip 4: Geef koude, natte voeten geen kans
Bekijk je schoenen, en zie hoeveel net-achtig gaasmateriaal er aan de buiten- en bovenkant zit. Deze ‘mesh’ is een makkelijke manier om warme lucht en vocht uit en frisse lucht de schoenen in te krijgen. Maar ook regenwater, gesmolten sneeuw en strooizout. Om te voorkomen dat je voeten nat en koud worden (met eventueel blaren als gevolg), koop je schoenen met zo min mogelijk gaas; bij voorkeur Gore-Tex.

Vergeet niet: in de winter verbreek je je persoonlijke record
Als bovenstaande tips niet genoeg zijn, helpt dit misschien. De kans dat je een topprestatie neerzet is veel groter in de winter dan in de zomer. Het lichaam koelt effectiever af en verliest minder vocht (in de vochtige Nederlandse winters, althans). Dus: met minder inspanning behaal je een beter resultaat.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?