Achtergrond
lichaamstype-meetlint

Wat is je lichaamsbouw? Dan is hier je beste fitheidstip.

Ieder lichaam is uniek. Toch zijn er grofweg drie lichaamstypes te onderscheiden. Bekijk hier welke jij hebt, plus de beste fitheidstip voor jouw bouw.

  1. Ectomorf: weinig lichaamsvet en spiermassa
    Mensen met dit lichaamstype zijn smal gebouwd en hebben weinig rondingen. Dit type kan met moeite aankomen en op gewicht blijven en heeft soms te kampen met zwakke gewrichten.

Fitheidstip: eet calorierijk om op gewicht te blijven. Denk aan producten als vette vis, zuivel en noten. Daarin zitten veel eiwitten. Met krachttraining houd je je lichaam sterk en soepel en bouw je spiermassa op.

  1. Mesomorf: weinig vet en veel spiermassa
    Mensen met dit lichaamstype hebben een atletische bouw: een smalle taille, brede schouders en gespierde armen en benen.

Fitheidstip: mesomorfen krijgen gewrichtsproblemen als zij structureel te veel eten, maar hun lichaam heeft weinig intensieve beweging nodig om gespierd te zijn. Dit type blijft met gebalanceerde voeding en door regelmatig te bewegen in vorm.

  1. Endomorf: hoger vetpercentage
    Mensen met dit lichaamstype hebben van nature een hoger vetpercentage, over het algemeen een wat trager metabolisme en een brede botstructuur. Zij kunnen snel aankomen.

Fitheidstip: train regelmatig om in vorm te blijven. Kies daarbij voor cardio- én krachttraining. Let ook op je voeding, omdat fanatieke sporters kans lopen op een tekort aan voedingsstoffen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?