Bewegen
Leestijd
4 min.

‘We zijn met Serious Request opnieuw aan het pionieren’

Sander Hoogendoorn is één van de 3FM-dj’s die dit jaar vanwege Serious Request honderden kilometers door Nederland gaat lopen. Met de actie, die 18 december van start gaat, wordt geld ingezameld om mensenhandel te bestrijden. “De luisteraars waarderen dat we hele pure radio maken.”

Jullie willen meer aandacht vragen voor mensenhandel. Weten Nederlanders te weinig van dit onderwerp?

“We hebben een onderzoek laten uitvoeren. En daaruit blijkt dat de helft van de Nederlandse jongeren niet zou weten hoe zij mensenhandel zouden kunnen herkennen. Onder deze definitie valt elke vorm van uitbuiting van kwetsbare mensen: seksuele uitbuiting, dus gedwongen prostitutie, maar ook arbeidsuitbuiting of gedwongen uitbuiting in het criminele circuit. Veel mensen beseffen zich ook niet dat het in Nederland veel vaker voorkomt dan je zou denken. Per middelbare school zijn er gemiddeld twee meisjes die worden uitgebuit door een loverboy.”

Rust er een taboe op het onderwerp?

“Er is vooral heel veel schaamte onder slachtoffers; zij praten er liever niet over. Dat snap ik, het is vreselijk om te vertellen wat je is overkomen. Maar daardoor blijft het onderwerp wel onderbelicht, en bestaat er veel onduidelijkheid over. Ik merkte in de uitzending, toen we de actie hadden aangekondigd, dat luisteraars echt geschokt en geraakt waren. Dat bewijst dat het goed is dat we mensenhandel dit jaar als doel voor Serious Request hebben gekozen. We mogen hier onze ogen niet voor sluiten.”

Jullie gaan met zes dj’s van Goes naar Groningen lopen; dat is ruim 500 kilometer. Hoeveel daarvan loop je zelf?

“We lopen in teams van twee dj’s; elke groep legt zo’n 200 kilometer af. Ik heb op zich een goede conditie; ik voetbal, ik heb de Vierdaagse een keer gelopen. Maar ik merkte vorig jaar tijdens de actie dat het vooral een aanslag op mijn enkels en onderbenen was. Daarom ben ik nu toch al aan het trainen, om dat probleem vóór te zijn.”

Is dat voldoende voorbereiding?

“Je kan je nooit helemaal voorbereiden. We hadden vorig jaar geluk, het regende soms een beetje. Maar met al die klimaatveranderingen kan het soms opeens alle kanten op gaan; je zal zien dat we straks opeens met min tien door de sneeuw moeten waden. Ik heb geen idee hoe ik daar op moet reageren, en hoe dat op de radio gaat klinken. Maar tegelijkertijd is dat ook de kracht en de charme van deze actie en de uitzendingen. Dat waarderen luisteraars ook. We maken hele pure radio.”

Deze nieuwe opzet was vorig jaar voor het eerst. Wat hebben jullie deze editie aangepast?

“We waren vorig jaar aan het pionieren; in twee maanden tijd hebben we de nieuwe opzet uit de grond gestampt. Dat was heel spannend; elke dag kwamen we verrassingen en uitdagingen tegen waar we ter plekke oplossingen voor moesten bedenken. We hebben die editie goed geëvalueerd en zaken aangepast die niet goed werkten. We lopen nu bijvoorbeeld met z’n allen één route, zodat mensen goed weten wanneer ze waar kunnen aansluiten of meelopen. Dat is trouwens ook nieuw, dat mensen een stukje kunnen meelopen. Tegen betaling voor het goede doel krijgen ze dan een hesje en kunnen ze aanhaken, als bij de rattenvanger van Hamelen. We hopen dus met een hele stoet luisteraars onderweg te gaan.”

Is dat een nieuw plan, of was dat een idee dat vorig jaar niet lukte?

“We konden vorig jaar de vergunningen niet rond krijgen; je moet voor elke gemeente waar je doorheen loopt een aparte vergunning aanvragen voor het lopen met een grote groep. Dus daar hadden we meer tijd voor nodig. Maar dit is wel de aanpak die we voor ogen hebben met de nieuwe opzet. Deze vorm van radio maken past meer bij 3FM van 2019; we kruipen niet weg in onze ivoren toren of glazen huis. Maar we maken radio mét onze luisteraars, letterlijk en figuurlijk.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?