Bewegen
Summerbody

Zo blijf je fit op vakantie

We trainen ons het hele jaar suf voor een bikinibody, om na drie weken nietsdoen steevast met extra vakantiekilo’s terug te keren. Hoe houd je je summerbody intact? Personal trainer Radmilo Soda geeft tips.

RadmiloDe extra kilo’s die we na een heerlijke zomervakantie mee naar huis nemen, zitten vaak niet alleen in onze koffer. Ook het strandlichaam waar we maanden voor trainden is na drie weken sun, sea en cerveza niet meer wat het was. Zonde! Het is namelijk heel eenvoudig ook op vakantie in beweging te blijven. Personal Trainer Radmilo Soda vertelt hoe je dat doet.

Ontspanning na inspanning

Lekker ontspannen op het strand, is pas écht lekker nadat je even flink hebt getraind. “Plan je workout daarom ’s ochtends”, tipt Radmilo. “Dan is het nog niet te warm en heb je ’s middags tijd om leuke dingen te doen. En bovendien: dan heb je het maar gehad. Aan het eind van de middag komt het er vaak niet meer van.”

Drie keer per week een uurtje

Met drie keer per week een uurtje trainen, houd je je summerbody al in tact. Radmilo: “Begin met een kwartiertje lopen en wat rekoefeningen. Start daarna je workout, waarbij je elke oefening drie keer doet, in setjes van vijftien herhalingen. Zorg voor een goede cooling down en loop een kwartiertje uit. In totaal ben je dan een uur bezig en heb je je hele lichaam aangepakt.” En sporten op vakantie kan overal. Bijvoorbeeld:

In de speeltuin
Een stang op heuphoogte is perfect om je armspieren te trainen. Doe push-ups of dips: ga met je rug naar de stang staan, steun met je handen op de stang, laat je voorzichtig zakken en duw jezelf weer omhoog. Ook je beenspieren kun je trainen met de stang: ga met je rug naar de stang staan, leg één been achteruit op de stang, zak door je voorste been en kom omhoog.

In het zwembad
Baantjes trekken is al een goede training. Maar in het zwembad kun je ook andere oefeningen doen. De crunch bijvoorbeeld: ga met je rug tegen de rand van het zwembad staan, leg je onderarmen op de rand, til je benen op tot heuphoogte en laat ze weer zakken. Of push-ups: zet je handen op de rand van het zwembad, duw jezelf op aan de rand en laat je weer zakken.

Met kleine attributen
Je hoeft geen kettlebells in je koffer te doen om ook op vakantie te sporten met attributen. Neem je een fitnesselastiek of springtouw mee, dan heb je geen speeltuin of zwembad nodig. Maar eigenlijk is ook je eigen lichaamsgewicht voor de meeste oefeningen al voldoende.’

Als je wílt trainen, kun je trainen

Oefeningen genoeg en aan tijd geen gebrek. Maar daarbij vergeten we nog één belangrijk aspect: motivatie. Want waar haal je díe vandaan? “Het verbaast me altijd dat we ons rot trainen voor die ‘bikinibody’ en eenmaal ín bikini de hele dag op een bedje gaan liggen met chips en een biertje”, besluit Radmilo. “Fit zijn gaat om een lifestyle, óók op vakantie. Ga dus ook met die gedachte op reis. Dus niet: ik ga de hele dag op het strand liggen. Maar: ik blijf ook daar lekker trainen om fit te blijven. Als je wílt trainen, kún je trainen.”

 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?