Zo houd je je hersenen in vorm (…poets je tanden eens met links!)

Niet alleen je lichaam, ook je hersenen hebben baat bij een regelmatige workout. Met deze oefeningen houd je je brein fit en je geest scherp.

Een supergeheugen is te trainen, blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Volgens hersenwetenschapper Boris Konrad kan iedereen leren in vijf minuten de volgorde van een geschud pak kaarten te onthouden. Maar ook als je níet de ambitie hebt een olifantengeheugen te ontwikkelen, is het verstandig je hersenen af en toe eens flink uit te dagen. Het houdt je geest soepel, vertraagt het verouderingsproces en verkleint de kans op Alzheimer. Vijf oefeningen om je brein te breken.

Konichiwa?

Bij het leren van een nieuwe vaardigheid maken de zenuwcellen in je hersenen al binnen een paar minuten nieuwe verbindingen aan, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Herseninstituut en het Vumc. Door een tweede taal te leren laat je je hersenen bovendien significant groeien. Tweetalige mensen krijgen gemiddeld pas drie tot vier jaar later dementieverschijnselen dan mensen die één taal spreken.

Ga toch fietsen

Regelmatig sporten is niet alleen goed voor je lichamelijke conditie, ook je hersenen hebben baat bij een regelmatige workout. Zo stimuleren duursporten als hardlopen en fietsen je geheugen en reactievermogen en verkleinen ze de kans op dementie. Geen tijd of zin? Ook met een wandeling doe je je brein een plezier.

Wil je hier meer over lezen? Bekijk dan ook het artikel over het effect van bewegen op je brein.

Kauw!

De kleinste bewegingen hebben al een positieve invloed op je brein. Zo is zelfs kauwen goed voor je hersenen! Veel neurologische aandoeningen, zoals een herseninfarct, worden veroorzaakt door een slechte doorbloeding van de hersenen. Kauwen stimuleert die doorbloeding en is goed voor je geheugen. Geen vla eten dus, maar kauwen op een kauwgompje.

Herhalen, herhalen

Wanneer je een reeks van 10 eenheden (een telefoonnummer of boodschappen bijvoorbeeld) moet onthouden, lukt het je waarschijnlijk om er 5 tot 9 te reproduceren, en niet langer dan zo’n 18 seconden. Wil je dat telefoonnummer langer onthouden, dan zul je het iedere 15 seconden moeten herhalen. Of: maak er een liedje van. Deuntjes worden beter in je geheugen opgenomen.

Doe dingen anders

Koffie zetten, tanden poetsen en de krant lezen op je vaste plek aan de eettafel: het dagelijks leven hangt van gewoontes aan elkaar. En dat terwijl routine een van de grootste vijanden van onze hersenen is. Wil je je brein een boost geven, dan moet je het af en toe eens flink verrassen. Lees de krant dus eens van achter naar voren, ga tegenover in plaats van naast je man zitten en poets je tanden eens met links!

Reacties

Oja.herseninfarct voorkomen door te kauwen.wat een totale onzin.

Hi Mikjem,
Het artikel geeft enkele tips over hoe je je geest soepel kan houden en hoe je het verouderingsproces iets kunt vertragen. Er wordt niet beweerd dat een herseninfarct helemaal voorkomen kan worden.
Groeten, Gids in Gezondheid.

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.