Eten

Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Sterke botten

Onze botten bestaan grotendeels uit calcium (kalk) en eiwitten. Doorlopend ‘ververst’ ons lichaam ze; nieuw materiaal vervangt oud bot. Maar zeker op hogere leeftijd is het belangrijk dat we voldoende stoffen binnenkrijgen die helpen met dat onderhoud. Het risico op botontkalking, osteoporose, neemt met de jaren toe.

Lees meer
Achtergrond Interview
Achtergrond Interview
Leestijd 4 min.

Een algoritme geeft voedingsadvies

Wat moeten we eten om gezond te worden of te blijven? Veel mensen zien door de bomen (lees: adviezen, onderzoeken, producten, diëten en etiketten) het bos niet meer. Volgens voedingsdeskundige Nard Clabbers van TNO maakt ‘gepersonaliseerde voeding’ een einde aan deze voedselverwarring. “Het wordt makkelijker om gezonde keuzes te maken.”

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 1 min.

Hoe gezond en effectief is intermittent fasting?

Dr. Kirsten Berk, diëtist en onderzoeker aan het Erasmus MC: Intermittent fasting is een paraplubegrip voor verschillende vormen van vasten.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 2 min.

De kracht van gerst

Granen zijn er in diverse maten, kleuren, geuren en smaken. Tarwe is de bekendste variant, maar ook rijst is een graansoort. Net als rogge, haver, sorghum en mais. En gerst. Naast lekker, is gerst ook nog eens heel gezond.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 2 min.

Maak je eigen vegaburger

In een eerder bericht vergeleken we twee vegaburgers uit de supermarkt. In veel vleesvervangers die winkels verkopen zitten echter maar weinig voedingsstoffen en veel zout. Wil je wel een lekkere én gezonde burger, maak 'm dan zelf! We bieden je een recept dat niet al te lastig is, voor een zo puur mogelijke burger op basis van bonen.

Lees meer
Achtergrond Achtergrond
Achtergrond Achtergrond
Leestijd 4 min.

Gezonde voeding tijdens de coronacrisis: hoe blijf je als oudere vitaal?

Je wil tijdens de coronacrisis gezond blijven eten, zeker als oudere. Maar je gaat zo min mogelijk de deur uit voor boodschappen, eet vaker alleen en kookt voor jezelf. Hoe weet je of je alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt?

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 2 min.

Aardbei-rabarberijs

Het is al een tijdje prachtig weer en ook de komende dagen lijkt het zonnig te worden. Perfect weer voor ijs! Wij bieden je een recept waarmee je zelf (semi-)gezond ijs kunt maken.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Verwarrende vegaburgers

Vorige week was het de Nationale Week zonder Vlees. Wij eten gewoonlijk niet veel vlees, en in de Week zonder Vlees nog wat minder. Heel af en toe eten wij een ‘echte’ hamburger. Vegaburgers liggen zelden tot nooit op ons bord. Terwijl er tegenwoordig onwijs veel keus is. Wij vergeleken eens twee vegaburgers met elkaar.

Lees meer
Achtergrond Interview
Achtergrond Interview
Leestijd 4 min.

Dit gebeurt er als je een week geen vlees eet

Om de klimaatdoelstellingen te halen, moeten we één ding massaal gaan doen: minder vlees consumeren. Daarom riep Isabel Boerdam, ook wel bekend als de Hippe Vegetariër, drie jaar geleden op tot een nieuw, landelijk initiatief: de Nationale Week Zonder Vlees.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Lasagne met geitenkaas en paprika

Een lasagne met slechts vier ingrediënten. Simpel he? Eventueel uit te breiden met het een of ander, maar nodig is dat niet.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Word lid van de AA!

Aardperen en artisjokken, laten we het daar eens over hebben. Waarom? Uiterlijk lijken ze niet veel op elkaar. Aardperen zijn lichtbruine, tamelijk lelijke knolletjes. Artisjokken zien eruit als de grof-sierlijke bloemen van vetplanten. Ook eet je ze heel anders.

Lees meer
Tips
Tips
Leestijd 5 min.

Vijf effecten van voeding op je hockeyprestaties

Hockeyen is gezond, leuk en zorgt voor een échte teamspirit. Een goed voedingspatroon heeft een positieve werking op je gestel en prestaties en is daarom een belangrijk onderdeel. Goed voorbereid het veld opgaan? Dit zijn de effecten van voeding op je hockeyprestaties!

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Vis en papillotte

Heel sexy klinkt het niet, gestoomde vis. En zonder ingrepen smaakt het een beetje weeïg, al helemaal zonder toegevoegd zout. Na een aantal teleurstellende experimenten grijpen we dus naar de grovere middelen: ansjovis, mosterd en kappertjes. Met mate natuurlijk. Deze vispakketjes bevatten namelijk ook andere smaakmakers. Verder doen we er een flinke scheut olijfolie bij en waarachtig, dit is echt lekker!

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Fideuà: Valenciaanse pasta met vis

Fideuà is een typisch Valenciaans gerecht. Volgens een volksverhaal is het gerecht ontstaan in de Spaanse stad Gandia. Een paar vrienden zouden bij de bereiding van paella een soort pasta in plaats van rijst hebben gebruikt. Je kunt fideuà op verschillende manieren bereiden, maar wij geven je een recept met witte vis en garnalen.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Venkelsalade met gekaramelliseerde vijgen, amandelen en feta

Heb je een morgen een diner en weet je niet wat je moet maken? Wij geven je een recept voor een heerlijk lichte venkelsalade. Hoef je alleen nog even boodschappen te doen en dan kun je gelijk al aan de slag. Dat wordt genieten. Hele fijne jaarwisseling gewenst!

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 4 min.

Addertjes in het brood?

Wie had ooit gedacht dat het brave brood zo’n twistappel zou worden? Dat allemansvoer waar je als kind voor naar de bakker om de hoek ging, in opdracht van je moeder? Een halfje bruin en een halfje wit, graag, dank u wel, alstublieft.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Garmugia vrije stijl

Garmugia is een soep in de Italiaanse keuken die is ontstaan in de stad Lucca. In de soep worden lentegroentes gecombineerd met vlees, vaak kalf, gegaard in bouillon.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Sportvoeding: junkfood of noodzaak?

Sportdrank en energierepen liggen tegenwoordig in elke supermarkt voor het grijpen. Maar hoe nodig zijn die drinks, bars en shakes eigenlijk? En ga je er beter van presteren?

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Marokkaanse cake met gekonfijte sinaasappels

Zin in iets lekkers voor bij de thee, met niet al te veel calorieën? Dan is deze Marokkaanse cake een goede optie.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Sgombro marinato: gemarineerde verse makreel

Makreel op z'n Italiaans. Juist bij zo'n vette vis is een zure marinade heerlijk, maar die is ook geschikt voor elke andere vis.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Soja of sonee?

Bijna iedereen weet dat sojabonen gezond zijn. De sojaboon is een eenjarige vlinderbloemige peulvrucht. Onverzadigde vetzuren, eiwitten en vezels zijn de grootste troeven van deze peulvrucht. Er kan een groot aantal producten mee worden gemaakt.

Lees meer
Tips
Tips
Leestijd 4 min.

Wees wijs met voedsel

Wereldwijd wordt er door de hele voedselketen – van boer tot bord – veel voedsel verspild. Producenten, supermarkten en restaurants, maar ook consumenten kunnen hier wat aan doen. Tien tips tegen voedselverspilling.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 3 min.

Notige bloemkool

Bloemkool is een van de meest populaire groenten in Nederland. Het bereiden ervan kan op vele creatieve en lekkere manieren. Rooster de bloemkool bijvoorbeeld eens in de oven! In een mum van tijd heb je een lekker en gezond bijgerecht.

Lees meer
Interview
Interview
Leestijd 4 min.

Zeewier als duurzame (voedsel)bron

Zeewier is een veelzijdige, duurzame grondstof. De zeewierboerderijen in Nederland kunnen de vraag dan ook niet aan. Zeewier krijgt als belangrijke duurzame (voedsel)bron van de toekomst steeds meer voet aan de bodem.

Lees meer
Recepten
Recepten
Leestijd 2 min.

Zalm met hazelnootpesto

Een geweldig doordeweeks-geen-tijd-snel-klaar-maar-toch-voedzaam recept. Een salade erbij en je hebt een substantiële, bijzonder smakelijke maaltijd!

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Lekker broeierig

Niets zo hip als zelfgemaakte kefir, een lokaal gebrouwen biertje of een kom Japanse misosoep die onvervalst ‘umami’ (hartig) smaakt. Al deze etenswaren waren er zonder fermentatie niet geweest.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

De kracht van rode peper

Rode peper, ook wel Spaanse peper of chilipeper genoemd, is een echte krachtpatser. Niet alleen op culinair gebied, maar ook op het gebied van gezondheid speelt de rode peper een grote rol.

Lees meer
Achtergrond
Achtergrond
Leestijd 3 min.

Waarom vezels zo goed voor je zijn

Voedingsvezels zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Vezels zijn koolhydraten die niet door onze darmen worden verteerd of opgenomen. Ons voedsel bevat niet één enkel vezeltype, maar een mengsel van vele verschillende soorten vezels. Al deze verschillende soorten vezels hebben verschillende effecten in ons lichaam.

Lees meer
Leestijd 4 min.

Is koffie gezond?

Zo zit je in de verdachtenbank, zo word je geprezen om je goede eigenschappen. Het gebeurde met koffie. Werd het bakje troost ooit nog gewantrouwd door gezaghebbende onderzoeksinstituten, nu past het zoals dat heet ‘in een gezond voedingspatroon’.

Lees meer
Leestijd 4 min.

Is biologisch voedsel beter of gezonder?

Vraag mensen waarom ze biologische producten kopen en velen zullen zeggen dat ze dat doen omdat deze gezond zijn. Biologische landbouw is immers eerlijk, puur en kleinschalig. Wat daar vandaan komt, kan toch alleen maar goed zijn? Beter dan al dat massale, met behulp van allerlei schadelijke stoffen geproduceerde voedsel. Toch? Of niet?

Lees meer