Eten
Leestijd
4 min.
healthy werklunch

Bye broodje kaas, hallo healthy werklunch

Het valt soms niet mee: gezond eten op je werk. Even snel een boterham met kaas, een saucijzenbroodje in de kantine of een reep uit de snoepautomaat. Maar hoe eet je dan wél healthy op je werk?

We vragen het food blogger Frank Beekwilder die een paar jaar geleden samen met zijn vriendin Myriam het blog Healthy Vega heeft opgezet. Toen Frank vier jaar geleden met zijn gezonde maaltijd op zijn werk verscheen werd hij vreemd aangekeken. “‘Wat is dat voor raar bakje?’ hoorde ik dan van collega’s. Dat duurde een paar weken, maar naarmate ik uitlegde wat de voordelen waren van dat ‘andere eten’, werden de reacties positiever. Ook wilden mijn collega’s steeds vaker proeven wat er in dat ‘rare’ bakje zat. Dit resulteerde uiteindelijk in een healthy lunch voor het hele kantoor!”

Wat doen mensen vaak ‘fout’ met hun werklunch?

“Het is typisch Nederlands om een boterham te beleggen met een beetje boter en alleen een plak kaas. Met een volkoren boterham met kaas is niks mis, maar wil je een beetje een verzadigd gevoel hebben dan eet je er al snel drie. Dat zijn heel veel koolhydraten en vetten. Wil je jouw lunch gezonder maken, dan beleg je een volkoren of spelt boterham niet alleen met een plakje kaas, maar voeg je er veel tomaat, komkommer, sla, avocado en kiemen aan toe. Op deze manier krijg je voldoende vezels, veel groente en goede vetten (uit avocado) binnen. Bovendien zit je na zo’n dikke sandwich direct vol. Mijn tip: lekker bouwen dus!”

Opvattingen over wat gezond eten precies is veranderen dagelijks. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat werkt, want ieder mens is anders.

Hoe ziet een gezonde (werk)lunch eruit?

“Opvattingen over wat gezond eten precies is veranderen dagelijks. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat werkt, want ieder mens is anders. Maar als het gaat om gezonde voeding staat één ding als een paal boven water: meer plantaardig voedsel (groenten) en minder vlees en zuivel is gezond. Met deze wetenschap maak je eenvoudig een gezonde lunch. Neem bijvoorbeeld een (weck)pot en vul deze met drie scheppen van een graansoort; quinoa, bruine rijst, spelt, gierst of amarant. Voeg hier groenten aan toe als sla, paprika, avocado, tomaat, komkommer of kikkererwten. Eet je niet vegetarisch, dan kun je ook kip toevoegen. Spice it up met wat verse kruiden en een simpele dressing van olijfolie en citroen.”

Hoe kun je van deze nieuwe manier van lunchen een gewoonte maken?

“Deze ‘healthy jar’ is eenvoudig mee te nemen naar werk, maar daarbij is een goede voorbereiding het halve werk. Maak het jezelf gemakkelijk: trek op zondagmiddag een half uurtje uit om de granen te koken, de dressing te maken, de groenten voor te snijden en te stomen of te bakken. Doe alles los van elkaar in afgesloten bakjes en stel elke avond voor de volgende dag je eigen saladepot samen. Neem de dressing los in een bakje mee naar werk, want doe je het er eerder overheen, dan wordt de sla slap. Wordt de lunch op werk verzorgd? Vraag de Office Manager of Food & Beverage Manager dan of er meer groenten op het menu mogen komen. Vaak is dat geen probleem.”

Over Frank

Frank (38) is founder van Healthy Vega, een blog over plantaardig eten. Frank: “Ik ben heel lang niet geïnteresseerd geweest in gezonde voeding, maar toen mijn vriendin met haar eerste ‘gezond-eten-boek’ thuis kwam, werd ik getriggerd. De informatie die daar in stond, over de vele (slechte) toevoegingen aan voedsel, heeft me wakker geschud en sindsdien ben ik me in natuurlijke voeding gaan verdiepen.” Door veel zelfstudie is hij nu een expert op het gebied van plantaardig eten.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?