Achtergrond
11
Leestijd
2 min.

De kracht van gerst

Granen zijn er in diverse maten, kleuren, geuren en smaken. Tarwe is de bekendste variant, maar ook rijst is een graansoort. Net als rogge, haver, sorghum en mais. En gerst. Naast lekker, is gerst ook nog eens heel gezond.

Gerst is een krachtige graansoort. De smaak is vol, nootachtig. Het duurt even voordat je gerst rechtstreeks uit de verpakking beetgaar hebt gekookt, maar ach, die paar minuten extra… Het goedje laat zich niet snel kapotkoken en is op je bord dan ook bijna steevast een aangename rots in de branding. Combinaties met verse tomaatjes, kruidige worst, blauwe kaas, sardientjes of wat voor uitgesproken ingrediënten dan ook: heerlijk.

Gerst, vezels en aderverkalking

Naast lekker, is gerst ook nog eens heel gezond. Gerst eet je namelijk bijna altijd onbehandeld, zodat kaf niet van koren is gescheiden en er geen voedingsstoffen verloren zijn gegaan. Gerst is dus een volkoren graan en bevat veel vezels. Deze vezels hebben verschillende positieve effecten op je lichaam. Zo zorgen ze ervoor dat de andere dingen die je hebt gegeten effectiever worden opgenomen in je lichaam.

Daarnaast bevat gerst vitamine B3: deze vitamine helpt vrije radicalen elimineren, waardoor er minder cholesterolafzettingen aan de wanden van bloedvaten blijft plakken. Met andere woorden leidt dit tot minder aderverkalking. Naast vezels en vitamine B3 bevat gerst vele (andere) vitaminen en mineralen, zoals vitamine A en D, seleen, koper en magnesium. Verder is gerst, nog meer dan havermout, in staat om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, zodat er niet te veel insuline nodig is.

In het Italiaans heet gerst orzo. Let op: je hebt daar in Italië – en in veel winkels in de Lage Landen – ook een pastasoort die orzo heet, in de vorm van gerstekorrels: een vorm van snelle, aanzienlijk minder goede koolhydraten. Weet wat je eet!

Reacties (11)

In Italie wordt veel orzo gegeten. Wij eten het ook vaak: meestal in de vorm van Ortzotto, d.w.z. een risotto maar dan van orzo. Of in de vorm van een salade, met kleingesneden tomaat, paprika, ansjovis, cappertjes en zwarte olijven. En met een zeer goede olijfolie.

P.S. Ook farro (spelt) wordt heel veel gegeten in Italie. ben benieuwd of dit ook dezelfde positieve eigenschappen heeft als orzo.

Wie ooit eens een dorsmachine aan het werk heeft gezien, weet dat die juist alles er aan doet om het kaf van het koren te scheiden. Het kaf betreft de harde schilletjes die de graankorrels hebben beschermd bij het opgroeien. Nogal scherp en gevaarlijk om in die vorm te eten!
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Graankafje

Het wordt dus al op het land van het graan gescheiden en behoort nergens in de verdere voedselketen voor te komen.

Een positief stukje over een belangrijk graan. Inhoudelijk goede informatie. Ik mis alleen de vermelding dat dit graan evenals andere granen, als ze biologisch zijn, nog gezonder zijn ! Dat ministers op de TV zeggen dat biologische voeding niet bewezen gezonder zijn, terwijl ze wel bewezen alle voedingstoffen, mineralen ,vitamines en vezels in hogere mate bevatten dan niet-biologisch voedsel, is politiek bepaald en gewoon propaganda! Dat hangt samen met de agrarische (subsidie-)politiek, farmacologische en industriële lobby’s. En de politiek hoeft niet (hele) waarheid te zeggen….

waar kan ik gerst kopen?

Dank voor deze informatie; nuttig! Zocht naarstig naar leuk ‘gerst recept’ van kok Janine ….!??
Is gerst als plaatsvervanger voor een havermout ontbijt te gebruiken?
Is kooktijd van gerst te verkorten door het te wellen…?
Mvg

Wat leuk dat gerst in het zonnetje wordt gezet! Als natuurvoedingskundige en voedingsconsulent was mijn start om bewust te eten ooit een studie van macrobiotiek in 1973. Granen zijn in die eetwijze veel aanwezig en vooral bruine volle (of ronde)rijst. Van nietsvermoedend Hollandse pot-eter ging ik (naar de wens van mijn toenmalige vriend) macrobiotiek studeren en het dieet eten. Want, dat zou de lage bloeddruk normaliseren bij mijn vriend van toen. Mijn gezondheid ging met sprongen vooruit, mede door diverse granen in het dieet en biologische kwaliteit. Om terug te komen op granen, ze waren ooit geteeld op het land, zoals ook boekweit, in Holland, en de vele molens in Holland maalden graan tot meel.
Wat ik gemerkt heb aan vegetariers die weinig granen eten, is een gemis aan ruggegraat, figuurlijk gesproken. Weinig “ausdauer”. En dat is wat granen nu als basis brengen op ons bord met eten. Het woord is Duits, maar het is “uithoudings-
vermogen” in het Nederlands. Emotionele weerbaarheid ook, stavast.

In India aten wij veel gerst. Van gerst werd ook brood gemaakt. Ook werd gerst gepoft en gegeten als ‘snoepjes’. Erg lekker! Maar waar kan je in Nederland gerst kopen? Ik wil daar wel mee bakken! Als er orzo en orzo (de pastasoort is), hoe houd ik dat uit elkaar ofwel: hoe herken ik dat in de winkel?

Dank dames, ik ben blij met deze info. Kunnen er nog een paar passende recepten prijsgegeven worden? Zou leuk zijn 🙂

Gerst is te koop bij de natuurwinkel en is de hele korrel. Verder is ook te koop gort, daarvan is het harde vliesje afgeslepen en ook is er parelgort dat is een geraffineerd product!

Gerst, daar wordt toch bier van gebrouwen? Het zogenaamde Gerstenat. Is dat dan ook zo gezond?

Reageer op Marian B. Reactie annuleren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?