Achtergrond
9
Leestijd
4 min.

Gezonde voeding tijdens de coronacrisis: hoe blijf je als oudere vitaal?

Je wil tijdens de coronacrisis gezond blijven eten, zeker als oudere. Maar je gaat zo min mogelijk de deur uit voor boodschappen, eet vaker alleen en kookt voor jezelf. Hoe weet je of je alle belangrijke voedingstoffen binnenkrijgt?

Boodschappen doen kan een drempel zijn. En wanneer je minder voedingsmiddelen koopt dan normaal (bijvoorbeeld geen tussendoortjes meer) kan zelfs ondervoeding ontstaan. Juist onder deze omstandigheden is het belangrijk om in een goede voedingstoestand te blijven. Dan behoud je zo veel mogelijk weerstand en herstel je beter, mocht je wat overkomen. Als oudere ben je nu eenmaal wat kwetsbaarder. Niet alleen voor COVID-19, maar ook voor andere gezondheidsproblemen. Reden genoeg om goed te letten op jouw gezondheid. Gezonde voeding speelt daarin een cruciale rol. Samen met voldoende beweging blijf je zo ook in deze coronatijden vitaal.

Welke voedingstoffen hebben ouderen nodig?

De meeste ouderen weten dat voldoende fruit en groente wel, en veel suiker niet goed is. Juist in deze coronatijd is een gevarieerde en gezonde voeding van belang om gezond te blijven en om te herstellen na ziekte. De richtlijnen van de schijf van vijf zijn daarbij leidend. Vergeet daarbij niet voldoende te drinken, ten minste anderhalve liter per dag. “Specifieke aandacht is nodig voor eiwitten”, zegt Marian de van der Schueren, Lector Voeding en Gezondheid aan de HAN University of Applied Sciences in Nijmegen. “Eiwitten zorgen voor de opbouw en het herstel van spieren en zijn van belang voor het optimaal functioneren van het immuunsysteem – juist die lichamelijke processen zijn bij oudere mensen niet zo efficiënt.”

Welke etenswaren bevatten eiwitten?

In melk en melkproducten zitten veel eiwitten. Denk aan kaas, yoghurt en vooral kwark. Maar er zijn ook eiwitrijke producten waar je niet meteen aan denkt, zoals noten, bonen, sojamelk en vlees-, kip- en visvervangers. Ook in brood zit eiwit en er is tegenwoordig ook brood met extra eiwitten verkrijgbaar. “Allemaal etenswaren die in de supermarkt te koop zijn”, vult De van der Schueren aan. Als andere opties noemt ze sportdrankjes en -repen. “Dergelijke producten worden vaak aangeduid als proteïnerijk. Ze bevorderen het spierherstel. Dat is niet alleen voor sporters, maar ook voor senioren belangrijk.”

Waarom zijn gezonde spieren zo belangrijk?

Wat extra spiermassa kan het verschil maken tussen zelfstandig wonen of wonen in een verpleeghuis. Senioren met minder spieren vallen vaker en breken dan ook vaker wat. “Ouderen met voldoende spiermassa zijn vaak zelfstandiger: ze kunnen zelf de trap op, naar de wc en op bezoek bij vrienden en familie”, zegt De van der Schueren. Gezonde voeding zorgt ervoor dat je spieren fit blijven en weer herstellen na een blokje om of het tillen van boodschappen. “Bovendien is gezonde voeding en beweging op zijn tijd goed voor het immuunsysteem. En dat kan in deze tijd niet sterk genoeg zijn.”

Waarom juist nu gezond eten?

Mensen die eenzaam zijn, eten vaak slechter. Ook op deze manier maakt de coronacrisis ouderen kwetsbaar. De lunch, koffie of het avondeten zijn voor veel senioren dagelijkse sociale momenten. Die vallen nu weg. “Door de coronacrisis eten ze meestal alleen en doen minder vaak en minder uitgebreid boodschappen. Dat is heel begrijpelijk; waarom zou je uren in de keuken doorbrengen als je alleen voor jezelf kookt?”, legt De van der Schueren uit. Als je gezond blijft eten zijn extra vitaminepillen niet nodig. Het immuunsysteem gaat daar bovendien niet beter van werken. Een uitzondering is vitamine D; alle ouderen wordt aanbevolen dagelijks een vitamine D-supplement te gebruiken.

Wat kunnen de gevolgen zijn van slecht eten?

Veel ouderen merken niet dat ze tijdens de coronacrisis slechter en minder gevarieerd eten. Ze zijn druk bezig met andere dingen, zoals het beperken van contactmomenten. Bezoekjes aan de supermarkten worden zo veel mogelijk vermeden, en daarmee wordt ook minder eten in huis gehaald. Daardoor ligt ondervoeding op de loer. “We horen van verschillende zorgverleners dat ze zich zorgen maken om ondervoeding bij ouderen,” zegt De van der Schueren. “Daar hebben ze ook alle reden toe, want de risico’s worden in deze tijd groter: oudere mensen zijn nu eenzamer, eten daardoor slechter en bewegen minder dan voorheen. Dat heeft invloed op hun gewicht en weerstand.”

Hoe kom je erachter of je gezond eet of ondervoed bent?

“Wanneer je opeens gewicht verliest, moet je aan de bel trekken. Let er bijvoorbeeld op of kleding ruimer gaat zitten. Ook een mindere eetlust of futloosheid kunnen tekenen zijn van ondervoeding. Merk je bijvoorbeeld dat omkleden of traplopen meer energie kost dan normaal? Kijk dan eens kritisch naar je eetgedrag”, legt De van der Schueren uit. De Stuurgroep Ondervoeding heeft samen met andere betrokken een handige website in het leven geroepen: goedgevoedouderworden.nl. Hier kunnen ouderen terecht met al hun vragen over gezonde voeding. Ze vinden hier ook twee testen over ondervoeding en gezond eten met vragen. Deze geven in enkele minuten antwoord op de vragen: ‘eet ik wel gezond’ en ‘loop ik gevaar op ondervoeding?’ Op de website van het Voedingscentrum is uitgebreide informatie te vinden over het coronavirus en voeding.

Wat als je ziek wordt?

Mocht je ziek worden, let dan extra goed op je vochtinname en op je gewicht. Uitdroging, verlies van geur en smaak, en gewichtsverlies (en dus spiermassaverlies) zijn veelgehoorde corona-symptomen. Laat dit niet te lang duren. Vraag een huisarts of diëtist om bijtijds in te grijpen.

Hoe kan ik ondervoeding tegengaan?

“Eet en drink volle melkproducten in plaats van magere, verdubbel je broodbeleg en zorg dat je drie maaltijden per dag gebruikt. De koffie- en theemomenten zijn uitgelezen momenten om wat extra’s te eten”, geeft De van der Schueren als tips. “Als boodschappen doen lastig is, dan is eten uit blik of pot een prima alternatief. Of schakel een maaltijd- of bezorgservice in of vraag je buren voor je te koken.”

Wil je gericht persoonlijk advies? Klop dan aan bij een diëtist. Hij of zij kan adviseren over voedingsmiddelen en eetpatronen die goed passen bij ieders wensen en situatie.

Reacties (9)

Beste Redactie, bij dit zinvolle artikel, zetten jullie onderaan een test, wat een mooie spiegel kan zijn maar…………. de pagina blijkt niet bereikbaar……….
wat een flop

Wilt u mij uitschrijven voor deze nieuwsbrief.

Beste redactie,

Gaarne per omgaand een goede vitamine D-supplement.

Met vriendelijke groet,

Duitsers, Russien, Zwitsers en Portugezen kwamen decennia geleden al tot de conclusie: het gebruik van een magnetron decimeert de voedingswaarde van daarin bereid voedsel. Toch is dat onding algemeen in gebruik: het belang van de commercie prevaleert? De zorgverleners zwijgen.
http://www.naturalscience.org is/was duidelijk.

Vol enthousiasme heb ik de vragenlijst “Eet ik gezond” ingevuld en ik was heel benieuwd naar het resultaat. Helaas, voordat ik de informatie aan het einde kon lezen verdween de tekst en kwam het begin van de vragenlijst weer te voorschijn.

Ik ondervond hetzelfde als A, van der Slik

Slechte test; wie worden bedoelt met mensen uit u omgeving.De samenlevende partner….de buren.
Er worden geen alternatieven voor brood genoemd.niet naar diëten gevraagd.
Na het einde geen terug koppeling zoals beloofd ,maar verdwijnt de tekst.
U als bureau motiveert mensen op deze manier niet om hier nog eens deel te nemen.

Sportdranken en repen in een voedingsadvies? Ik besloot even verder te lezen.
Op de site goedgevoedouderworden.nl worden o.a. smeerkaas, drinkyoghurt en chocolademelk geadviseerd, veel te veel koolhydraten en veel te weinig groenten. Op stuurgroepondervoeding.nl worden in een link energie- en eitwitrijke producten aangeboden. Als je hierin kijkt gaat er geen wereld voor je open maar een beerput: voor 80% een scala aan repen, sportdranken, poeders en shakes, tot en met kant- en klare salades, koek, snoep, bonbons, gebak, enorm veel zoete toetjes en zoete zuiveldranken, Magnums, roomijs, zoete cruesli’s en muesli’s tot en met chips, kaasoufflé’s, bitterballen en bamischijven en nog veel meer frituursnacks. Intensief bewerkt, zoet, zout junkfood. Je zou je kapot lachen als het niet zo schandalig triest was. Dit heeft niets meer te maken met “iets extra’s nodig hebben”. Hier wordt alleen de voedingsindustrie beter van. Het is een directe aanslag op ieders gezondheid en op termijn ons leven, verpakt in een voedingsadvies uit de gezondheidszorg. Het tegenovergestelde van wat we nodig hebben in deze tijd van extra zorgzaamheid voor onze kwetsbaren en ouderen.
Op de site van goedgevoedouderworden staat vermeldt:
“Een van de projecten van de Stuurgroep Ondervoeding is ‘Goed gevoed ouder worden’, waar deze website deel van uitmaakt. De stuurgroep heeft hiervoor subsidie gekregen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De website is gemaakt in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), Landelijk Netwerk van Kaderhuisartsen Ouderengeneeskunde (LAEGO), Het Voedingscentrum, Verpleegkundigen & Verzorgenden Nederland (V&VN) en seniorenorganisatie KBO-PCOB.”
Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat onze regering, diëtisten, huisartsen en verpleegkundigen zich hier blijkbaar mee inlaten? En nu ook onze zorgverzekeraars. De SamenGezond site en app van Menzis wordt ook gevoed met slim ingevoegde foute “moet een keer kunnen” adviezen.
Voor onze gezondheid is het van groot belang dat wij verlost worden van adviseurs met banden met de voedingsindustrie (en farmaceutische industrie). Zij adviseren helaas ook onze regering al vele jaren. De kosten van onze gezondheidszorg zijn hiermee lang geleden al genoeg over de kling gejaagd, om over de persoonlijke ellende van patiënten nog maar te zwijgen. Consumenten, ook cliënten van ONVZ, zijn alleen gebaat bij adviezen van onafhankelijke professionals, die zich richten op objectieve, onafhankelijke wetenschap. Gevestigde namen zijn hiervoor geen garantie.
Dringend verzoek aan ONVZ: wees een gewetensvolle zorgverzekeraar en stel je consequent onafhankelijk op, ook en misschien wel juist bij een nieuwsbrief, en controleer je bronnen. Je maakt geen reclameblad.
Bij ONVZ schijnen veel medisch specialisten verzekerd te zijn. Ben je een onafhankelijke specialist? Help ons, jullie zien waar het fout gaat. Laat in hemelsnaam van je horen in een nieuwsbrief of anders, en niet alleen op social media. Help om de juiste advisering te geven. Het is heel erg nodig.

Ook bij mij verdween de test en volgde er geen terugkoppeling

Reageer op Marianne Reactie annuleren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?