Eten
Leestijd
3 min.

Sgombro marinato: gemarineerde verse makreel

Makreel op z’n Italiaans. Juist bij zo’n vette vis is een zure marinade heerlijk, maar die is ook geschikt voor elke andere vis.

Maak eerst de marinade: snijd de knoflook en de peterselie fijn en mix ze met de witte wijn en met ofwel wittewijnazijn óf water met citroen. Persoonlijk vinden we de laatste optie lekkerder. Citroenzuur smaakt puurder dan het zuur van de azijn, en wittewijnazijn hebben we ook niet altijd in huis. Officieel moet het trouwens met wittewijnazijn.

Was de makrelen, dep ze droog, schik ze in een schaal en bedek ze met de marinade. Laat de marinade minstens een uur intrekken. De makrelen kunnen vervolgens een kwartiertje gekookt worden in hun eigen marinade, maar wij vinden de gebakken variant nog veel lekkerder. Of uit de grillpan, zoals die op de foto. Maal er wat zwarte peper overheen en, voor extra pit, chilipeper.

Per portie: 342 Kcal – 112 mg natrium – 399 mg kalium – 15 mg fosfor – 6 gr verzadigd vet – 14 gr enkelvoudig onverzadigd vet – 7 gr meervoudig onverzadigd vet – 1 gr suiker – 23 gr eiwit – 94 mg cholesterol – 1 gr vezels – 32 mg calcium.

Ingrediënten

  • 8 makreelfilets
  • rijstolie
  • 1 glas witte wijn
  • 1 glas wittewijnazijn (of een glas water met het sap van een halve citroen)
  • twee teentjes knoflook
  • handje peterselie
  • zwarte peper
  • chilipeper (optioneel)

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?