Achtergrond
12
Leestijd
3 min.

Sterke botten

Onze botten bestaan grotendeels uit calcium (kalk) en eiwitten. Doorlopend ‘ververst’ ons lichaam ze; nieuw materiaal vervangt oud bot. Maar zeker op hogere leeftijd is het belangrijk dat we voldoende stoffen binnenkrijgen die helpen met dat onderhoud. Het risico op botontkalking, osteoporose, neemt met de jaren toe.

Het risico op osteoporose neemt met name toe voor vrouwen na de menopauze. De daling van hun oestrogeenpeil werkt osteoporose in de hand.

Osteoporose

Wat houdt osteoporose, botontkalking in? Het laatste woord zegt het in feite al. Zeker richting de pensioengerechtigde leeftijd, worden onze botten brozer. Er verdwijnt kalk uit, waardoor ze minder compact worden, minder stevig. Op zich geen drama, je gaat er niet aan dood, het doet geen pijn. Maar pijnlijk is het natuurlijk wel als je een bot breekt. En hoe brozer het bot, hoe slechter het herstelt. Daarbij komt dat het bijzonder vervelend is als zo’n essentieel onderdeel van je lichaam als een heup of een been het begeeft. Sommige medicijnen kunnen ook tot botontkalking leiden, waaronder corticosteroïden. Ook niet bevorderlijk voor je geraamte zijn roken, drinken en ondervoeding.

Bouwstenen

Welke bouwstenen hebben we nodig om botafbraak tegen te gaan en de aanmaak ervan te stimuleren? Calcium en eiwitten, natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook kalium, magnesium en zink, vitamine C en D. Voor de hand liggende aanjagers van botonderhoud en botaanmaak zijn melkproducten. Het risico van enthousiaste melkconsumptie is dat we denken: het thema botaanmaak heb ik afgehandeld, ik kan verder eten wat ik wil. In de Verenigde Staten zie je dat veel gebeuren. Er worden liters melk geconsumeerd, deels met dit doel voor ogen, vaak in combinatie met veel rood vlees. Rood vlees bevat zelf ook nogal wat eiwitten, wat menige melkdrinker en vleeseter er al helemaal van zal overtuigen dat het wel snor zit met die botten.

Meer dan wit en rood

Dag in dag uit zuivel en vlees naar binnen werken is niet de oplossing. Om te beginnen eten we bijna allemaal, wereldwijd, veel te zout, ook voor onze botten. Bewerkt vlees (ham, cervelaatworst, etc.) maar ook een stukje biefstuk wordt in menig huishouden rijkelijk bestrooid met zout. Het zout plas je uit, samen met het calcium dat zo nodig is voor de botten. En naast het effect op je gezondheid, speelt ook het milieu hier een rol. Vaak en veel zuivel in ons glas en vlees op ons bord betekent: veel gemolken dan wel geslacht vee. Dat vele vee vergt grote hoeveelheden energie, voer, water en meer om te leven, en het stoot broeikasgassen uit.

Gevarieerde voeding

Eenzijdige voeding is natuurlijk sowieso geen aanrader. Met melk en vlees alleen worden de meesten van ons niet oud, in ieder geval niet gezond. Vitamine C en D, zoals gezegd ook belangrijk voor onze botten, krijgen we binnen via fruit, zonlicht en veel meer. Vette vis zoals makreel is een geweldige leverancier van vitamine D. Peterselie scoort driemaal zo goed qua vitamine C als sinaasappels en bevat daarnaast vooral kalium en magnesium. Boerenkool heeft vitamine C, kalium, calcium en veel meer te bieden, en uien en artisjokken grossieren onder meer in magnesium, kalium en calcium. Noten, schaal- en schelpdieren zijn onder andere eersteklas leveranciers van zink én magnesium, kalium en calcium.

Move your body

Tot slot: beweeg! Van stilzitten krijgt iedereen last van spier- én botafbraak. Lekker wandelen, fietsen, wat dan ook. Als het even kan buiten, want zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D.

Reacties (12)

Dus de bekende Tabouleh de peterseliesalade uit Libanon, Syrië en Palestina is top voedsel! Er zijn Palestijnen die dat zelfs bij het ontbijt eten. Kijk op Food by Michel voor een foto van die salade.

Goedemorgen Leila, de salade ziet er heerlijk uit! Die ga ik zeker van het weekend maken. Bedankt voor de tip!

Waar vind ik een overzicht van de hoeveelheden calcium, kalium, magnesium etc. in deze genoemde voedingsmiddelen?

Ik mis 1 heel belangrijk aspect in dit verhaal.

Zonder vitamine K2, hoopt calcium die je binnenkrijgt, zich op in je aderen! Je krijgt er dus aderverkalking van, tenzij je ook voldoende vitamine K2 binnenkrijgt! Dan gaat de calcium wel naar je botten… volgens dit boek althans:
https://www.bol.com/nl/f/vitamin-k2-and-the-calcium-paradox/35705723/

Goed boek; lezen zou ik zeggen! Is wel in het engels, maar toch: it can SAVE YOUR LIFE!

De groente per week.
Maandag spinnagie
Dinsdag andijvie
Woensdag rode kool
Donderdag bruine bonen
Vrijdag spitskool
Zaterdag pee en erwten en zo ndag Chinees eten en dagelijks een appel of peer en sinaasappel.

Goedemorgen Willen, bedankt voor je reactie. Zo te lezen varieer je lekker qua groenten. Eet smakelijk alvast voor vanavond!

Helaas zoals zo vaak niet bruikbare getallen: peterselie bevat driemaal zoveel vitamine C dan een sinaasappel. Ja inderdaad peterselie bevat 125 mg vitamine C per 100 gram en een sinaasappel 50 mg per 100 gram. Ik heb net een normale maat sinaasappel gewogen: 226 gram. Dat levert dus 113 mg vitamine C. Hiervoor moet je dus 90, 4 gram peterselie eten. Eet smakelijk.
Informatie over hoeveelheden vitamines hebben alleen zin, als je ook rekening houdt met hoeveel je normaal van een product eet

Ja, precies. Dat dacht ik ook meteen!

Melk en Vlees. Alles wat wij eten leid naar de dood. Mijn ooms en tantes ouders en opa bereikten leeftijden van 93 tm 101 van thuis uit boerenbedrijf. Werken en niet stilzitten tot op hoge leeftijd. Eten wat je bekomt, vlees een superbrandstof dat is wat deze mensen gegeten hebben. In juiste combinatie met de rest. Een gezonde keuze begint bij je zelf.

Goedemorgen Martien, wat een mooie woorden. Een gezonde keus begint bij je zelf. Dank voor je reactie.

Goed stukje alleen toch dat negativisme over “dat vele vee vergt veel energie…”
Zoveel vlees wordt er niet meer gegeten en weer de uitstoot. Laat u eens goed informeren bij een agrarier met koeien die hier een duidelijk kringloop verhaal over kan vertellen ipv de media die niet weet waar ze het over heeft.
Vlees hebben we nodig, maar alles met mate. En vis vangen wordt steeds lastiger omdat het er niet is en allemaal vega, die hoeveelheid kan de natuur ook niet aan. Hoop dat u zich laat informeren door deskundige in de praktijk voor u weer een stukje schrijft.

Groot gelijk, Henriëtte!
En dan ook nog bedenken dat er zoveel boerengrond wordt veranderd in natuurlandschap terwijl er nog steeds honger op deze aardbol is.
Willy

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?