Eten
Leestijd
4 min.
eet jezelf ontspannen

Stress? Eet jezelf ontspannen

Het is niet alleen een rotgevoel, maar ook een aanslag op je lichaam: stress. Toch wordt het tegenwoordig gezien als iets dat ‘erbij hoort’. Niks is minder waar; stress is een nare plaaggeest. Gelukkig kan voeding helpen. De do’s & don’ts voor ‘no stress’ op het menu.

Bij stress scheidt je lichaam versneld voedingsstoffen uit, wordt je spijsvertering verstoord (waardoor je minder voedingsstoffen opneemt) en wordt je weerstand lager. Hierdoor kunnen allerlei vervelende lichamelijke aandoeningen opspelen. Om dit te voorkomen en om je meer ontspannen te voelen, delen we graag de tips van voedingscoach Amber Albarda. Zij weet precies op welke voedingsstoffen je moet letten zodat je stress voortaan weert.

Vermijd zware maaltijden

Een van de eerste dingen die stress in je lichaam beïnvloedt, is de spijsvertering. Ga dus niet te vaak uitgebreid tafelen, maar eet in plaats daarvan lichte, zelf gekookte maaltijden van verse, natuurlijke producten. Kauw goed en neem hier ook de tijd voor.

Laat suiker, cafeïne en alcohol staan

Vermijd stimulerende middelen als alcohol, cafeïne, maar ook suiker en te veel zout. Probeer ook fabrieksvoedsel te vermijden, dit is vaak laag in voedingsstoffen, hoog in additieven en andere stoffen die het lichaam belasten.

Eten bomvol vitamine B5

Heb je stress, dan heeft je lichaam meer behoefte aan vitamine B5 (de vitamine die nodig is om stresshormonen aan te maken). Wat je dan het beste kunt eten, zijn groenten zoals champignons, broccoli, erwten, linzen, tomaten, kool, en selderie. Maar ook gevogelte, yoghurt en noten.

Sla geen maaltijden over

Veel mensen die stress ervaren, hebben een lage bloedsuikerspiegel. Om dit te voorkomen, kun je het beste vaker op een dag bescheiden porties eten. Dus eet in plaats van drie keer per dag, zes keer per dag iets kleins en sla geen maaltijden over.

Voedsel met vitamine C

In tijden van stress wordt vitamine C versneld uitgescheiden. Maar dat is niet de enige reden waarom je lichaam dan extra behoefte heeft aan verse groente en fruit als aardbeien, kiwi’s, bloemkool, en paprika’s. Vitamine C is ook goed voor de bijnieren omdat het nodig is in de formatie van adrenaline en cortisol, de stresshormonen die door je bijnieren worden aangemaakt.

Keep calm met magnesium

Het wordt ook wel het ‘kalmeringsmiddel van de natuur’ genoemd: magnesium. Heb je last van stress, dan kan het dus geen kwaad om magnesiumrijker te eten. Je vindt dit mineraal in bijna alle groene bladgroenten, maar ook in amandelen, volkerenproducten als bruine rijst, quinoa, pompoenpitten, bananen, aubergines, schelpdieren, wortels, kip en dadels.

Eet goede vetten

Een natuurlijke reactie van je lichaam op stress is het ‘verdikken’ van je bloed. Essentiële vetzuren in combinatie met vitamine E gaan dit tegen. Zo verklein je de kans op hart- en vaatziekten en houd je jouw weerstand op peil.  Eet hiervoor voldoende vette vis, avocado’s, noten en olijfolie.

Bron: Amber Albarda, via Vrouw.nl

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?