Eten
Leestijd
3 min.

Venkelsalade met gekaramelliseerde vijgen, amandelen en feta

Heb je een morgen een diner en weet je niet wat je moet maken? Wij geven je een recept voor een heerlijk lichte venkelsalade. Hoef je alleen nog even boodschappen te doen en dan kun je gelijk al aan de slag. Dat wordt genieten. Hele fijne jaarwisseling gewenst!

Verdeel de venkel in kwarten (laat het uiteinde eraan). Snijd de kwarten in ultradunne schijfjes – bijvoorbeeld met een mandoline, zo’n handig snijapparaatje – en leg ze even in water met een scheutje citroensap. Verdeel de vijgen ook in kwarten en bak ze in gewone olijfolie tot ze karamelliseren. Voeg een scheutje balsamicoazijn toe. Haal de vijgen uit de pan en bak de amandelen in het gekaramelliseerde mengsel. Voeg er een flinke scheut extra vierge olijfolie en zwarte peper aan toe.

Haal de venkelschijfjes uit het water, schud ze droog en drapeer ze op een schaal. Leg er de vijgen en de amandelen op en bestrooi het geheel met kleine brokjes feta.

Maak een dressing van de rest van het citroensap met flink wat extra vierge olijfolie en eventueel een klein beetje (kalium)zout. Eet smakelijk!

Per portie: 228 Kcal – 183 mg natrium – 530 mg kalium – 3 gr verzadigd vet – 10 gr enkelvoudig onverzadigd vet – 2 gr meervoudig onverzadigd vet – 6 gr suiker – 6 gr eiwit – 2 mg cholesterol – 4 gr vezels.

Ingrediënten

  • 1 venkelknol (ca. 250 gr)
  • sap van 1 citroen
  • 3 vijgen (ca. 120 gr)
  • 50 gr amandelen
  • 50 gr feta
  • balsamicoazijn
  • zwarte peper
  • olijfolie, gewone
  • olijfolie, extra vierge

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?