Vier hartstikke simpele pasta’s

Date:17 februari 2016
Annemieke en Janine Cardioloog en kok

Zo zalig, pasta! Nu is het wel zo dat pasta bestaat uit eenvoudige, te snel afbreekbare koolhydraten. Daarom eten wij pasta als een bescheiden onderdeel van een maaltijd, aangevuld met op zijn minst een salade, en niet als hoofdmaaltijd. The Italian way, zeg maar.

Pasta met zwaardvis
Bak 150 gram zwaardvis in een koekenpan in een scheutje olijfolie en snijd de vis daarna fijn. Snijd 3 sjalotjes heel fijn en bak ze in het zwaardvispannetje. Doe er daarna de zwaardvis bij en een half visbouillontablet. Kook 250 gram pasta beetgaar. Giet de pasta af en schep hem door het vismengsel. Bestrooi het geheel met wat geraspte citroenschil.

Pasta met zalm en rouille
Gerookte zalm is natuurlijk behoorlijk zout. Rouille – een Provençaalse saus – uit een potje ook, dus is die mix uit den boze voor een zoutarm gerecht. Daarom maken we de rouille zelf, en wel zoutloos. En we mengen de gerookte zalm met verse zalm. Kook een aardappel gaar. Pers twee knoflookteentjes (1 kan ook, voor minder pit). Pureer met een staafmixer de aardappel met de knoflook, ½ dl olijfolie en een eidooier tot een saus. Er kan wat saffraan en pimentpoeder bij voor de kleur. Kook 250 gram pasta beetgaar, giet hem af en roer er 50 gram (gerookte) zalm en de rouille doorheen.

Pasta met walnoten
Bak een handje walnoten kort aan in een scheutje olijfolie. Hierdoor komt de walnootsmaak goed naar boven. Stamp ze daarna met twee teentjes knoflook en een behoorlijke scheut olijfolie in een vijzel tot een dikke saus. Vermeng dit met 30 gram Parmezaanse kaas. Kook 250 gram pasta beetgaar, giet hem af en voeg er de saus aan toe. Hoe simpel kan het leven zijn! Een bijzondere variant van deze notensaus is een pesto van amandelen, citroen, peterselie, dragon en olijfolie: heerlijk als saus over de pasta, maar bijvoorbeeld ook over vis.

Pasta alla puttanesca°
Bak twee teentjes knoflook met een gesneden ui goudbruin, voeg vier in stukjes gesneden tomaten toe. Doe er 4 (ontzoute) ansjovisjes bij. Laat dit mengsel een tijdje pruttelen, een kwartier of zo. Roer er een klein handje afgespoelde kappertjes doorheen en een handje in stukjes gesneden zwarte olijven, ook afgespoeld. Doe er naar smaak paprikapoeder, chilipeper en wat verse oregano bij. Kook 250 gram pasta beetgaar, giet hem af en dien op met een schep saus erover.

°Dit recept past helaas niet in een natriumbeperkend dieet

Annemieke en JanineAnnemieke en Janine

Annemieke en Janine

Dit artikel is samengesteld door de zussen Jansen. Annemieke is cardioloog en Janine grafisch ontwerper, foodfotograaf en kok. Op Gids in Gezondheid delen zij verschillende eenvoudige, gezonde en vooral lekkere recepten die een laag zout- en suikergehalte hebben. Ook geven ze tips welke ongezonde ingrediënten in gerechten gemakkelijk te vervangen zijn voor een gezonde variant. Ze stellen zich graag even voor. Deze recepten en tips hebben zijn ook gebundeld in hun kookboek ‘Hartstikke lekker’. Benieuwd? Kijk ook eens op hun website.

Bekijk meer posts van Annemieke

Reacties

dit ziet er goed en gezond uit ik ga meteen aan de slag

Veel kookplezier! Groetjes, Marjolein – Gids in Gezondheid

Ik lees das u schrijft dat pasta koolhydraten bevat die eigenlijk te snel worden afgebroken en daarom vergezeld zouden moeten gaan met een salade en gegeten als lunch.
Ik wil u attenderen op een veel gezonder alternatief.
Sinds kort is er zeewierpasta op de markt. Dit zeewier wordt ziet er uit als tagliatelle zoals we die kennen uit de Italiaanse keuken maar is natuurlijk zeewier. De bereiding is gelijk aan de ons bekende pasta uit de meditairane keuken maar bevat langzame koolhydraten en is glutenvij. Een gezonde uitdaging voor eenieder die van pastagerechten houdt. En minder koolhydraten wil eten.

Hi Louise, bedankt voor de tip! Ik had nog nooit van ‘zeewierpasta’ gehoord, maar ik ga het zeker een keer proberen. Groetjes, Marjolein – Gids in Gezondheid

Er wordt gezegd dat pasta uit te snel afbreekbare koolhydraten bestaat, maar dat geldt toch niet voor de volkoren varianten?

Hi Sylvia, bedankt voor je reactie. Het is inderdaad beter om volkorenpasta’s te eten. Daar zitten namelijk geen snelle koolhydraten, maar complexe koolhydraten in. Deze koolhydraten zijn moeilijker door het lichaam af te breken, waardoor de energie gelijkmatiger vrijkomt, je bloedspiegel constanter blijft en je langer verzadigd blijft. Maar een lekkere salade bij de pasta kan natuurlijk geen kwaad! Groetjes, Marjolein – Gids in Gezondheid

Heerlijk

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.