Vijf effecten van voeding op je hockeyprestaties!

Hockeyen is gezond, leuk en zorgt voor een échte teamspirit. Een goed voedingspatroon heeft een positieve werking op je gestel en prestaties en is daarom een belangrijk onderdeel. Goed voorbereid het veld opgaan? Dit zijn de effecten van voeding op je hockeyprestaties!

Ga voor voedzame producten

Sporten op een lege maag zorgt voor een tekort aan energie en dat is niet goed voor je spieropbouw. Van tevoren wat eten is dus belangrijk. Maar kort voor een wedstrijd of training veel eten en drinken, is niet verstandig: er moet minstens zo’n twee tot drie uur zitten tussen je maaltijd en de sportactiviteit. Grijp dan niet direct naar een snack of vette hap, maar ga voor voedzame producten boordevol vitamines en mineralen. Denk aan een banaan, een volkoren boterham, yoghurt en een halve liter water.

Kies voor kleine porties vóór het sporten

Maak de maaltijd voor het sporten niet te groot. Het verteren van voedsel kost energie en vraagt daarbij om een constante aanvoer van bloed naar het maag-darmkanaal. Dit zuurstofrijk bloed heeft je lichaam ook nodig zodra je hockeywedstrijd- of training erop zit. Wanneer je lichaam dit tegelijkertijd moet produceren, kunnen er maagklachten ontstaan. Houd je maaltijd voor de wedstrijd dus klein én voedzaam: zo heb je voldoende energie en vocht voor de inspanning die je gaat leveren.

Voorkom uitdroging

Omdat je tijdens het hockeyen veel kan gaan zweten, is het belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Uitdroging komt vaak voor tijdens het sporten, wat weer nadelig kan werken voor je prestaties. Wanneer je dorst krijgt tijdens het sporten, is dit eigenlijk een teken dat je te weinig hebt gedronken. Je moet minstens anderhalf maal zoveel vocht binnen krijgen als dat je verliest. Zorg dus dat je altijd voor en na de wedstrijd voldoende water drinkt. Doe dit wel mate! Kleine slokjes water voorkomen de zogeheten ‘waterbuik.’ En na de wedstrijd? Dan mag dat kratje bier wel weer tevoorschijn komen.

Tijdens de wedstrijd

Tijdens de hockeywedstrijd is er een korte rust van zo’n vijf tot tien minuten. Hierin worden de laatste tactieken besproken en bereidt het team zich voor op de tweede helft. Uitgebreid eten zit er op dat moment niet in: overhaast en teveel eten in een korte tijd, kan tevens nadelige gevolgen hebben op je prestaties tijdens de wedstrijd. Een klein tussendoortje is wel mogelijk. Denk aan druifjes of dextro energy om je suikers aan te vullen. Dan kun je er in de tweede helft weer tegenaan!

Ga voor eiwitten ná het sporten

Het eten van eiwitten, in combinatie met koolhydraten, heeft een positief effect op je spieropbouw en optimaliseert je sportprestaties. Door proteïne worden spieren gestimuleerd om sterker en groter te worden en dat zorgt weer voor meer kracht. Ná het sporten mag je dus best een grotere maaltijd nemen. Denk hierbij aan havermout, eieren, kikkererwten en groenten. Daarnaast kunnen je spieren door de inname van eiwitten ook gemakkelijker herstellen, zodat je weer snel het hockeyveld op kan!

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.