Ontspannen
Leestijd
4 min.

Alleen per trein kom je écht op de mooiste plekken van Europa

Reizen per trein wint aan populariteit; volgend jaar wordt zelfs een internationale verbinding van Amsterdam naar Wenen in gebruik genomen. Tot die tijd zijn er echter tientallen andere prachtige plekken in Europa per spoor bereikbaar. Wat zijn de meest interessante of onverwachte bestemmingen voor een ontspannen treinreis?

1. Richting Duitsland

Een groot voordeel van reizen naar het oosten is dat opstappen niet alleen mogelijk is vanaf stations in de Randstad, zoals Amsterdam of Rotterdam. De rechtstreekse trein naar Berlijn (met één overstap in Hannover) stopt in Nederland op vrijwel alle grote stations tussen de hoofdstad en de grens; dit opent de deur naar tal van prachtige treintrips in de Duitstalige landen. (Eén nadeel van langere nachttreinen, naar bijvoorbeeld Boekarest, zijn de nachtelijke grenscontroles.)

– Glacier Express in Zwitserland

De misschien wel bekendste spoorlijn van Europa rijdt dwars door de Alpen heen. De reis van bijna acht uur begint aan de voet van de Matterhorn in Zermatt en brengt je naar St. Moritz. Door de grote panoramaramen ziet de reiziger doorlopend smalle valleien en hoge bergpassen aan zich voorbij glijden. Onderweg rijd je door 91 tunnels (waaronder één ‘keer-tunnel’) en over 291 bruggen.

– Van Belgrado naar Bar (Servië en Montenegro)

Ook honderden tunnels en bruggen worden geslecht op dit bijna 500 kilometer lange traject vanuit de Servische hoofdstad Belgrado door een schilderachtig landschap naar de stad Bar aan de Adriatische kust. De trein rijdt op sommige plekken op een hoogte van wel 700 meter en passeert onder meer het bijna 500 meter lange Mala Rijeka-viaduct, tot 2001 de hoogste spoorbrug ter wereld. Een kaartje (tweede klas) kost slechts twee tientjes.

– Zwarte Woud-trein

Eén van de meest pittoreske spoorlijnen van Europa ligt in het grootste natuurgebied van Duitsland, het Zwarte Woud. In drie uur doorklieft de Schwarzwaldbahn een afstand van 150 kilometer langs dennenbossen, wijngaarden, rotswanden en oude kastelen. De rit begint in Karlsruhe, daalt af naar de Bodensee en eindigt uiteindelijk in het stadje Konstanz. Uitstappen kan op diverse stations, zoals Triberg, voor een wandeling naar de beroemde Triberger Wasserfalle.

2. Richting het Verenigd Koninkrijk

Dankzij de Eurostar is de trein een heel handig, goedkoop en snel alternatief geworden om binnen vier uur in het centrum van Londen te staan. (Momenteel op de heenweg nog met overstap in Brussel, waar een paspoort- en tassencontrole plaatsvindt, maar deze vervalt als het goed is in 2020.) De Britse hoofdstad hoeft echter niet het eindstation te zijn, integendeel.

– De nachttrein naar Cornwall

Door Britten ook omschreven als ‘een reis naar het einde van de wereld’, want Cornwall ligt in het uiterste zuidwesten van Engeland. De nachttrein rijdt in zes uur naar dit prachtige kustgebied, inclusief ontbijt op bed (en een uitstekend barrijtuig dat de hele nacht open is). Stadjes als Penzance (waar de trein stopt), St Ives of Falmouth hebben leuke winkelstraten. Bezoek vooral St Michael’s Mount; het eiland is bij eb bereikbaar via een stenen weg. Een fijne wandeling brengt bezoekers bij het kasteel en de kapel op de top van het eiland.

– West Highland Line naar Schotland

De spoorlijn langs de westkust van Schotland is al meerdere malen uitgeroepen tot de mooiste treinreis ter wereld. De rit begint begint in Glasgow en heeft twee verschillende eindstations: vanaf Crianlarich kun je via Loch Awe reizen naar Oban (pakweg vier uur) of je kiest de route door de ongerepte Schotse wildernis naar Fort William en Mallaig (bijna zes uur). De adembenemende landschappen die de trein passeert, zijn alleen maar vanuit de trein te aanschouwen. Zorg dat je een stoel bij het raam bemachtigt! Een van de hoogtepunten van de rit is het Glennfinnan viaduct, bekend uit de Harry Potter-films.

3. Richting Scandinavië

Naar het noorden reizen is een optie waar veel mensen niet snel aan denken; zeker in de zomermaanden trekken veel Nederlanders liever richting de zon. Maar Denemarken, Noorwegen en Zweden bezitten een aantal van de meest indrukwekkende treinroutes van de wereld. En vanuit Amsterdam gaan er dag- én nachttreinen naar Kopenhagen, van waaruit alle stations in Scandinavië goed en relatief snel bereikbaar zijn.

– Flåmsbana in Noorwegen

De route die regelmatig met de West Highland Line strijdt om de titel ‘mooiste treinroute ter wereld’ is de  Flåmsbana-route in Noorwegen. De spoorlijn loopt tussen de plaatsen Myrdal en Flåmen biedt onderweg een fenomenaal uitzicht. Binnen een half uur (langer duurt de rit helaas niet) en 20 kilometer wordt een hoogteverschil van bijna 900 meter geslecht. In die korte tijd rijd je echter door bergen en besneeuwde landschappen die, net als in Schotland, op geen enkele andere manier te bewonderen zijn. Een van de tussenstops is bij de imposante Kjosfossen-waterval.

– Inlandsbanan in Zweden

Tegenover de kortste route van dit overzicht biedt Zweden de langste. De Inlandsbanan loopt tussen Gällivare in het noorden en Kristinehamn in het zuiden, over een lengte van 1.296 kilometer; het is de enige Europese treinreis van deze enorme lengte door vrijwel ongerepte natuur. In de veertien uur dat de rit duurt, komt de reiziger volledig tot rust. Het schitterende traject voert langs rivieren, meren, bergtoppen en uitgestrekte velden (zoals onlangs nog te zien in de filmhit Midsommer). De Zweedse spoorwegen bieden een speciale ‘hop-on-hop-off’-kaart die twee weken geldig is, zodat toeristen zelf kunnen bepalen in welk tempo ze de tocht willen maken en hoe vaak ze onderweg willen overnachten. Let wel op: de Inlandsbanan rijdt alleen van juni tot en met augustus.

4. Naar het verre zuiden

Ook het Middellandse Zee-gebied is goed per trein te bereiken, al zijn deze verbindingen minder vanzelfsprekend dan bijvoorbeeld naar de ooster- of westerburen. Het Iberisch Schiereiland is bijvoorbeeld te bereiken met in elk geval één overstap in Parijs (waar de Thalys in vier uur heen rijdt). Vanaf de Franse hoofdstad is het meestal nog een uur of zes reizen naar Nice of Italië / Spanje (al moet er in de nabije toekomst wel een flitsverbinding tussen Parijs en Barcelona komen).

– Train des Pignes, vanuit Nice

Het is een mooi contrast om vanuit het zonovergoten Nice met de Train des Pignes langzaam naar het noorden de bergen in te rijden. (Deze trein vertrekt overigens niet vanaf het hoofdstation, maar vanaf het veel kleinere Gare de Nice CP.) Tijdens de rit van 150 kilometer naar bergstadje Digne-les-Bains kunnen reizigers een caleidoscopisch uitzicht van kliffen, bergen, middeleeuwse kasteeltjes en besneeuwde heuvels bewonderen. Veel mensen stappen uit in het gehucht St-André-les-Alpes om hier foto’s te maken van het iconische panorama op de Alpen. (Er gaan dagelijks vier treinen, dus doorreizen is geen probleem.) Maandag uittrekken voor de Train des Pignes wordt overigens niet aangeraden omdat dan – zelfs in de zomermaanden – veel winkels en restaurant in de dorpjes op de route gesloten zijn.

– Met de trein van Lissabon naar Porto/Douro

De Portugese hoofdstad Lissabon is sowieso een door veel Nederlanders nog niet ontdekte parel, vol pittoreske straatjes, prachtige oude gebouwen, aardige mensen en sublieme restaurantjes. Het verdient de aanbeveling om bij een bezoek aan ‘Lisboa’ ook een dag uit te trekken voor havenstad Porto, binnen drie uur prima te bereiken per trein langs een wonderschone route door de rustgevende, zonovergoten Portugese natuur. Wie de tijd heeft, doet er goed aan over te stappen op de Linha do Douro-spoorlijn die door 26 tunnels en over 30 bruggen doorboemelt langs de wijngaarden waar alle portdruiven groeien (die in Porto worden verwerkt).

Meer praktische informatie over deze en andere treinreizen is te vinden op www.nsinternational.nl of via www.treinreiswinkel.nl.

 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?