Ontspannen
Leestijd
5 min.

Deze films móet je zien in december

Het wordt koud, het is nat, Sinterklaas en de kerstdagen staan voor de deur. Het is de periode bij uitstek om lekker binnen te blijven, en in een bioscoopstoel (of op de bank) dicht tegen elkaar aan te kruipen en te genieten van de allerbeste nieuwe films (of series). Welke prachttitels mag je deze maand zéker niet missen?

Thriller/drama: Penoza The Final Chapter | Eind november te zien in de bioscopen.

Fans hebben na de vijf tv-seizoenen twee jaar moeten wachten. Maar éindelijk komen we te weten hoe het afloopt met maffiamoeder Carmen van Walraven (Monic Hendrickx) en haar gezin nadat zij overboord sloeg bij een verkeerd afgelopen drugsdeal. Regisseur Diederik van Rooijen, die de eerste drie seizoenen maakte, mocht groots uitpakken voor deze bioscoopfinale waarin alle oude getrouwen terugkeren (Berry! Luther!), nieuwe personages ook dubbele agenda’s blijken te hebben en – zoals ook in de serie – letterlijk niemand zijn leven zeker is. Het levert een waardig en spectaculair afscheid op voor een Nederlandse serie die qua succes (zeven remakes, verkocht aan 25 landen) zijn gelijke niet kent.

Biografie/drama: Judy | Nu te zien in de bioscopen.

Actrice Judy Garland (1922-1969) geldt als een van de grote iconen van de gouden eeuw van Hollywood; zij bleef haar hele (korte) leven terug op het succes van The Wizard of Oz, waar zij als tienermeisje de hoofdrol in speelde. Maar voor die roem betaalde Garland wel een hoge prijs, namelijk een pillen- en drankverslaving en de eeuwige worsteling met het feit dat zij nooit meer over haar grootste succes heen kwam. Ze versleet vijf (!) echtgenoten, had een aantal breakdowns en stierf uiteindelijk op 47-jarige leeftijd aan een onbedoelde overdosis drugs. Renee Zellweger is imposant als Garland vlak voor haar dood, als zij tijdens een grote concertreeks in Londen terugkijkt op alle fouten die zij in haar leven maakte. Judy is een eerbetoon aan Garland, maar óók een filmisch document over de vergankelijkheid van het leven in het algemeen en roem in het bijzonder.

Drama/komedie: Sorry we missed you | Nu te zien in de bioscopen.

De Britse regisseur Ken Loach (inmiddels 83) blijft onverminderd enthousiast films maken waarin hij het grote onrecht aankaart dat de Britse arbeidsklasse raakt. Het aangrijpende Sorry we missed you volgt het wel en wee van een sympathiek Brits arbeidersgezin dat de eindjes aan elkaar probeert te knopen – vader Ricky als pakketbezorger, moeder Abby als verpleegster aan huis. Maar goede wil en goede moed is nooit genoeg in de noodlotsvertellingen van Loach die kleine lieden door tegenslag op tegenslag in een neerwaartse spiraal van eigentijdse ellende laten belanden. Niets nieuws onder de zon, maar minstens net zo vakkundig gemaakt, urgent en effectief als voorganger I Daniel Blake (die hem zijn tweede Gouden Palm opleverde).

Animatie/komedie: Klaus | Nu te zien op Netflix.

De makers van Despicable me kregen van Netflix carte blanche om een moderne ‘origin story’ te maken over de kerstman. Dit leverde Klaus op, een wonderschone, aangenaam ouderwetse 2D-animatiefilm met een actuele moraal, fijne stemacteurs en een groot hart op de juiste plek. Lapzwans Jesper (stem van Jason Schwartzman) krijgt van zijn vader, die een postbode-emperium bezit, nog één kans. Hij moet in het verre noorden, in het ingedutte plaatsje Smeerenburg een goed lopend postkantoor opzetten. In eerste instantie lijkt het een hopeloze taak om de door oude haat verscheurde bewoners aan de post te krijgen. Maar mede dankzij onderwijzeres Alva (Rashida Jones) en de oude, eenzame speelgoedmaker Klaus (J.K. Simmons) neemt het verhaal toch een opvallende andere wending. Het ouderwetse verhaal dat met veel passie wordt verteld levert een instant kerstklassieker op waar iedereen, van jong tot oud, onwaarschijnlijk veel plezier aan zal beleven.

Drama/komedie: Mi Vida| Nu te zien in de bioscopen.

Nog nooit in haar lange succesvolle carrière vertolkte actrice Loes Luca (inmiddels 66) een échte hoofdrol in een speelfilm. Regisseur Norbert ter Hall (A’dam-EVA) en scenarist Roos Ouwehand ontwikkelden speciaal voor haar deze parel, over kapster Lou die na haar pensioen haar droom om in Spanje te gaan wonen wil verwezenlijken. Tijdens een maand in Cadiz snuffelt zij aan het land en verkent de mogelijkheden. Maar haar kinderen zijn niet blij met de plannen van ma, die eigenlijk al is ingepland voor drie oppasdagen per week. Luca bewijst ook met stil spel uitstekend uit de voeten te kunnen in deze ‘coming of old age-film’ die een doelgroep aanspreekt die er in de Nederlandse films vaak heel bekaaid vanaf komen (namelijk pensionado’s).

Thriller/zwarte komedie: Bumperkleef | Nu te zien in de bioscopen.

Horror is een genre dat in Nederland amper wordt beoefend – het (sterke) oeuvre van Dick Maas (De Lift, Amsterdamned), daar houdt het wel een beetje mee op. Aan dat korte lijstje kan nu Bumperkleef worden toegevoegd van de onconventionele Lodewijk Crijns (Alleen maar nette mensen). Hij bouwt een kenmerkende Nederlandse frustratie – bumperkleven – uit tot een bloedstollende zwarte komedie als opgefokte huisvader Jeroen Spitzenberger met zijn gezinnetje een dagje naar opa en oma gaat. De eigenaar van het witte busje voor hem eist bij de pomp excuses voor het huftergedrag op de weg; als pa dit weigert, treedt een ander wraakplan van de huiveringwekkend kalme automobilist in werking. Horrorfans organiseerden recent een online campagne om de film in de bioscopen een succes te maken (en wij sluiten ons daar heel graag bij aan!).

Drama/maffia: The Irishman | Nu te zien in de bioscoop en op Netflix.

Regisseur Martin Scorsese (77) en acteur Robert de Niro (76) waren in de jaren zeventig en tachtig verantwoordelijk voor een groot aantal klassiekers, zoals Taxi Driver, Raging Bull en Goodfellas. Na ruim twee decennia werkten zij weer samen voor dit meesterlijke, bijna vier uur durende epos waarin een bejaarde huurmoordenaar (De Niro) terugblikt op zijn leven met de maffia, en zijn vriendschap met vakbondsleider Jimmy Hoffa (Al Pacino) in het bijzonder. Ondanks het relatief lage tempo en het feit dat de film reeds door het duo zelf gebaande paden betreedt, vliegt de tijd voorbij; het is een genot om dit zeldzame tableau van Hollywood-iconen (Joe Pesci doet ook mee!) nog één keer samen in beeld te zien om het beste uit zichzelf en elkaar te halen. De epiloog is trouwens het mooiste deel van de film; ook maffiabonzen worden uiteindelijk oude fragiele mannetjes vol spijt en melancholie.

Drama/komedie: Dit zijn wij | Te zien op NPOstart, en elke donderdag op NPO1.

De uiterst succesvolle Amerikaanse tragikomedie This is us is inmiddels aan zijn vierde seizoen toe. In de reeks volgen we drie dertigers die allemaal op een kruispunt in hun leven staan: een mollige vrouw met een minderwaardigheidscomplex, een knappe soapster met ambities en een donkere advocaat met een gezin. Middels flashbacks toont de serie hoe deze drie mensen op deze specifieke plek in hun leven zijn beland en hoe hun verleden heeft bijgedragen aan hun keuzes. De Nederlandse remake Dit zijn wij volgt hetzelfde verhaal, dit maal met Esmee van Kampen, Kay Greidanus en Romano Haynes in de hoofdrollen. Het levert een sterke serie op over onze moderne wereld, over het leven en over hoe we soms maar moeten dealen met de kaarten die we gekregen hebben.

Animatie/komedie: Green eggs and ham | Nu te zien op Netflix.

Het leek een bizar idee van Netflix om het wereldberoemde boekje Green Eggs and Ham als basis te nemen voor een 13-delige animatieserie. Het resultaat verrast echter op alle fronten en blijkt een dankbare moderne verbreding van de wondere wereld van geestelijk vader Dr Seuss. Het korte gesprek over het iconische ontbijt tussen eeuwige optimist Sam-I-Am (Adam Devine) en Guy-I-Am (Michael Douglas) vormt de start van een vreemd avontuur waarin Sam moet proberen een zeldzaam dier, de Chickeraffe, terug te brengen naar zijn natuurlijke habitat. Het verhaal volgt in grote lijnen van de traditionele ‘buddy-movie’ (John Candy-klassieker Planes trains and automobiles lijkt bij vlagen een serieuze inspiratiebron te zijn geweest), al wordt de onverwachte roadtrip van Sam met regelmaat onderbroken voor rare subplots of terzijdes in de geest van Dr. Seuss.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?