Deze films móet je zien in mei

Vriendlief, moeder of vriendin aan de ene kant, popcorn aan de andere, telefoon op stil en genieten maar… Een filmpje pakken is dé manier om even helemaal weg te zijn. Bij welke films gaat dat zeker lukken deze maand?

Actie / humor: Rampage | Nu te zien in de bioscopen.

Hoofdrolspeler Dwayne Johnson constateerde vlak na de premiere van de hilarische rampenfilm Rampage dat de ‘vloek’ van de gameverfilmingen was doorbroken. Voor het eerst kreeg een film gebaseerd op een videospel een voldoende van de Amerikaanse critici! Dat maakt van Rampage, over een genetisch gemanipuleerde aap en wolf die Chicago met de grond gelijk maken, geen goede film. Maar het is wel een met zichtbaar plezier gemaakte guilty pleasure vol spectaculaire effecten waarin Johnson doet wat hij het beste kan: met een vette knipoog de wereld redden.

Komedie: Blockers | Nu te zien in de bioscopen.

Het hilarische Blockers is een nieuw hoogtepuntje in de reeks komedies van producent Judd Apatow en zijn vaste partner Seth Rogen. Drie ouders komen er achter dat hun dochters het plan hebben opgevat zich op prom-night coute que coute te laten ontmaagden. De twee vaders en alleenstaande moeder schieten volledig in de stress en besluiten dat alles geoorloofd is om te voorkomen dat hun kroost die avond hun kostbare virginity opoffert. Regisseur Kay Cannon (Pitch Perfect) weet de ronduit platte situaties situaties waarin de ouders belanden optimaal uit te buiten – van de anale zuipwedstrijd tot de obligate kotspartij, verdeeld over twee auto’s. Maar tegelijkertijd stellen zij en Apatow met hun geweldige komedie de conservatieve moraalridders aan de kaak die in de stress schieten van de gedachten dat hun kinderen ooit seks gaan hebben. Openheid over dit soort ‘taboe-onderwerpen’ lost vermoedelijk meer op dan de preventieperikelen van de volwassenen in Blockers.

Actie / drama: Avengers Infinity War  | Nu te zien in de bioscopen.

Na tien jaar Marvelfilms vormt Avengers: Infinity War het voorlopige hoogtepunt op het witte doek voor de succesvolle comicproducent. Letterlijk álle helden uit de vorige films – van Captain America tot Spiderman, van de Guardians of the Galaxy tot Iron Man, van Black Panther tot Thor – bundelen hun krachten om Thanos te verslaan. Deze überschurk heeft bijna alle zes de ‘infinity stones’ in zijn bezit waarmee hij tijd, ruimte en heelal naar zijn hand kan zetten. Voorkennis van de vorige films (vooral Thor Ragnarock en Guardians of the Galaxy 2) is overigens wel onmisbaar om het knappe, maar overvolle verhaal bij te houden.

Romantiek: The Guernsey Literary Society | Nu te zien in de bioscopen.

Michiel Huisman, onze held in Hollywood, timmert hard aan de weg. Momenteel draait hij The Haunting House, een nieuwe grote Netflix-serie die dit najaar in premiere gaat; tot die tijd moeten we het in de bioscopen doen met dit romantische drama dat de oorlogsjaren op het Brits-Franse eiland Guernsey belicht. Na de capitulatie van de nazi’s gaat een schrijfster (Lily ‘Downton Abbey‘ James) met de bewoners praten over hun ervaringen tijdens de zware bezettingsjaren. Gedurende de gesprekken ontwikkelt ze steeds meer gevoelens voor de mystereuze varkensboer Dawsey (Huisman).

Animatie: Isle of Dogs | Half mei te zien in de bioscopen.

Het werk van regisseur Wes Anderson is niet in één hokje te stoppen; met films als Fantastic Mr Fox, The Royal Tenenbaums en The Grand Budapest Hotel heeft hij een oeuvre op zich ontwikkeld. Ook zijn stopmotion-animatie Isle of Dogs is onvergelijkbaar. Atari Kobayashi, een twaalfjarig pleegkind van de corrupte burgemeester Kobayashi, besluit met een zelfgemaakt vliegtuig op zoek te gaan naar zijn verdwenen waakhond Spots. Hij belandt op een grote afvalstortplaats voor de kust waar, na het uitroepen van de noodtoestand, alle honden heen verbannen zijn. De stemmencast bestaat uit onder anderen Bryan Cranston, Scarlett Johansson, Frances McDormand en Bill Murray.

Coming of age / romantiek: Love Simon | Begin juni te zien in de bioscopen.

Na Call me by your name en God’s Own Country is het vertederende Love, Simon de derde grote ‘mainstream’ homofilm die in de Nederlandse bioscopen belandt. Waar de eerste twee een ‘volwassen’ relatie belichten, is de laatste echt een tienerfilm waarin de introverte puber Simon (Josh Robinson) worstelt met zijn coming-out. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat zijn liefhebbende ouders (Jennifer Garner en Josh Duhamel) hem af zullen wijzen of dat zijn vrienden hem zullen verstoten. Maar dat maakt het bekendmaken van het feit dat hij op jongens valt er niet eenvoudiger op – een emotie die elke homo die uit de kast is gekomen zal herkennen. Het verhaal, over een medeleerling die Simon chanteert wanneer hij een online correspondentie met een andere jonge homo heeft gelezen, voelt bij vlagen wat kunstmatig aan. Maar dat neemt niet weg dat Love, Simon in het coming of age-genre een mijlpaal is die zeker voor niet-LHBT heel invoelbaar maakt tegen welke problemen jonge twijfelaars aanlopen.

Sf / klassieker: 2001 A Space Odyssey | Eind mei te zien in de bioscopen.

Regisseur Stanley Kubrick wilde in elk filmgenre een meesterwerk maken, en 2001 werd zijn sf-legaat.  Tijdens de première van 2001, vijftig jaar geleden, verliet een groot deel deel van het publiek de zaal voordat het 156 minuten durende epos voorbij was. De film is grotendeels stom (de eerste tekst wordt pas na een half uur gesproken), kent geen duidelijk omlijnde vertelstructuur (zoals Amerikanen over het algemeen wél gewend zijn) en is op sommige momenten ronduit traag – niet voor niets besloot (de toen pas 39-jarige) Kubrick er direct na de première toch nog 17 minuten uit te knippen. Het epos schetst de ontwikkeling van de mensheid vanaf een prehistorie waarin apen botten leren te gebruiken als wapens tot een toekomst waarin de techniek de mens in de evolutie voorbij dreigt te streven. Elk shot in zijn films is een schilderij, dat bij de kijker eigen gedachten en associaties moet opwekken. Dat kan deze zomer voor het eerst in jaren weer in de bioscoop; ter gelegenheid van het lustrum is de gerestaureerde versie in de betere filmhuizen te zien.

Reactie achterlaten

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.