Ontspannen
Leestijd
4 min.

Deze films móet je zien in mei

In mei trapt Hollywood officieel het grote zomerseizoen af, en dat is te merken in de bioscopen! Welke mooie titels mag je deze maand zéker niet missen?

 

Komedie/actie: Shazam! | Nu te zien in de bioscopen.

DC Comics, die ándere grote stripproducent, bleef tot nu toe met topzware films als Superman en Batman toch in de schaduw van groot voorbeeld Marvel staan. Juist met deze voorkennis verrast het opvallend frisse, vrolijke én gelaagde Shazam!, over de verlegen, getroebleerde weesjongen Billy die op bizarre wijze de gave in handen krijgt om te veranderen in de charmante superheld Shazam, de beste volwassen versie die hij zou kunnen zijn. Terwijl zijn alter ego (Zachary Levi) zijn krachten leert te gebruiken én zijn grote nemesis (Mark Strong) probeert zijn power te stelen, gaat de tiener zelf op zoek naar zijn verdwenen moeder. Regisseur David Sandberg weet humor, actie, knipogen en verdieping in perfecte balans te serveren in een film die – voor het eerst – reikhalzend doet uitkijken naar wat DC in de toekomst nog meer in petto heeft.

Drama/documentaire: America to me | Nu te zien op NPO Plus.

De verpletterende tiendelige documentaireserie America to me laat zien welke rol huidskleur speelt in het dagelijks leven van Amerikaanse scholieren, óók (vaak onbewust) in een veilige omgeving vol geweldige docenten. De serie kwam tot stand door een bijzonder voorstel dat regisseur Steve James deed aan het bestuur van een grote highschool in de buurt van Chicago. Hij kreeg toestemming om een jaar lang leerlingen, docenten en ouders te filmen en te spreken over hun gevoelens op het gebied van (onbewuste) vooroordelen en ervaringen op het gebied van (onbedoeld) racisme. Het is razend knap dat het groots opgezette project niet is bezweken onder de eigen ambities dat behalve een monument voor alle hardwerkende, onderbetaalde Amerikaanse docenten vooral een ontroerend en bizar tijdsdocument is over wat het is om anno 2019 een tiener te zijn in de VS.

Komedie/satire/drama: Random Shit | Nu te zien op Videoland.

De makers van New Kids kregen van streamingdienst Videoland carte blanche om de serie te ontwikkelen die zij wilden. Steffen Haars en Flip van der Kuil namen een bezoek van cabaretier Henry van Loon aan een wanhopige Videolanddirecteur (Ruben van der Meer) om te brainstormen over een nieuwe serie als kapstok voor acht afleveringen vol van de pot gerukte sketches, ideetjes, grappen, oneliners en korte films – allemaal met Van Loon in de hoofdrol. Ze zoeken daarbij heel bewust de grenzen van het fatsoen en de goede smaak op; snel gekwetste zielen zullen snel afhaken bij Random Shit. Sommige grappen slaan dood, en bij bepaalde segmenten valt zelfs amper iets te lachen. Maar daar staan zat hoogtepunten tegenover die in al hun hilariteit en schaamteloosheid volstrekt uniek zijn en ondertussen de vraag op werpen waar in de huidige samenleving eigenlijk de grens van humor ligt (en waarom precies).

Actie/komedie/drama: Avengers Endgame | Nu te zien in de bioscoop.

In tien jaar tijd heeft comicproducent Marvel zich van hype naar fenomeen ontwikkeld. Pas na het 22e deel in de reeks, Avengers Endgame, is volledig duidelijk hoe knap producent Kevin Feige het afgelopen decennium alle puzzelstukjes heeft uitgezet voor deze apotheose waarin alle bekende helden het opnemen tegen grote schurk Thanos, die de helft van de mensheid heeft uitgeroeid. (Zonder genoeg voorkennis is de film dus ook niet te snappen!) Wat naast alle bekende ingrediënten – actie, humor, geweldige acteurs – in Endgame vooral opvalt is de diepte die het verhaal ingaat. Na de (letterlijk en figuurlijk) vernietigende climax van voorganger Infinity War moeten de overgebleven helden eerst leren omgaan met hun verlies en nieuwe zingeving vinden voordat zij in de tegenaanval kunnen gaan. De film in de eerste twee weken alle records en staat inmiddels bovenaan het erelijstje met commercieel meest succesvolle titels allertijden.

Drama: Anna’s War | Nu te zien in de bioscopen.

Een van de verrassendste ontdekkingen op de laatste editie van het IFFR was het imposante Anna’s War, een grauw, fragmentarisch, ingetogen drama over een zesjarig meisje dat moederziel alleen moet overleven in een vervallen huis in de Oekraïne tijdens de Tweede Wereldoorlog. De nazi’s hebben bezit van het pand genomen; vanuit een ongebruikte open haard waar zij zich heeft verschanst gaat zij ‘s nachts op zoek naar kruimels of water. Het meisje, vertolkt door de weergaloze kindacteur Marta Kozlova, wordt door schade en schande gedwongen snel wijs te worden, terwijl zowel zij als de kijker langzaam maar zeker beseffen dat er eigenlijk geen enkel zicht op verbetering is. Het Russische drama op een grotere schaal een eerbetoon aan alle kinderen die opgroeien in een situatie van doorlopend gevaar, angst en honger, terwijl ze eigenlijk in vrijheid en veiligheid kind zouden moeten kunnen zijn.

Komedie/drama: Singel 39 | Vanaf deze week te zien in de bioscopen.

De Nederlandse komedie heeft de afgelopen jaren door een groot aantal minder sterke titels flinke reputatieschade geleden. Hierdoor zou je bijna vergeten dat er bij tijd en wijle ook nog wél geslaagde exemplaren in de bioscopen belanden, zoals het aangenaam eigentijdse Singel 39. Hardwerkende hartchirurg Monique (Lies Visschedijk) denkt dat zij alles in haar leven voor elkaar heeft: een mooi huis, een fijne baan en een scharrel voor de seks. Maar als haar charmante homoseksuele buurman Max (Waldemar Torenstra) op zoek gaat naar een draagmoeder voor zijn kinderwens, beginnen ook bij Monique de moederlijke gevoelens op te spelen. Vooral de scherpe dialogen van Eddy Terstall (Simon) zorgen ervoor dat Singel 39 een prima tijdsbesteding is die opvallend lang in het hoofd blijft hangen.

Actie/humor: John Wick Chapter 3 | Vanaf 16 mei in de bioscopen

De zelfspot, de zelfverzekerde toon en de knap gechoreografeerde actiescenes maakten in 2014 van John Wick, over een huurmoordenaar (Keanu Reeves) die met pensioen wil gaan, een onverwachte hit. Na drie delen heeft Wick een grote schare trouwe fans opgebouwd die al drie jaar reikhalzend uitkijken naar de grote apotheose. Hoe gaat onze koelbloedige held zich redden nu, na het verpletterende slot van deel 2, iedereen zijn handen van hem heeft afgetrokken en er een prijs van 14 miljoen dollar op zijn hoofd staat? John Wick 3 lijkt nog inventiever, nog onvoorspelbaarder en nog maffer te worden – een achtervolging te paard door de straten van New York! En Reeves voelt zich ook zijn 54e, ruim twintig jaar na The Matrix, nog als een vis in het water als actieheld.

Familiefilm/fantasy: Aladdin | Nu te zien in de bioscopen.

Maar liefst drie ‘live action’-versies van animatieklassiekers presenteert studio Disney dit jaar: in het voorjaar diende Dumbo zich aan, in de zomer is het tijd voor The Lion King. En nu kunnen fans van Aladdin aanschouwen hoe de transformatie van het beroemde verhaal over een straatrat die een magische lamp met een geest vindt naar de ‘echte’ wereld uitpakt. De iconische rol van wijlen Robin Williams, die de stem van de Genie verzorgde in het origineel, is overgenomen door Will Smith die de blauwe grappenmaker van een hiphop-sausje heeft voorzien. Maar voor ons Nederlanders telt natuurlijk vooral de rol van Marwan Kenzari als grote schurk Jafar, zijn grootste Hollywood-bijdrage tot nu toe.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?