Ontspannen
Leestijd
4 min.

Deze musicals móet je zien deze zomer

De tijd dat musicals gezien werden als een inferieure nichecultuur, ligt gelukkig ver achter ons. Sterker nog: er zijn zelden zoveel geweldige voorstellingen in het genre te vinden geweest als op dit moment. Welke producties mag je de komende maanden zéker niet missen?

Hamilton | Nu te zien in Londen en New York.

Niemand minder dan toenmalig president Barack Obama was een van de mensen die tien jaar geleden het vertrouwen uitsprak in componist Lin-Manuel Miranda toen deze zijn eerste plannen ontvouwde voor een rapmusical over de founding fathers. Door de ogen van Alexander Hamilton, de onbekendste én enige immigrant van deze groep machtige mannen, wordt de ontstaansgeschiedenis van de VS verteld tot zijn onfortuinlijke dood in 1804. Alle blanken mannen worden gespeeld door donkere acteurs – maar Hamilton, inmiddels een van de succesvolste en meest bekroonde musicals ooit, is gelukkig zoveel méér dan een gimmick gebleken. Knap is ook dat de voorstelling na vier jaar, mede door enkele castwissels, nog steeds zo fris aanvoelt als in het eerste seizoen.

The Lion King | Nu te zien in het Circustheater in Scheveningen.

Nu deze enorme theaterhit al twintig jaar volle zalen over de hele wereld trekt, zouden we bijna uit het oog verliezen wat een uitzonderlijke prestatie regisseur Julie Taymor heeft geleverd om de klassieke Disney-animatie – een dierenversie van Hamlet – naar het theater te vertalen. Het publiek waant zich door de uitzinnige kostuums, steltlopers en theatertrucs zelf op de Afrikaanse savanne waar jong leeuwtje Simba na de gewelddadige dood van zijn vader wordt verbannen. Twee outcasts, een wrattenzwijn en een meerkat, leren hem vervolgens dat het leven eigenlijk Hakuna Matata is. Het wonderschone stuk is tot half juli nog te zien in Scheveningen, voorlopig voor het laatst in lange tijd in Nederland.

Tootsie! | Nu te zien in New York.

Wie dacht dat Tootsie alleen overtuigde met Dustin Hoffman in de hoofdrol (in de jaren tachtigfilmversie), zal zeer aangenaam verrast worden door deze frisse, vrolijke, moderne nieuwe theatervariant. Michael Dorsy is een worstelende acteur die na een lange reeks afwijzingen uit arren moede als vrouw auditeert en zich ontpopt tot een fenomeen. Tootsie overtuigt op alle fronten: de teksten zijn spitsvondig en gelaagd, de muziek is aanstekelijk en sprankelend en hoofdrolspeler Santino Fontana doet Hoffman binnen twee minuten (bijna) vergeten. Het verhaal is enigszins aangepast aan het tijdperk van #MeToo en #TimesUp, al blijft het een raar gegeven dat een man met een matig talent met een pruik en een jurk opeens wél talent- en succesvol blijkt te zijn.

Everybody’s talking about Jamie| Nu te zien Londen (en op 31 juli bij Pathé).

Een van de grootste verrassingen van het afgelopen seizoen op West End was deze aanstekelijke feel good/coming of age-musical over tiener Jamie die niets liever wil dan verkleed als dragqueen naar het eindexamengala van zijn school te gaan. Met behulp van een aantal (echte) dragqueen ontdekt de timide jongen (John McCrea) hoe hij against all odds zichzelf kan zijn. De voorstelling, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, kreeg lyrische recensies, won een groot aantal prijzen én trekt al een jaar lang volle zalen in Londen. Er is nog niets bekend over een Nederlandse variant, maar Jamie is op 31 juli in ons land wel eenmalig als ‘live streaming’ in de theaters van bioscoopketen Pathé te zien.

The Prom | Nu te zien in New York.

Ook op Broadway is lhbt-emancipatie dit jaar een prominent thema, onder meer met het vrolijke, deels satirische, deels oprecht ontroerende The Prom, waarin een lesbisch meisje in het conservatieve Indiana niets liever wil dan met haar stiekeme vriendinnetje naar het grote eindfeest van school te gaan. Als de media lucht krijgen van de zaak, besluit een groep B-acteurs uit New York het meisje te gaan helpen om hun eigen ingedutte carrières weer wat glans te geven. The Prom weet heel knap te schakelen tussen de verschillende emoties, mede dankzij de sterke liedjes, alle sterke hoofdrolspelers én het feit dat de plot net een andere weg weet in te slaan dan je zou verwachten. Het nummer waarin op vrolijke wijze de hypocrisie van conservatieve christenen wordt gefileerd, is een van de hoogtepunten van de voorstelling.

The Book of Mormon | In augustus en september te zien in Theater Carré in Amsterdam.

Het duurde tien jaar, maar dit jaar kan Nederland éindelijk kennis maken met de (vermoedelijk) beste satirische musical allertijden. Matt Stone en Trey Parker, de mannen achter hitreeks South Park, bedachten en schreven dit krankzinnige verhaal over twee naïeve Mormoonse jongens die naar Oeganda worden gestuurd om daar zieltjes te winnen. Al snel komen ze er achter dat het echte leven voor de meeste mensen heel anders in elkaar steekt dan zij hebben geleerd. Het knappe is dat de voorstelling zoveel méér is dan een venijnige afrekening met religie. Onder alle foute grappen en oneliners over vrouwenbesnijdenissen, aids en drugslords is Book of Mormon tegelijkertijd een steengoede conventionele Broadway-musical, inclusief grootse decors, fenomenale dansnummers én een moddervette moraal. Niet te missen.

Mean Girls | Nu te zien in New York.

Saturday Night Live-komiek Tina Fey bewerkte met verve haar eigen filmscenario uit 2004 over tienermeisje Cady die na te zijn opgegroeid als kind van ngo’s in Afrika moet zien te aarden op een Amerikaanse highschool. Zij wordt geadopteerd door de ‘plastics’, de drie bitches die met hun regeltjes en klassenscheidingen de leerlingen in hun greep houden. Mean Girl: The Musical is een modern sprookje dat met sterke liedjes, scherpe teksten én een vette knipoog de moderne Amerikaanse tienercultuur analyseert (en fileert). In de uitstekend verzorgde productie, die zeker voor Broadway-begrippen opvallend veel tieners naar het theater weet te lokken, vallen verder vooral de flitsende choreografieën en het multifunctionele digitale decor vol kleine grapjes op.

Mamma Mia! | Nu te zien in het Beatrixtheater in Utrecht.

Er zijn weinig zogenoemde ‘jukeboxmusicals’ – verhalen die zijn samengesteld rond liedjes van een bekende artiest – die zo goed uitpakten als Mamma Mia!. Oud-Abba-leden Benny Andersson en Björn Ulvaeus ontwikkelden eigenhandig deze zomerse, aanstekelijke voorstelling waarin twintiger Sophie voor haar huwelijk op een Grieks eiland wil achterhalen welk van de drie ex-vriendjes haar moeder Donna 21 jaar geleden precies bezwangerde. Zij nodigt de drie mannen uit voor de ceremonie, met alle gevolgen vandien. De voorstelling werd de afgelopen twee decennia door bijna honderd miljoen mensen gezien; in Nederland wordt het nog steeds ijzersterke stuk nu voor de derde maal opgevoerd, ditmaal met Antje Monteiro, Soy Kroon en Dieter Troubleyn in de hoofdrollen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?