Interview
Fred van Beek

Even op adem komen met Yogagoeroe Fred van Beek

Ademen is zó gewoon dat we niet eens doorhebben dat we het doen. Maar wat is nou een goede ademhaling? En hoe kun je die inzetten? Yoga-goeroe Fred van Beek legt uit.  

Het is het eerste wat we doen als we worden geboren en het laatste wat we doen als we doodgaan. Maar we ademen niet alleen om in leven te blijven; een goede ademhaling is namelijk ook dé sleutel naar een gezond leven. De 86-jarige yoga-, massage-, adem- en ontspanningstherapeut Fred van Beek is daar hét bewijs van.

Waar komt je interesse in dit onderwerp vandaan?

“Ik kwam vijftig jaar geleden in Parijs terecht en stortte me daar in het nachtleven om alles te doen wat God verboden heeft. In die tijd was ook het spirituele in opkomst en waren er goeroes uit India in Parijs. Toen ik met een vriend meeging naar een lezing over yoga van één van die goeroes, was ik meteen verkocht. Find the peace inside yourself, was de boodschap. Daar is het allemaal begonnen.

Wat is goed ademhalen?

“Er zijn drie manieren om goed adem te halen; de buikademhaling, middenrifademhaling en de hoge of borstademhaling. Bij een volledige ademhaling worden ze opeenvolgend en vloeiend uitgevoerd.”

Wat zijn de gevolgen van goed ademhalen?

“Ademen is leven. Uitademen betekent je van binnenuit leegmaken, je los voelen en de stilte binnenin ervaren. Bij de inademing word je opnieuw gevuld met energie. Goed ademhalen kan bijvoorbeeld agressie en angstgevoelens verminderen.”

Veel mensen halen verkeerd adem. Wat is dat?

“Er moet een balans zijn tussen de in- en de uitademing. Als je niet goed uitademt, blijven je lijf en geest gespannen met alle gevolgen van dien. Zo worden de meeste hyperventilatieaanvallen door stress veroorzaakt. Tijdens een aanval stroomt er minder bloed door de hersenen, waardoor er zuurstoftekort ontstaat. Wie in staat is rustig te ademen, krijgt geen hyperventilatie. Maar yoga of ademhaling werkt bijvoorbeeld ook goed tegen een depressie.”

Op welke momenten kun je je ademhaling praktisch inzetten?

“Als eerste natuurlijk om tot rust te komen. Maar ook als je het koud hebt of trek hebt. Vorm je lippen tot een tuitje, zuig adem naar binnen en je hongergevoel verdwijnt.”

Handig! Heb je nog zo’n oefening voor ons?

“De vuurademhalingsoefening kan ik iedereen aanraden. Hiermee kun je de geluksstof ­serotonine ­aanmaken; een verrijking van lichaam én geest. Zet je buik bij het inademen krachtig uit en trek je buik bij het uitademen krachtig in. Verhoog het ritme langzaam, zonder adempauze en houd dit zo’n 20 seconden tot 2 minuten vol. Deze oefening maakt je mentaal sterker, vergroot je intuïtie en is een goed middel tegen darmobstipatie.”

Je bent 86 en nog steeds heel actief. Wat is je geheim?

“Sober, zoveel mogelijk vegetarisch eten. En blijven ademhalen natuurlijk, haha. Goed ademen is het beste en goedkoopste medicijn tegen veel ziekten en kwalen.”

Fred van Beek is yoga-, massage-, adem- en ontspanningstherapeut en schreef het boek ‘Even op adem komen, de levensbrug tussen lichaam en geest’.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?