Ontspannen

Deze films móet je zien deze maand

Vriendlief, moeder of vriendin aan de ene kant, popcorn aan de andere, telefoon op stil en genieten maar… Een filmpje pakken is dé manier om even helemaal weg te zijn. Bij welke films gaat dat zeker lukken deze maand?

De laatste dagen van het jaar is bij uitstek de periode dat de bioscopen vol zitten. De lage temperaturen en het gure weer drijven iedereen naar binnen, waar je met de hele familie warm en comfortabel kan vluchten in een fantasiewereld zonder grenzen. Moeite met kiezen? We hebben de beste titels die in december zijn uitgekomen op een rijtje gezet.

Disney-film: Viana  | Nu te zien in de bioscopen.

Vaiana is een Disney-heldin van de 21e eeuw. De dochter van het Polynesische stamhoofd heeft geen prins nodig aan haar zijde om gelukkig te zijn; het liefste wil ze varen, net als voorouders. Wanneer het noodlot het eiland van haar vader treft, gaat Vaiana op zoek naar de halfgod Maui om haar te helpen de schuldige te straffen en de toekomst van haar stam veilig te stellen. Alle noodzakelijke ingrediënten voor een goede Disney-film zijn aanwezig: een interessant plot, de juiste dosis sentiment en memorabele comic sidekicks (vooral de schele haan die per ongeluk met Vaiana mee vaart, is hilarisch). De computer-animaties zijn wonderschoon en de personages kennen een flinke dosis postmoderne zelfspot.

Drama: Nocturnal Animals | Nu te zien in de bioscopen.

Net als zijn debuut A Single Man is ook Nocturnal Animals van ontwerper Tom Ford een film waarvan de impact zich pas ná het kijken volledig openbaart. In drie verschillende verhaallijnen, die listig door elkaar heen zijn verweven, vertelt Noctural Animals het verhaal van Susan Morrow (Amy Adams) een verveelde socialite die met haar overspelige man een doodongelukkig leven leidt in Los Angeles. Haar ex Edward (Jake Gyllenhaal), een worstelende schrijver met wie zij twintig jaar geleden brak, stuurt haar een manuscript van zijn nieuwe roman toe – een wrang verhaal over een gezin dat op een highway wordt lastiggevallen door agressieve rednecks. Terwijl zij het boek leest, keren herinneringen aan haar relatie met Edward terug en beginnen zich parallellen tussen beide verhalen op te dringen.

De tweede film van Ford is een bijzonder en grimmig cadeautje dat met de grootst mogelijke zorg is samengesteld.

Musical: La la Land | Nu in de bioscopen.

Is het musicalgenre dood? Nee, bewijst de jonge regisseur Damien Chazelle met zijn spetterende La La Land, een van de grote kanshebbers bij de Oscars eind februari. Gedurende een jaar worden twee potentiële geliefden gevolgd: de jonge jazzpianist Sebastian (Ryan Gosling) en worstelende actrice Mia (Emma Stone). Het noodlot zorgt ervoor dat het tweetal elkaar een aantal keer ontmoet en er ontstaat een relatie. Maar de juiste balans vinden tussen hun beider carrières en een stabiel leven samen blijkt lang niet zo gemakkelijk. Regisseur Chazelle heeft van La La Land een in alle opzichten volstrekt onweerstaanbare film gemaakt. Vanaf de openingsscène, een weergaloos dansnummer in de file van Los Angeles, bruisen zowel verhaal als de felgekleurde beelden waarin het is gedraaid van de energie. En: in plottechnisch opzicht weet hij heel knap alle grote clichés van het genre te vermijden.

Documentaire: De kinderen van Juf Kiet | Nu in de bioscopen te zien.

Iedereen die meent iets te moeten zeggen over het onderwijs of asielzoekers, zou De kinderen van Juf Kiet moeten zien. De makers van deze parel van een documentaire volgden een jaar lang een strenge maar rechtvaardige Brabantse schooljuf die een klasje leidt met jonge kinderen van statushouders, vluchtelingen die in Nederland mogen blijven. Met engelengeduld brengt ze de kinderen basisvaardigheden bij als rekenen en schrijven, maar luistert ze ook naar hun verhalen over thuis. ‘Boem boem, niet goed, juf’, mompelt het Syrische jongetje George over zijn ervaringen in Aleppo. Oprecht, ontroerend en een inkijkje in twee werelden.

Drama/komedie: Waterboys | Nu in de bioscopen te zien.

Regisseur Robert Jan Westdijk zocht na zijn debuuthit Zusje lang zijn draai bij commerciëlere projecten als Phileine zegt Sorry en De Eetclub. Maar hier werd hij niet gelukkig van. Met Waterboys keert Westdijk terug naar zijn roots: met een kleine crew draaide hij guerilla-style een roadmovie over een gebrouilleerde vader en zoon die allebei in een crisis verkeren en samen een reisje naar Ierland gaan maken. Hier willen zij hun favoriete band, The Waterboys (The Whole of the Moon) zien optreden. Een mooie eerste echte filmhoofdrol voor Leopold Witte (vooral bekend van Gooische Vrouwen), en sterk tegenspel van de jonge Tim Linde als zijn zoon.

Animatiefilm: Sing  | Nu in de bioscopen.

Van de makers van Despicable Me komt deze vrolijke, spetterende animatiefilm over Buster Moon (Matthew McConaughey), een koala die in een laatste poging zijn armlastige theater te redden een open auditie-show à la Idols organiseert. Zijn initiatief trekt een bont melange van dieren die voorheen nooit op een podium durfden te staan, van een varkenmoeke (Reese Witherspoon) tot een verlegen gorilla (Taron Egerton) en een stekelvarken met een grunge-verleden (Scarlett Johansson). Het eerste uur is wispelturig en wellicht wat te traag voor de allerjongsten. Maar het grote finaleconcert waar de film naar toe werkt, maakt alles goed.

Drama: The Founder | Vanaf 29 december in de bioscopen.

Wie The Founder heeft gezien, zou uit principe nooit meer bij McDonald’s moeten willen eten. Twee broers in Californië bedachten begin jaren vijftig het geniale concept, maar werden op slinkse wijze pootje gelicht door worstelende vertegenwoordiger Ray Kroc die hun concept uitbouwde tot een imperium. Zelf hielden de broers hier welgeteld 1 miljoen dollar per persoon aan over. De bizarre ontstaansgeschiedenis (die zeker in Europa nauwelijks bekend is) biedt genoeg stof voor een knappe biopic met sterk spel van Michael Keaton als Croc en Nick Offerman (Ron Swanson uit Parks & Rec) en John Carroll Lynch als de gedupeerde broers McDonald’s.

 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?