Interview
Jodie Foster regisseert George Clooney

Jodie Foster regisseert George Clooney

Regisseur Jodie Foster en haar nieuwste film Money Monster, over een tv-programma waarvan de presentator (George Clooney) door een boze kijker wordt gegijzeld. “Dit soort films, entertainment waarvan je toch gaat nadenken, wordt te weinig gemaakt in Hollywood.”

Je regisseert in deze film George Clooney, die zelf ook regisseert. Is dat lastiger of is het juist een voordeel?

“Er is niets fijner dan een acteur te regisseren die zelf ook regisseur is. Acteurs en regisseurs hebben verschillende doelen, en het is gemakkelijker om te praten met iemand die precies weet hoe het is om in de schoenen van een regisseur te staan. Ik ben zelf ook enorm gegroeid als regisseur, ik doe het nu meer op intuïtie. In mijn eerste film als regisseur probeerde ik de acteurs enorm te manipuleren. Maar dat werkte voor geen meter, ik heb mijn lesje toen geleerd. Nu snap ik beter dat je acteurs vrij moet laten: zij kennen het personage veel beter dan jij het doet, dus laat ze maar hun gang gaan. Je moet als regisseur alleen de kaders scheppen: ‘de trein vertrekt om 8.00 uur en dan moet je erin zitten’.”

De film is kritisch: niet alleen over de media, maar ook vooral over de financiële sector. Was die boodschap de reden dat je dit project wilde maken?

“De belangrijkste reden was de dynamiek tussen de drie hoofdrolspelers: de gijzelaar, de gijzelnemer en de regisseur in de studio. Drie mensen waarvan de levens opeens met elkaar worden verbonden en die voor de rest van hun leven zullen veranderen. Die karakterstudie vond ik interessant, maar de arena is inderdaad de financiële wereld. We laten verschillende kanten van die wereld zien en van de Amerikaanse cultuur: de winnaars, maar ook de verliezers, zoals gijzelnemer Kyle. Het is een systeem dat we zelf hebben ontwikkeld en heel lang hebben laten bestaan. En zolang we allemaal wonnen, klaagde er niemand. Maar nu het fout gaat, voelen veel mensen zich enorm in de steek gelaten.”

Wat ook opvalt is de rol die sterke vrouwen in de levens van alle mannen in de film spelen. Was dat een bewuste keuze?

“Eigenlijk gebeurde dat pas tijdens de ontwikkeling van het script. Je leest een eerste versie, daar voel je je tot aangetrokken. En dan ga je verder denken: wat moet er nog anders, wat kan het verhaal nog rijker maken? Dat is een heel organisch proces. De rol van regisseur Patty is veel interessanter geworden door de inbreng van Julia. Dat zette ons aan tot het uitdiepen van de vrouwenrollen. We zagen opeens dat het een verhaal is over drie mannen die worstelen met hun eigen falen: presentator Lee, gijzelnemer Kyle en bankier Walt. Ze worstelen alle drie met het slechte beeld dat ze van zichzelf hebben en de oppervlakkige zaken als geld of roem die ze gebruiken om dat te maskeren. En het feit dat ze alle drie bevestiging zoeken van sterke vrouwen in hun leven.”

Jij bent ervan overtuigd dat mainstream films met grote sterren toch iets over de wereld kunnen zeggen. Is dat iets dat te weinig gebeurt?

“In principe is het een thriller, een genrefilm dus: een presentator wordt gegijzeld door een kijker, hoe loopt het af? Maar daaronder zitten nog zoveel extra lagen. Ik denk en hoop dat Money Monster aanzet tot nadenken. Ik vind het heel jammer dat dat soort films eigenlijk niet meer wordt gemaakt. Ik geloof namelijk oprecht dat hier wel behoefte aan is: mensen willen echt wel films zien die je aanzetten tot nadenken en voelen, films die je niet alleen maar manipuleren.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?