Interview
2
Leestijd

Stoppen met piekeren? Ga schilderen!

Het maken van kunst vermindert stress, blijkt uit onderzoek. Een bevinding die de 56-jarige Wilma niet verbaast. Mede door te schilderen overwon zij haar burn-out.

Wetenschappers van het Drexel University’s College of Nursing and Health Professions ontdekten dat ons stresshormoon cortisol daalt wanneer we een kunstwerk maken. Het maakt daarbij niet uit of je talent hebt of niet. Ook voor Wilma bleek schilderen dé manier om haar hoofd leeg te maken.

Piekermodus

Na een heftige periode kwam zij in april 2014 in een burn-out terecht. Een donkere periode van heel veel piekeren volgde. ‘Op een gegeven moment, na vijf maanden, dacht ik: dit kan zo niet langer’, vertelt ze. ‘Ik krijg die kop niet stil. Ik móet wat gaan doen met mijn leven.’ Wilma dacht terug aan een schilderles, die ze jaren eerder voor de lol eens had gevolgd. ‘Ik herinnerde me nog dat dat toen zo ontspannend was geweest. Dát moet ik weer gaan doen, dacht ik. Ik ga op schilderles.’

Kleuterschoolniveau

Wilma kan zich de eerste les nog helder voor de geest halen. ‘Al onderweg was ik trots op mezelf’, weet ze. ‘De stap zetten om weer iets in mijn eentje te ondernemen, gaf me direct weer zelfvertrouwen. En ook al was de schelp die ik vervolgens schilderde nog van het niveau ‘kleuterschool’, ik merkte meteen dat het schilderen me rustig maakte. Je moet zo aandachtig kijken, bent zó gefocust bezig, je denkt nergens anders meer aan. Het werkt echt enorm ontspannend.’

Acht uur lang staren

Wat begon met kleuterschooltekeningen, zijn vier jaar later volwassen schilderijen geworden. ‘Ik heb geen talent, maar het is leuk om te zien dat je dat wel kunt ontwikkelen’, zegt ze. ‘Inmiddels kan ik best wat leuks maken.’ Sommige werken verdienen zelfs een plekje in huis. In de gang hangt een schilderij van Vietnam, dat ze naschilderde van een vakantiefoto. Boven hangt een werk met bloemen. Wilma schilderde ook eens haar eigen moeder na. Een bijzondere ervaring. Wilma: ‘Op welk ander moment kijk je acht uur lang zo aandachtig naar het gezicht van je moeder? Het maakte me emotioneel om op een leeg doek langzaam haar gezicht te zien verschijnen. Het gaf ook een kick: dat kán ik dus.’

Schilderen is heilig

Inmiddels is Wilma alweer drie jaar hersteld van haar burn-out, maar de schilderles blijft heilig. ‘Er moet wel iets héél bijzonders zijn, wil ik niet naar schilderles gaan’, besluit ze. ‘Die paar uurtjes per week zijn echt ‘van mij’. Achteraf was het de beste beslissing die ik had kunnen nemen. Het heeft me geholpen uit de piekermodus te komen, het huis weer uit te gaan. En nog steeds is het een heerlijke uitlaatklep.’

Ook ervaren hoe ontspannend schilderen kan zijn? Door het hele land zijn cursussen voor beginners te vinden. Kijk op Google voor een locatie bij jou in de buurt.

Reacties (2)

Heel bekend, zo geef ik workshops, intuïtief / meditatief mozaïeken …..bijvoorbeeld bij inloophuis voor mensen geraakt door kanker.

Opgenomen op een psychiatrische afdeling in een algemeen ziekenhuis vertelde na een week of 6 die creatief therapeut: jij moet lekker met je handen bezigblijven, daar blijft je koppie rustiger bij! Daar heb ik van alles geprobeerd, eenmaal thuis ging ik kaarten maken. Leuk om te doen en leuk om te versturen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?