Interview
Leestijd
4 min.

The Christmas Show

Carlo Boszhard speelt dit jaar weer een belangrijke rol in The Christmas Show, de uitzinnige bewerking van het sprookje van Assepoester. Voor het tweede jaar was hij ook mede verantwoordelijk voor het scenario van spektakelshow in de Ziggo Dome.

Zit je erg in de stress over de première? Het is een productie met veel haken en ogen.

“Ik zit eigenlijk vooral te popelen tot de opvoeringen. Je kan wel van alles bedenken en hopen dat het allemaal werkt. Maar dit stuk heeft vooral publiek nodig. We zijn vijf maal uitverkocht; er zijn veel artiesten die dat niet voor elkaar krijgen. We hebben de afgelopen jaren een reputatie opgebouwd die we waar moeten maken.”

Het is de derde maal dat je mee doet, toch?

“Ja, en het tweede jaar dat ik ook heb meegeschreven aan het scenario. Ik heb vorige jaar een bewerking gemaakt van A Christmas Carol van Dickens, en dat werkte prima. We willen elk jaar een stapje verder zitten, en betrekken de zaal echt bij het verhaal. Je moet sowieso heel groots spelen als je ook de achterste rijen wilt bereiken in de Ziggo Dome. Maar dat is niet genoeg; mensen moeten zich echt deel voelen uitmaken van het verhaal. Als wij een koets opvoeren, kan die niet even over het podium heen rijden, maar dan moet ‘ie door de hele zaal heen denderen. Het moet bijna aanvoelen als een film; meer 3D dan dit kan het niet worden.”

Jullie aanpak doet mij denken aan de traditionele pantomimes in Londen.

“Dat snap ik, en natuurlijk maken wij ook een bewerking van een bekend verhaal. Alleen gaat Assepoester nu naar het kerstbal, je moet toch anticiperen op de tijd van het jaar. Alleen staat de pantomime in Londen in een gewoon theater, niet in een hal als de Ziggo Dome. En daar spelen ze wekenlang, wij moeten vijf keer vlammen en dan is het voorbij. We maken meer gebruik van stunts en uitzinnige effecten.”

Hoe vind je in die zee van effecten de juiste balans in het verhaal?

“In dat opzicht zijn de musicals van Disney echt een voorbeeld voor mij. Disney weet als geen ander hoe je productioneel zo’n voorstelling in de steigers zet, maar ook hoe je de juiste acteur voor de juiste rol weet te vinden. Wij hebben van alles, van Fred van Leer tot een gevierd West End-actrice als Celinde Schoenmaker. Je moet goed snappen wie in welke rol past en wat de kracht van sommige mensen is: de een kan goed zingen, de ander heeft al bij opkomst de lachers op de hand. Ik begin al in april, mei met het schrijven van het script en het nadenken over het ritme van de show; dat is iets waar ik niet lichtzinnig over denk.”

Wat is het geheim van een echt goede kerstshow?

“Het belangrijkste is dat je met kerst géén synthesizers mag gebruiken, maar muziek moet laten maken door een echt orkest. Échte strijkers, échte trompetten, échte harpen. En ook daar zijn we een half jaar mee bezig, met de productie van de muziek. Als er één aspect is waar ik na die week Ziggo Dome slecht afscheid kan nemen, is het wel de orkestbanden. Daar zit zoveel liefde in, ik kan ze blijven horen. Sterker nog: al maanden nadat de show klaar is, zet ik ze nog wel eens keihard op in huis. Zo voorkom je ook dat je in een groot zwart gat valt na zo’n lange voorbereidingstijd.”

Je speelt weer een komische rol. Zou je nooit een iets serieuzers willen proberen?

“Ik heb in Les Misérables de rol van Thanerdier gespeeld. Maar in de andere scenes maakte ik gewoon deel uit van het ensemble; dan speelde ik gevangene, of man in een kroeg. Dus ik heb wel eens andere rollen gedaan. Maar ik denk dat het goed is als je je eigen kracht kent. Je gaat ook een acteur die prima op zijn plek is in groots Shakespeariaans drama vragen voor een grappige rol als hij dat niet in zich heeft. Ik ben nou eenmaal iemand die altijd de humor blijft opzoeken, ook in wat meer serieuze rollen. Robin Williams kon dat heel erg goed. En vreemd genoeg ontroert mij dat in elk geval nog meer dan iemand die alleen maar roept dat hij het zo enorm zwaar heeft.”

Ik zou je graag wel eens wat vaker in een filmrol willen zien.

“Ja, ik op zich ook wel. Maar daar word ik niet vaak voor gevraagd. Of ik word gevraagd puur omdat ze een bekende Nederlander willen hebben, of het is een project waar ik echt niet zoveel mee kan. Ik spreek wel veel in, maar blijkbaar sta ik niet zo snel op de radar als mensen bij een casting op zoek zijn naar acteurs voor de camera. Ik ben ook niet iemand die heel actief op zoek gaat, moet ik eerlijk zeggen; misschien zou ik dat wel eens vaker moeten proberen.”

Heb je nog speciale plannen voor het nieuwe jaar?

“We gaan binnenkort weer van start met de TV Kantine. En ik wil graag een leuk nieuw programma met Irene maken. En ik ga heel veel scholen bezoeken die musicals spelen van Benny Vreden, het bedrijf dat schoolmusicals produceert en waar ik sinds een jaar directeur van ben. Ik geef ook lessen over communicatie, om kinderen duidelijk te maken hoe belangrijk het is dat je goed overkomt, bijvoorbeeld bij een auditie of een sollicitatie. Dat er méér is dan communiceren per sms.”

Je wordt volgend jaar 50. Ben je daar erg mee bezig?

“Nee, echt totáál niet. En waarom zou ik, als ik de komende week elke avond met 45 man ballet achter mij sta? Ik heb nog zoveel energie; ik sport vier keer per week. Je moet een beetje bewust met je lijf omgaan, je impulsen qua eten en drinken een beetje in bedwang houden. En zorgen dat je niet de hele dag alleen maar achter de computer zit, dat is heel belangrijk.”

Beeld: © Floris Heuer Photography 2016

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?