Interview
Alleen sukkels hebben het druk

Tony Crabbe: ‘Alleen sukkels hebben het druk’

Het is een van de meest gegeven antwoorden op de vraag ‘hoe gaat het?’: druk, druk, druk. Druk met werk, met vrienden, familie en ook online proberen we zo sociaal en actief mogelijk te zijn. Gelukkig heeft bedrijfspsycholoog Tony Crabbe daar oplossingen voor.

In een bomvolle Westerkerk in Amsterdam gaf Tony Crabbe onlangs een lezing met de pakkende titel ‘Alleen sukkels hebben het druk’. Hierin deelde hij tips uit zijn boek Nooit meer te druk. Want, zo zegt hij: druk zijn is nergens goed voor. Je verliest de controle, wordt minder succesvol en – het belangrijkste – je wordt er niet gelukkig van. Maar wat kun je er dan aan doen? Simpel:

  1. Laat perfectie varen en maak keuzes
    “We proberen alles zo perfect mogelijk te doen. Zo willen we ons werk perfect doen, een perfecte echtgenoot zijn en daarbij ook nog een perfecte vader of moeder zijn. Maar ons streven naar perfectie brengt veel stress met zich mee, want (surprise, surprise) perfectie bestaat niet. Stap 1 is dus: laat het idee van perfectie varen. Bepaal in plaats daarvan wat voor jou belangrijk is; waar hecht je écht waarde aan? Je mag best nee zeggen als een vriend vraagt of je mee gaat tennissen terwijl je liever met je kind op de bank een film kijkt. Daarnaast is het handig om te weten dat je belangrijke keuzes beter in de ochtend kunt maken, dan ben je scherper.”
  1. Breng meer focus aan
    “We zijn veertig procent minder efficiënt als we onze aandacht verdelen. Focus dus op wat belangrijk is en doe niet allemaal dingen tegelijk. Het geheim van succes is niet steeds meer doen, maar selectiever zijn in wat je goed doet. Neem bijvoorbeeld Ryanair, een vliegtuigmaatschappij die bekendstaat om zijn scherpe prijzen, maar ook om de minder goede klantenservice. Dat laatste is niet erg, want de focus ligt op het aanbieden van goedkope vluchten en daar zijn ze succesvol in. Efficiënter werken doe je ook door je prioriteiten op een rij te zetten en deze één voor één af te vinken. Ook clusteren helpt: besteed bijvoorbeeld een heel uur aan je mail en het checken van je social media in plaats van de hele dag door. Een app als Evernote kan daarbij helpen.”
  1. Plan momenten in waarop je even niks hoeft te doen
    Maar wat kun je doen als iedereen om je heen het maar druk blijft hebben en steevast avonden door blijft werken? Volgens Crabbe werkt niks doen het beste: “De informatiestromen gaan namelijk de hele dag maar door. Zelfs als we een boek lezen of een avondje op de bank hangen, nemen we nog informatie op. Alleen hebben we geen tijd om dit allemaal te verwerken. Dus: bouw momenten in waarop je gewoon even helemaal niks hoeft te doen. Als mijn dochter zegt: ‘Pap, ik verveel me.’ Dan antwoord ik: ‘Dat is mijn cadeau voor jou.’ Ze vermaakt zich daarna met de simpelste dingen als een stuk papier. Zo zie je maar; verveling zorgt voor inspiratie en stimulatie.”
  1. Investeer in de vijftien belangrijkste mensen in je leven
    “Ook op sociaal vlak kunnen we vaak veel drukte ervaren. De truc is: wees selectief. Bepaal welke vijftien mensen belangrijk voor je zijn en besteed daar de meeste aandacht aan. De rest van de mensen die je kent zijn leuk, maar bijzaak. Uit onderzoek blijkt dat mensen met heel veel Facebook-vrienden – die ook nog eens heel actief zijn op het medium –  minder lekker in hun vel zitten dan mensen die minder vrienden hebben maar meer investeren in diepe relaties.  Bouw rituelen in: plan bijvoorbeeld iedere twee weken een borrelavond met een goede vriend. En kijk dan, als je elkaar ziet, niet continu op je telefoon; geef bewust aandacht aan degene met wie je bent.”
  1. Weersta de verleidingen
    “Druk zijn is moeilijker te weerstaan dan seks en chocolade. Om chocolade te weerstaan kunnen we onszelf vaak nog goed overtuigen met tegenargumenten als: ik word er dik van, ik krijg er hoofdpijn van of ik heb vandaag al genoeg gesnoept. Maar als het om druk zijn gaat, vinden we het toch een stuk lastiger. Terwijl voor ‘even een uur je telefoon wegleggen’ er een heel legitieme reden is, namelijk: meer rust in je hoofd en een relaxter gevoel. Mijn tip: probeer niet elke ochtend first thing je mail te checken, maar doe dit pas als je op je werk bent. Leg je telefoon dus niet naast je bed als je gaat slapen, maar laat hem bijvoorbeeld in de woonkamer liggen.”

Eerder schreven we over waarom multitasken niet handig is.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?