Ontspannen
Leestijd

Vakantiestress voorkomen? Zes praktische tips

Herken je dit? Tijdens je vakantie check je nog regelmatig je mail of neem je zelfs telefoontjes aan, omdat het gevoel blijft knagen dat het werk niet af is. Veertig procent van de werkende Nederlanders op kantoor heeft last van vakantiestress, aldus een recent onderzoek van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers (NBPO). Wat kun je doen om stress op vakantie te voorkomen? Wij geven je zes praktische tips.

#1 Maak een strakke planning voor je laatste week
Je zult het altijd zien: net op één van de laatste dagen voordat je weggaat krijg je een spoedklus in de maag gesplitst. Met als gevolg dat je de laatste dag tot laat in de middag of avond nog bezig bent om alles af te krijgen en je vol stresshormonen richting vakantiehuis of camping rijdt. Plan dus die laatste week zorgvuldig en hou je aan die planning. Zet je out-of-office reply alvast klaar, draag dossiers tijdig over en hou rekening met onvoorziene werkzaamheden. Zorg ook dat er geen belangrijke deadlines of belangrijke vergaderingen vlak voor je vakantie worden gepland. De kans is namelijk groot dat die nog extra werk opleveren.

#2 Draag je werk op tijd over
Wacht niet tot de vrijdag voor je vakantie, maar doe dat zeker een week eerder. Op die manier hebben je collega’s nog tijd om jou vragen te stellen. Maak ook een goed overdrachtsdocument met daarin de namen en bereikbaarheidsgegevens van contactpersonen (of hun vervangers), informatie over de stand van zaken, de locatie van bijbehorende documenten, eventuele afspraken en deadlines die binnen de vakantieperiode vallen. Geef ook aan je contactpersonen en klanten door dat je met vakantie bent.

#3 Maak afspraken over je bereikbaarheid
Hoe bereikbaar wil je zijn tijdens je vakantie? Vroeger was dit geen punt: je was niet bereikbaar – of het moest een telefooncel ergens in een vreemde stad zijn. Nu is dat anders. Maak daarom duidelijke afspraken hierover met je collega’s. Wil je helemaal niet bereikbaar zijn, laat dat dan weten en handel daar ook naar: neem de telefoon dan ook niet op en beantwoord mailtjes niet. Moet je toch bereikbaar zijn, dan kun je ook één of twee vaste tijdstippen op de dag uitkiezen waarop jij mailtjes en telefoontjes beantwoordt. Buiten die tijden zet je je telefoon gewoon uit.

#4 Lijstjes maken
Verloopt je paspoort binnenkort? Is de auto goed nagekeken? Staan er nog rekeningen open? En de bagage pakt zich ook niet vanzelf in. Maak dus ook thuis een lijst van zaken die voor vertrek geregeld moeten zijn. Bang om toch iets te vergeten? Leg een blocnote naast je bed. Mocht je ‘s nachts plotseling iets te binnen schieten, dan kun je dat meteen noteren en hoef je nergens van wakker te liggen.

#5 Geef niet toe aan vrije tijdsziekte
Mensen worden op vakantie nogal eens ziek. Niet alleen door vreemd eten of door een ander klimaat, maar ook doordat de werkstress plaatsmaakt voor ontspanning en onderdrukte ziekten er dan juist uit kunnen komen. Doe daarom rustig aan en neem niet teveel hooi op je vork. Probeer een routine in stand te houden: blijf niet te lang in bed liggen, doe iets aan lichaamsbeweging en lees zo nu en dan een boek, zodat je ook mentaal fit blijft.

#6 Denk alvast na over je terugkomst
Zoals je je vertrek goed moet plannen, is het ook slim om je terugkomst in goede banen te leiden. Zorg ervoor dat je de eerste dagen genoeg tijd hebt om je mail te lezen en de werkzaamheden weer terug overgedragen te krijgen. Vaak liggen er ook enkele spoedklussen op je te wachten. Hou daar rekening mee en zorg voor voldoende ruimte in je agenda daarvoor. Wat ook wil helpen is je out-of-office reply één of twee dagen langer te laten aanstaan (en dus voor de buitenwereld je vakantie langer te maken dan het is). Dat beperkt de instroom van nieuwe klussen en vragen tijdens de eerste dagen na je vakantie. Doe je dat niet, dan ben je na een paar dagen weer toe aan een nieuwe vakantie.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?