Ontspannen
16
Leestijd
3 min.

Waarom iedereen een digitale lenteschoonmaak zou moeten doen

Apps die je eigenlijk nooit gebruikt, tig onvoltooide updates, irritante nieuwsbrieven, een onoverzichtelijk hoofdmenu en een uitpuilend fotoalbum; voldoet jouw telefoon aan twee of meer van deze criteria? Dan is het hoog tijd voor een digitale lenteschoonmaak.

Uit onderzoek blijkt dat we tegenwoordig meer tijd op onze telefoon doorbrengen dan met onze partners en vrienden. Gemiddeld kijken we 5 keer per uur op onze digitale vriend. Sommige mensen ervaren zelfs stress als hun telefoon uitvalt of social mediakanalen even niet bereikbaar zijn. Het lijkt wel alsof we niet meer kunnen functioneren zonder telefoon. Alle apps, notificaties en WhatsApp groepen doen daar nog een extra schepje bovenop. Een pushmelding tijdens een gezellig gesprek en je wordt meteen weer in je telefoon gezogen. En dat terwijl je sommige apps en instellingen misschien wel helemaal niet (meer) gebruikt.

Met het voorjaar in aantocht is er daarom geen beter moment voor een digitale lenteschoonmaak. Want net als een opgeruimd huis, zorgt ook een opgeruimde telefoon voor een opgeruimd hoofd. Met deze tips is het een fluitje van een cent.

Reflecteer op online tijd

Stel jezelf eerst een paar vragen over je telefoongebruik. Hoe vaak zit je dagelijks op je telefoon? Wil je daar verandering in brengen? Waarom precies en hoe ga je dat aanpakken? Het gaat erom dat je je bewust wordt van hoe vaak je online bent en bewust kiest op welke momenten je dat wel en niet doet.

Verwijder overbodige apps

Heb je een app langer dan een maand niet gebruikt? Verwijder ’m dan van je telefoon. Scheelt een hoop opslagcapaciteit én het menu ziet er meteen een stuk rustiger uit. Houd je beginscherm zo leeg mogelijk en zet social media-apps op het tweede scherm. Check ook meteen even of de apps een update nodig hebben.

Zet notificaties uit

Vaak zijn meldingen helemaal niet zo belangrijk en kan het heus wel even wachten. Zet in ieder geval de pushberichten van social media-apps uit en je wordt minder snel afgeleid.

Zet foto’s op een harde schijf

Albums vol foto’s op je telefoon? Zet ze in de cloud of, nog beter: verplaats ze maandelijks naar een externe harde schijf. Kun je meteen een selectie maken, bestanden hernoemen en alles netjes in mapjes plaatsen.

Doe een digitale detox

Heb je de smaak te pakken? Laat je telefoon deze week dan een paar keer thuis als je de deur uitgaat voor een boodschap, een afspraak of een bezoekje aan de sportschool. Leg je telefoon iedere avond na acht uur weg of ga eens een hele dag offline. Zodra je telefoon uit het zicht is, ontstaat er ruimte voor échte aandacht, rust, creativiteit en ontspanning.

Nu je telefoon opgeschoond is, kan je laptop natuurlijk niet achterblijven.

Mest je mailbox uit

Heb je veel ongelezen en onbeantwoorde mailtjes? Begin dan als eerst met een grove selectie en sleep de mails die weg kunnen meteen naar de prullenmand. Maak voor de overige mailtjes vier mapjes: (1) Bewaren, (2) Doen deze week, (3) Later misschien en (4) Wachten op. Dat creëert overzicht en zorgt ervoor dat je inbox leeg blijft.

Structureer je bureaublad

Orden alle afbeeldingen en documenten die los op je bureaublad staan. Maak mapjes en zet alles netjes onder elkaar in ‘mijn documenten’. Scheelt een hoop zoekwerk.

Verwijder cookies

Surfen gaat daarna een stuk sneller en het bespaart ook geheugen.

Schrijf je uit voor nieuwsbrieven

Geen idee welke nieuwsbrieven je allemaal ontvangt? Open je prullenmand en zoek alle (vaak ongelezen) nieuwsbrieven op. Binnen een paar klikken ben je er vanaf.

Schoon social media op

Kijk kritisch naar je vrienden en volgers. Ken je iedereen? Vind je het nog steeds fijn dat zij al je foto’s en berichten kunnen zien? Of erger je je bijvoorbeeld aan iemands negatieve berichten? Neem dan afscheid en verwijder die contacten. Controleer ook je privacy-instellingen, verwijder eens wat (oude) foto’s en zet meldingen uit.

Reacties (16)

Het mooie is, dat ik geen smartphone heb… dus ken ik al deze “problemen” niet!!!

Dat is helemaal prettig Wieb! Is er een specifieke reden dat je geen smartphone hebt? Groetjes, Jordy

U gaat er in uw zorg vanuit dat iedereen beschikt over een smartphone. Welnu, daarover beschik ik niet. Ik heb wel een zogenaamde senioren-mobiele-telefoon, maar daarmee kun je alleen telefoneren en sms-en plus een alarmnummer bellen. Modernere apparaten kan ik vanwege mijn hoge leeftijd (*1929) niet goed meer hanteren. De toetsen, de letters, het beeld enz., alles is daarop te klein en te kriebelig.
Doordat ONVZ met ingang van dit jaar besloot het ONVZ-pasje in te wisselen voor een te downloaden app, heb ik momenteel geen handzaam, geldig bewijs meer dat ik bij u verzekerd ben. Terwijl dat toch nodig is om bij onverschillig welk ziekenhuis geholpen te worden.
Volgens uw klantenservice is dat geen probleem, zo lang ik maar over een identiteitsbewijs beschik, maar dit is m.i. onjuist en ook niet mijn ervaring.
Maakt u zich dus geen zorg over de staat van onderhoud van mijn mobiel en/of mijn computer. Die is absoluut in orde.
Wat echter niet klopt is uw idee dat iedereen die bij u verzekerd is in het bezit is van een telefoon waarnaar je apps kunt downloaden. Ik zou daardoor bijna beginnen te denken dat klanten die om de een of andere reden geen gebruik (kunnen) maken van de zich steeds sneller ontwikkelende digitale contactmogelijkheden er niet of nauwelijks toe doen.
Tot slot: ik weet dat uw ‘gids voor gezondheid’ niet het juiste adres is voor mijn klacht, maar omdat ik bij uw klantenservice geen gehoor kreeg, probeer ik het nu maar eens hier. Zou u zo vriendelijk willen zijn hem door te sturen naar de juiste afdeling? Wellicht hoor ik dan nu wel óf, en zo ja, welk alternatief ONVZ heeft als bewijs van verzekering voor verzekerden die niet de daarvoor bestemde app kunnen downloaden.
Bij voorbaat dank.

Ik zou het meer waarderen als u zich eens bezon over hoe Bezint u

Wat een respectabele leeftijd! Precies hetzelfde geboortejaar als mijn moeder. Die bedient wel haar eigen Windows smartphone (grotere knoppen). Ze leest berichten van en verstuurt berichten naar kinderen en kleinkinderen. Motoriek of zicht is een reden om geen smartphone te nemen, maar zuiver leeftijd niet. Ik snap overigens de irritatie wel, maar vind het commentaar op het artikel onterecht; bijna geen enkel artikel is relevant voor alle ONVZ leden.

Dag meneer Pfenninger, goed dat u ons op deze manier bericht. Wij proberen inderdaad steeds meer te digitaliseren. Een onderdeel hiervan is ook de zorgpas. Echter is de zorgpas niet geheel verdwenen en om deze reden willen wij deze wel naar u toesturen, zodat u zich daarover geen zorgen meer hoeft te maken. U kunt een e-mail sturen naar sc@onvz.nl met de vraag of wij u een nieuwe zorgpas toe kunnen sturen. Geef daarbij graag aan dat dit in overleg met Jordy is gedaan! In dat geval kunt u veertien dagen na beantwoording van uw e-mail een zorgpas verwachten.
Wat betreft mensen zonder smartphone, kunnen zij precies dezelfde informatie verkrijgen als verzekerden mét smartphone. Groeten, Jordy

Is leuk maar geef dan ook de uitvoering aan

Hoi Albert, daar heb je een punt. Wel is het zo dat ieders telefoon weer anders is ingedeeld. Ook kan het zijn dat iemand overloopt van e-mails waarbij een ander veelal berichten via Whatsapp verkrijgt. Schoon jij je smartphone regelmatig op?
Groetjes, Jordy

Ik had het niet beter kunnen bedenken ! doch , zo behandel ik mijn communicatie zoals lap-top en vooral mobile phone al jaren !
De moderne uitvindingen zijn met inbegrip van app’s heel plezierig en vaak efficient …echter ….ik ben de ” baas ” en laat me niet verslaafd worden aan….hetgeen inmiddels beschikbaar ,,,

Dat klinkt goed Dick! Heb jij nog een gouden tip om je smartphone de baas te zijn? Groetjes, Jordy

Hoe verwijder je cookies? Verder een goed bericht!

Dat is afhankelijk van het soort smartphone. Meer informatie lees je bijvoorbeeld via https://www.consumentenbond.nl/smartphone/cookies-verwijderen. Mogelijk staat hier de oplossing voor jou! Groetjes, Jordy

Beetje flauw. Je krijgt vanzelf een melding dat je mailbox vol is en dan wordt je wel gedwongen de boel op te schonen. Met irritante nieuwsbrieven idem dito, hoewel de “unscribe ” functie vaak is verstopt. Foto’s ligt gevoeliger. Hier heeft de telefoon de functie van het foto album overgenomen. Je hebt het album gewoon in je binnenzak. En verder houd ik mijn app’s beperkt tot het hoogst noodzakelijke.

Dat is een goede zaak dat je je beperkt tot belangrijke app’s Job! Welke apps behoren in jouw geval tot deze hoogst noodzakelijke? Groetjes, Jordy

Hoe verwijder je cookies? Verder prima adviezen!

Ook ik zou graag een zorgpas ontvangen. Ik ben ook niet in het bezit van een smartphone.

Door het lezen van bovenstaande reacties kom ik er achter dat ook mijn partner en ik geen geldige zorgpas meer hebben. Wij hebben geen smartphone. Waarom staat de informatie dat je die pas moet aanvragen niet op de papieren (!hoera) zorgpolis die we aan het begin van het jaar ontvangen?!
Ik ga dat nu dus maar doen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?