Ontspannen
Leestijd
3 min.

Waarom iedereen een digitale lenteschoonmaak zou moeten doen

Apps die je eigenlijk nooit gebruikt, tig onvoltooide updates, irritante nieuwsbrieven, een onoverzichtelijk hoofdmenu en een uitpuilend fotoalbum; voldoet jouw telefoon aan twee of meer van deze criteria? Dan is het hoog tijd voor een digitale lenteschoonmaak.

Uit onderzoek blijkt dat we tegenwoordig meer tijd op onze telefoon doorbrengen dan met onze partners en vrienden. Gemiddeld kijken we 5 keer per uur op onze digitale vriend. Sommige mensen ervaren zelfs stress als hun telefoon uitvalt of social mediakanalen even niet bereikbaar zijn. Het lijkt wel alsof we niet meer kunnen functioneren zonder telefoon. Alle apps, notificaties en WhatsApp groepen doen daar nog een extra schepje bovenop. Een pushmelding tijdens een gezellig gesprek en je wordt meteen weer in je telefoon gezogen. En dat terwijl je sommige apps en instellingen misschien wel helemaal niet (meer) gebruikt.

Met het voorjaar in aantocht is er daarom geen beter moment voor een digitale lenteschoonmaak. Want net als een opgeruimd huis, zorgt ook een opgeruimde telefoon voor een opgeruimd hoofd. Met deze tips is het een fluitje van een cent.

Reflecteer op online tijd

Stel jezelf eerst een paar vragen over je telefoongebruik. Hoe vaak zit je dagelijks op je telefoon? Wil je daar verandering in brengen? Waarom precies en hoe ga je dat aanpakken? Het gaat erom dat je je bewust wordt van hoe vaak je online bent en bewust kiest op welke momenten je dat wel en niet doet.

Verwijder overbodige apps

Heb je een app langer dan een maand niet gebruikt? Verwijder ’m dan van je telefoon. Scheelt een hoop opslagcapaciteit én het menu ziet er meteen een stuk rustiger uit. Houd je beginscherm zo leeg mogelijk en zet social media-apps op het tweede scherm. Check ook meteen even of de apps een update nodig hebben.

Zet notificaties uit

Vaak zijn meldingen helemaal niet zo belangrijk en kan het heus wel even wachten. Zet in ieder geval de pushberichten van social media-apps uit en je wordt minder snel afgeleid.

Zet foto’s op een harde schijf

Albums vol foto’s op je telefoon? Zet ze in de cloud of, nog beter: verplaats ze maandelijks naar een externe harde schijf. Kun je meteen een selectie maken, bestanden hernoemen en alles netjes in mapjes plaatsen.

Doe een digitale detox

Heb je de smaak te pakken? Laat je telefoon deze week dan een paar keer thuis als je de deur uitgaat voor een boodschap, een afspraak of een bezoekje aan de sportschool. Leg je telefoon iedere avond na acht uur weg of ga eens een hele dag offline. Zodra je telefoon uit het zicht is, ontstaat er ruimte voor échte aandacht, rust, creativiteit en ontspanning.

Nu je telefoon opgeschoond is, kan je laptop natuurlijk niet achterblijven.

Mest je mailbox uit

Heb je veel ongelezen en onbeantwoorde mailtjes? Begin dan als eerst met een grove selectie en sleep de mails die weg kunnen meteen naar de prullenmand. Maak voor de overige mailtjes vier mapjes: (1) Bewaren, (2) Doen deze week, (3) Later misschien en (4) Wachten op. Dat creëert overzicht en zorgt ervoor dat je inbox leeg blijft.

Structureer je bureaublad

Orden alle afbeeldingen en documenten die los op je bureaublad staan. Maak mapjes en zet alles netjes onder elkaar in ‘mijn documenten’. Scheelt een hoop zoekwerk.

Verwijder cookies

Surfen gaat daarna een stuk sneller en het bespaart ook geheugen.

Schrijf je uit voor nieuwsbrieven

Geen idee welke nieuwsbrieven je allemaal ontvangt? Open je prullenmand en zoek alle (vaak ongelezen) nieuwsbrieven op. Binnen een paar klikken ben je er vanaf.

Schoon social media op

Kijk kritisch naar je vrienden en volgers. Ken je iedereen? Vind je het nog steeds fijn dat zij al je foto’s en berichten kunnen zien? Of erger je je bijvoorbeeld aan iemands negatieve berichten? Neem dan afscheid en verwijder die contacten. Controleer ook je privacy-instellingen, verwijder eens wat (oude) foto’s en zet meldingen uit.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?