Interview
Leestijd
4 min.

Will Smith over zijn rol in Aladdin

Naarmate Will Smith ouder wordt, is hij selectiever in de rollen die hij kiest. Het aanbod om de Genie in de live action-versie van animatieklassieker Aladdin te spelen kon hij niet aan zich voorbij laten gaan – al was de 50-jarige superster doodsbang om in de voetsporen van komiek Robin Williams te treden. “Ik sta mijzelf eindelijk toe om te genieten als ik op de set sta.”

Hij zegt zelf serieuzer in zijn vak te staan dan een paar jaar geleden. Maar uiterlijk is er nog niets veranderd aan de goedlachse superster, die in de jaren negentig doorbrak met megahits als Independence Day, Enemy of the State en de Men in Black-trilogie. Smith maakt voortdurend grappen en geniet zichtbaar van de juichende fans, die hij allemaal de hand probeert te schudden.

De superster, die dit jaar exact een halve eeuw op aarde rondloopt, is de afgelopen jaren relatief weinig op het witte doek te zien; zijn laatste grote blockbusters waren Suicide Squad en Men in Black 3. Smith heeft de afgelopen jaren vooral hard aan de weg getimmerd als producent (onder meer van de remakes van The Karate Kid en Annie) en huisman. “Ik had gewoon even niet zoveel tijd voor mijn eigen acteercarrière”, legt hij uit. “Mijn kinderen hebben zich ontwikkeld als acteurs, en Jada was druk met haar carrière, dus ik moest mezelf even waarmaken als vader. En voor je het weet ben je een paar jaar verder.”

Normale kloffie

Bovendien is Smith aanzienlijk selectiever geworden in het ja zeggen tegen rollen. “Ik werk nu dertig jaar in dit prachtige vak”, rekent hij voor. “Ik merk dat ik steeds bewuster op zoek ben naar iets dat volstrekt uniek is en anders dan wat ik hiervoor heb gedaan.” De rol van de Genie in Aladdin wás dat: in één rol kon hij zingen, dansen en grappen maken. “En het is een groot voordeel om een personage te spelen dat grotendeels computer-geanimeerd is. Terwijl alle andere acteurs elke dag uren in de make-up en kleding moesten doorbrengen, kon ik gewoon in mijn normale kloffie op de set verschijnen, want mijn opnames werden daarna toch nog helemaal bewerkt en blauw en ‘rokerig’ gemaakt.”

De superster durft sowieso de laatste jaren veel meer te genieten van een draaiperiode. “Draaien was vroeger voor mij nooit iets waarbij ik plezier mocht hebben. Ik zag het meer als een kwestie van overleven.” Tegenwoordig is hij veel losser op de set. “Dat heb ik geleerd van mijn vrouw Jada en van mijn kinderen, die ook allebei acteren. Ik denk dat het een groot verschil maakt dat zij niet zoals ik, ooit financieel afhankelijk zijn geweest van het werk dat zij vóór de camera doen.” Tijdens het draaien van Aladdin kon Smith veel tijd met andere cast- en crewleden doorbrengen “Ik ben tegenwoordig op de set een veteraan; ik vind het leuk om jongere acteurs advies te geven als zij daar behoefte aan hebben.”

Vereerd en doodsbang

Producent Disney benaderde de acteur met de vraag of hij de Genie wilde spelen. “Ik was enorm vereerd”, knikt hij gretig. “Maar ik was ook doodsbang. Je moet dit soort rollen alleen maar aannemen als je denkt dat je echt iets kan toevoegen aan wat al vóór jou gedaan is. Ik heb daar echt heel erg naar lopen zoeken, tot op de set aan toe.” Smith treed in de voetsporen van Robin Williams die met het inspreken van de geest in de oorspronkelijke animatiefilm een volstrekt unieke prestatie leverde.

“Het was revolutionair wat hij als eerste deed met humor in animatiefilms”, prijst zijn opvolger. “Hij was de eerste die een personage kaapte en mengde met zijn volstrekt eigen humor, vol referenties naar de moderne cultuur. Dat had nog nooit iemand gedaan voor hem; voor mij als acteur was dat een openbaring.” Pas toen op de eerste dag op de set het nummer A Friend Like me werd gerepeteerd, ontdekte Smith opeens hoe hij de rol vorm moest geven. “Net zoals Robin het personage helemaal vormde naar zijn eigen humor en zijn eigen manier van grappen maken, moest ik dat ook doen. Ik heb een hiphop-flavour toegevoegd aan de Genie, door te rappen en door een geest te maken die meer op mij en mijn manier van doen lijkt.”

Liefdevolle boodschap

De hoofdrolspeler heeft het draaien van de Disneyfilm ervaren als één groot feest. “Het is de combinatie van de enorme decorstukken, de zorg die aan alle details wordt besteed”, omschrijft de superster. “Maar ook het feit dat iedereen die aan de film werkt hetzelfde blije, positieve gevoel heeft; dat maakt automatisch een gevoel van energie los tijdens het draaien. Ik geloof oprecht dat dat te maken heeft met de ideeën áchter de meeste Disney-verhalen: wees jezelf en doe je best om lief te zijn voor andere mensen.”

Die boodschap is anno 2019 harder nodig dan nooit, bepleit Smith. “Ik heb drie kinderen: twee jongens van 25 en 20 en een dochter van 18. Zij groeien op in een andere tijd dan ik, de wereld is ‘verdigitaliseerd’. Maar toch merk ik dat zij onder al dat digitale spektakel wél behoefte hebben aan een boodschap waar ze zich in kunnen herkennen. Probeer de obstakels te verslaan die in de weg staan om een normale, liefdevolle relatie met andere mensen te kunnen hebben. Het leven gaat over méér dan elkaar wel of niet weg-swipen.”

Aristoteles’ zoektocht

Met pakweg dertig jaar en meer dan zestig titels op zijn naam, durft Smith ook af en toe terug te kijken naar wat de mijlpalen in zijn carrière zijn geweest. “Ik heb een aantal goede films gemaakt, ik heb mindere films gemaakt”, grinnikt hij. “Maar het is heel raar hoe sommige titels bepaalde sporen in de popcultuur hebben achtergelaten. Zo zijn de mannen in zwarte pakken bijna een cultureel icoon geworden. Een symbool dat staat voor alles waarvan je niet zeker weet dat het er is, maar waarvan je wel bijna weet dat het echt móet zijn.” Men in Black 3 uit 2012 was voorlopig het laatste vervolg waar de acteur ja tegen zei. Later dit jaar volgt Bad Boys for Life, het derde deel in de reeks over twee harde donkere rechercheurs in Miami.

De Hollywoodster schrikt niet terug voor vervolgfilms. “Maar op dit punt in mijn carrière wil ik wel dat er een goed idee op tafel ligt voordat ik in een film stap”, legt hij uit. Smith besteedt tegenwoordig naar eigen zeggen veel meer aandacht aan het drama in de verhalen. “Artistoteles stelde dat de centrale zoektocht van een mens gaat om de vraag hoe hij of zij zijn of haar leven wil leiden. En ik wil kunst maken die daar direct of indirect óók over gaat.” Succes zegt de acteur ook veel minder dan toen hij begon met acteren. “Een goede film en een goed resultaat aan de boxoffice zijn twee totaal verschillende dingen. Natuurlijk helpt het wel als een film goed is. Maar het verkopen is een heel andere discipline dan het maken.”

Aladdin draait vanaf 22 mei in de Nederlandse bioscopen.

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?