Interview
Leestijd
5 min.

Zo stil in mij

Tien dagen lang mediteren in absolute stilte. Wat doet dat met je? Bram – leek in mediteren – deed een stilteretraite in Japan. ​“Het was vreselijk moeilijk, maar waanzinnig waardevol.”

In een tijd waarin we 24/7 online zijn en duizend dingen tegelijk willen doen, lijkt de behoefte aan rust groter dan ooit. Maak een rondje onder een willekeurige groep millennials en iedereen kent dan ook wel iemand die er eentje heeft gedaan: een stilteretraite. ​Zelfs mensen die geen enkele ervaring hebben met meditatie, wagen zich aan anderhalve week stilte.

Balans

Zo ook huisarts in opleiding Bram Wouters (30) uit Amsterdam. “Een vriend van me kwam super enthousiast terug van een stilteretraite in Indonesië”, vertelt hij. “Dat maakte me nieuwsgierig. En in de snelheid van het dagelijks leven, met veel werk en een groot sociaal leven, zijn rust en balans soms ver te zoeken. Ik was benieuwd wat tien dagen in volledige stilte met míj zouden doen.”

Zoals het is

Bram had een reis naar Japan gepland en het paste perfect in zijn plannen: een Vipassana stilteretraite in de bergen bij Kyoto. ”Vipassana is een van India’s oudste meditatietechnieken en betekent: de dingen zien zoals ze werkelijk zijn”, legt hij uit. “Met Vipassana leer je in een pure vorm waarnemen door je volledig te focussen op je lichaam. Lichamelijke sensaties komen en gaan, ​je oordeelt niet, je observeert alleen.” Het doel: innerlijke rust, acceptatie en het besef: alles wat komt, gaat weer voorbij.

Dertien uur stil

Praktisch gezien betekent Vipassana: tien dagen lang mediteren in nobele stilte. “Niet alleen stil in geluid, ook in gedachten”, licht Bram toe. “Niet lezen, geen muziek luisteren, geen interactie, zelfs oogcontact is verboden. Je leeft als een monnik.” En zo ziet ook het dagschema eruit. Nadat om 04:00 uur de gong gaat, begint om 04:30 uur de meditatie. Die duurt tot ’s avonds 21:00 uur. Bram: “Er zijn twee eetmomenten, om 06:30 uur en om 11:00 uur. De rest van de dag zit je op een kleedje en mediteer je.”

 

Mijn zintuigen werden scherper. Ik zag beter, hoorde ineens vogels fluiten, druppels van bladeren vallen, voelde kou of warmte in mijn lichaam

Niet nadenken

Moeilijk? “Verschrikkelijk”, lacht Bram. “Het voelt heel onnatuurlijk om niet te praten. Je bent met een groep en doet alles samen; ik had vaak de neiging om even oogcontact te maken.” Maar het stil zijn was niet het zwaarst, dat was de tijd. “Die króóp voorbij”, zegt Bram. “En van te voren dacht ik: tijdens zo’n retraite denk je tien dagen na over jezelf en je leven. Maar wat je doet, is juist heel bewust níet nadenken. Je bent alleen maar gefocust op je lichaam en welke sensaties je voelt.”

Vogels

Na een paar dagen begon dat zijn vruchten af te werpen. Bram: “Mijn zintuigen werden scherper. Ik zag beter, hoorde ineens vogels fluiten, druppels van bladeren vallen, voelde kou of warmte in mijn lichaam. Na negen dagen was ik zó geconcentreerd dat ik elke centimeter op mijn lichaam, van de achterkant van mijn oor tot mijn navel, kon voelen door me er alleen maar op te focussen. Waanzinnig bijzonder.”

Lichaam en geest

Meteen ook het belangrijkste inzicht dat Bram mee naar huis nam. “Ik heb prikkels en sensaties gevoeld door alleen maar te zitten en me te concentreren. Dat de relatie tussen je lichaam en geest zó sterk is, had ik nooit verwacht. Voor mij als arts super leerzaam en waardevol. Maar ik heb ook absoluut meer rust gevonden. Besef nu: druk maken heeft geen zin. Ik observeer, handel zo nodig, en that’s it.”

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?