Tips
ergo tip 4

DIY: in vijf stappen naar de beste werkhouding

Een ergonomisch ingerichte werkplek. Wie wil dat nou niet? Eigenlijk is het de verantwoordelijkheid van je baas, maar neem je liever zelf het heft in handen als het gaat om je gezondheid? Met deze vijf do-it-yourself tips maak je jouw werkplek ergo-proof.

Katrien de Graaf, werkplekadviseur en eigenaresse van ErgoProfs, weet als geen ander het belang van een goed ingerichte werkplek. ‘Ik ben blij dat steeds meer mensen inzien hoe schadelijk het is om langdurig (in een verkeerde houding) te zitten. Het kan niet alleen leiden tot overgewicht en een verhoogd risico op diabetes, maar het vergroot ook de kans op hart- en vaatziekten.’ Katrien vertelt dat, naast een goed ingerichte werkplek, dynamisch werken belangrijk is. ‘Dynamisch werken is simpelweg het integreren van beweging in je werk. Loop vaker naar een collega toe, neem de trap en maak bijvoorbeeld eens een wandeling in je pauze.’ Klinkt als een eitje, toch? Bijna net zo eenvoudig als het zelf instellen van een goede werkplek. Katrien deelt haar tips.

ergo tip 1

STAP 1: Kies de juiste zitdiepte, rug- en armstand van je bureaustoel
Je bureaustoel juist instellen is key. Je bepaalt de zitdiepte en –hoogte door je voeten plat op de grond te plaatsen. Controleer of je benen in een hoek van 90-95 graden staan. Stel de armleuningen zo in dat je armen loodrecht langs je romp naar beneden rusten en volledig vanaf de elleboog ondersteund worden. Katrien: ‘Neem een ontspannen zithouding aan. Ziet het er ontspannen uit? Dan voelt het vaak ook ontspannen.’

ergo tip 2

STAP 2: Zorg dat je bureau een verlengstuk van de armleuning is
Zit je lekker in je stoel? Dan is het tijd om de hoogte van je bureau goed in te stellen. Je hebt de juiste hoogte te pakken als het bureau een verlengstuk is van de armleuningen. Katrien: ‘Zorg ervoor dat je armen in een mooie rechte hoek op de armleuningen leunen.’ Is je bureau of tafel niet in hoogte verstelbaar? Pas dan de hoogte van de zitting van je stoel aan en gebruik een voetenbankje.

ergo tip 3

STAP 3: Plaats je beeldscherm op de juiste hoogte én afstand
Als je stoel en bureau goed zijn ingesteld, dan is het beeldscherm aan de beurt. Zorg dat het scherm recht voor je staat en plaats hem op ongeveer een armlengte afstand. ‘Het is een richtlijn, voel zelf welk effect de hoogte van je monitor op je werkhouding heeft. Een natuurlijke kijkhoek is een beetje naar beneden, zo’n 30 graden’, vertelt Katrien.

ergo tip 4

STAP 4: Gebruik een minitoetsenbord en plaats de muis er direct naast
Less is more als het om het toetsenbord gaat. Katrien adviseert een minitoetsenbord, zodat de afstand tot de muis ̶ die er direct naast hoort te liggen ̶ kleiner is. ‘Wanneer je muis verder naar rechts ligt, wordt de hoek van de arm erg onnatuurlijk,’ vertelt ze. Plaats het toetsenbord recht voor je en zorg dat de handen hierop rusten. En verder: typ met rechte polsen.

STAP 5: Adem bewust en vergeet niet te lachen
Last, maar zeker niet least: ontspan door diepe en bewuste ademhaling. ‘Goed ademen is voeding voor je lichaam. Het bevordert de bloedsomloop waardoor de zuurstofopname en afvoer van afvalstoffen toeneemt en het evenwicht in je lichaam wordt hersteld. En o ja, vergeet niet te lachen. Want lachen is gezond! Het verlaagt de bloeddruk en vermindert stress. Succes!’

Meer weten over ErgoProfs

 

Zelf reageren



Benieuwd naar meer geheimen van een gezond leven?